GPS format i Det Levende Søkort

Nu har jeg op til flere gange forsøgt at ligge waypoints ind i det levende søkort. Jeg taster positionen ind i tabellen og får derefter vist et punkt som ligger mange mil væk fra der hvor jeg vil have det. Jeg har altid lært at et gps format skrives i GGG MM SSS (Grader Minutter Sekunder) er det ikke sådan i DLS eller hvad?
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det vers. 2 eller det fra sidste år? Jeg har i vers 2 kun haft problemer når jeg brugte loaderen (både ASCII og Garmin delen), men da var det kun 300 m. Synes iøvrigt at formatet er GG.xxxx, men har ikke lige tid til at starte "bådcomputeren" nu --- vender tilbage i løber af weekenden.
Gerhard

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

det er version 1. Det første af de første. Det bliver bare brugt til back-up hvis der er bliver hældt kaffe over papirkortene. Ang. Formatet,der er rubrikker til både grader, minutter og sekunder, men det er ikke lige til at finde ud af hvor mange cifre man skal indsætte i hver. Jeg ville mene at det skulle skrives fx sådan her: 56*45´456" - 009*34´432" er det helt galt?
Når jeg kigger på samlingen er det eks: 55 43,859' hvilket på min Garmin er oversat som ddd mm,mmmm altså decimal af minutter (Det er i vers 2)
I din notation er det tilsvarende 55 43'51.5" (hvor et hurtigt skøn siger at 51.5/60 = 859)
Tja, og så kiggede jeg først nu på din inddateringsside i det vedhæftede miniaturebillede, og kan se, at der er forskel mellem de to versioner, så jeg bakker lige med min uvidenhed.
Gerhard

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Hej Razols
hvorfor vil du skrive waypoints ind i det levende søkort, når du meget næmmere kan bruge nålene til det.
Det er da bare at sætte en nål der hvor du vil have dit waypoint - trykke på sejlplan - trykke på nyt waypoint og så navngive det, så ligger dit waypoint der hvor det skal (vedhæftet 2 billeder som måske kan hjælpe).
Jeg bruger kun papir kortene som backup hvis strømmen går på PC'en (bærbar) eller GPS'en skulle gå i stykker.
Jeg kan lægge rute(r), waypoints og alt andet ind hjemmefra inden ferie ol. og hvis jeg vil afvige fra dem på turen retter jeg det bare til efterhånden.
Jeg er endnu ikke sejlet forkert....og hvis jeg f.eks. sætter en nål i en kost på søkortet rammer jeg kosten med ikke mere end 1-2 meters unøjagtighed.

Håber dette kan hjælpe dig

Don Larsen
Tak for hjælpen. Kender godt til den planlægningsmetode du bruger. Det bliver sikkert også den jeg kommer til at bruge. Det var bare fordi jeg havde nogle waypointslister liggende fra 10 ruter jeg gerne ville have lagt ind. Men jeg tror jeg gør det på din måde.
Endnu engang tak for hjælpen.
Annonce
Det var så lidt - held med det !
når kigge på de to billeder kan man jo se at dls skriver position i grader - minutter og 1000'dele minutter fordi minutter står som kommatal
55 68,123 dvs 68 minutter og 123 tusinddele af et minut. altså uden sekunder

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Ikke hvis du kigger på det fra spørgeren, det er der forskellen mellem de to vers. ligger.
Gerhard

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

min pointe var at man skulle se om det blev skrevet med komma eller ej..
men er der nogen der ved om man kan expoterer sine ruter og waypoints fra dls til mapsource fra garmin.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Det var netop det jeg opdagede under skrivning af mit indlæg, at den gamle versions indtastning indeholdt 2 felter med et komma imellem.
Dit garmin udstyr - har det ikke et garmin interface, som du evt. kan benytte. Endvidere downloadede jeg engang et program, som var bygget over garmin interface, med mulighed for at oploade waypoints fra en flad fil. (Og lad mig lige afsløre, at jeg intet kender til mapsource). For at få data ud fra dls2 kan enten bruges interfacet, eller trække de rå data ud via Access evt. Excell
Gerhard

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis