Reperation af gammelt tegl-tag

Jeg bor i et gammelt rækkehus fra 1949 med et gammelt rødt tegltag. Jeg har ved en gennemgang af taget opdaget at en af teglstenene er flækket (frost-sprængt?) og det medfører at i regnvejr får vi vand i badeværelset lige nedenunder.

Spm. er hvordan jeg reparerer taget, dvs. udskifter den teglsten? Forsøger man at hive den flækkede teglsten ud udefra og er det derpå til at få skubbet en ny teglsten ind? Der er understrøgning under teglene.

Hvordan laver man understryningen? "Klasker" man mørtel på undersiden så eventuelle luftsprækker forsvinder? Håber på et par tips fra nogen der har prøvet det.

På forhånd tak!

Allan
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ved ikke om man kan skifte en teglsten nedefra/indefra, men jeg søger selv svar på det spørgsmål. Med hensyn til understrygningen så bruger man (helst) en speciel mørtel som kan give sig lidt når teglstenene udvider sig/trækker sig sammen efter vejret. Jeg har selv understrøget hele mit tag, det er besværligt men ikke svært. Jeg har brugt en hydraulisk mørtel fra Stark (Maxit kkh 50/50/575, korn 0-4mm). De fører det ikke i Silvan

Mvh You Can Do It!

Hej
Jeg har som gammel murer skiftet mange tagsten. Du bliver nød til, først at tage en hel tegl med til et byggemarked for at finde et profil som passer, (evt hos en murermester som ligger inde med nogle gamle tegl, der kan være meget store forskelle. Om du kan skifte den indefra, er jo ikke, til at sige det afhænger jo af hvor på taget det er.
Det er rigtigt at der skal bruges hydraulisk mørtel til understrygning.
Nej man klasker det ikke bare på, du skal bruge en skelske og måske en papegøjeske, samt en bred fugeske.
Mvh.

chrw
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis