Udskiftning af indenbordsmotor ??

Hej Forum,

- jeg har en gammel lidt træt 6 HK - 1 cyl. Korsør motor fra omkring starten af 1970’erne (måske). Den har svært ved at starte og kompressionen er så som så.

Når man holder hånden for udsugningsmanifolden og tørner motoren, udsættes håndfalden for vakuum når stemplet går ned, dvs den er ikke helt tæt omkring ventilerne og det kan måske forklare start problemerne og den manglende kompression.

Motoren ligger i en LM16 og jeg er lidt i tvivl om jeg skal;
- udskifte den med en brugt Yanmar G10, der kan fås til omkring 20.000 og betale værftet ca. det samme for at lægge den i (nyt fundament, aksel, stævnrør, skrue mv.)
- eller sende cylinderen til renovering (honing, ventilslibning, nyt stempel(ringe))

Er der nogen af jer der har erfaring med en sådan beslutning og hvad vil i råde mig til ?
Ved i om fundamentet fra Korsør’en passer med Yanmar’en, så man måske kan genbruge lidt af det gamle 'isenkram' ?

>>Hilsen Lars cool
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej det ville da være rart at kunne sammenligne med et tilbud på renoveringen. det kunne jo være det kun var ventilerne der skulle ordes. det er jo en fin lille motor. dine beskrevne symptomer , har jo ikke med stemplets tilstand at gøre.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej Lars.
Jeg ville som Lynæs nok også anbefale dig at beholde din motor, har den gået i 30 år uden nævneværdige problemer, kan den nok gå 30 år mere hvis du lige får slebet ventilerne og justeret vippemekanismen. En honing burde ikke være nødvendig når der kan dannes vacum når du tørner den.

V.h. Håndværkeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis