Billeder

Hejsa

Jeg har en makker der har problemer med at uploade billeder.Billederne bliver afvist som værende for store. Jeg har selv prøvet det i en e-mail.Vi har prøvet at sende billederne i en zip-fil,dog uden resultat.
Hvad kan gøres? Kan vi måske redigere formatet i vores camera?

På forhånd tak.
Leo

Ilde stedt er den som ikke ved.
Ringere endnu den som ikke ved hvor han skal spørge!
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Løsningen for mig på det selv samme problem var at bruge det Windows iboende program Paint.
Træk det frem, find det billede du vil bruge, gå ind under billeder og brug stræk og vrid.
Hvis jeg har et billede 3 Mb sætter jeg f.eks. 30% ind på hver led og så kan alt lade sig gøre.
Når jeg gemmer det reducerede billede, giver jeg det f.eks. et a efter den originale betegnelse, så det er nemt at finde siden hen.
mvh
ktm, der i øvrigt ikke har en disse forstand på IT

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej.. Det er nu meget godt med gøre i Paint og strække og vride. MEN Du ødelægger dine billeder, de bliver grumsede og kvaliteten bliver dårligere hver gang du gemmer billedet efter at have redigeret i det i Paint..

Du skal i stedet bruge et specielt program til det.. Der findes mange gode og ikke mindst gratis programmer. Prøv f.eks. VSO Image Resizer...
Vi vil nok anbefale Irfanview som er ganske gratis også.

Det kan hentes her: http://www.altero.dk/cm85/

Inde i programmet åbner du billedet og vælger Image og Resize/Resample i menuen. Herefter kan du vælge ny størrelse enten i pixels eller procent af originalen.

Gem altid det nye billede under et andet navn, så du har originalen i fuld størrelse. Hvis du f.eks. har skaleret billedet til 33% og finder ud af, at det skulle have været 50% istedet, er det langt bedre at tage fat i originalen igen og skalere til 50& end at tage det på 33% og skalere det 150%, da der dels er gået detaljer tabt allerede, og at 'skæve' procenttal gør billedet mere uldent.

Vælg hvis det er muligt 50% eller 25%, fremfor eksempelvis 40%, da det alt andet lige er nemmere at gøre 4 eller 16 pixels til én, end hvis programmet skal samle 6,25 pixels til én.

Håber, det gav mening...

Forresten, inde på det viste link er der en masse gode vejledninger vedr. skalering, beskæring osv. fik vi lige set. De er bestemt værd at læse igennem.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis