Hej Forum,
- jeg har en gammel lidt træt 6 HK - 1 cyl. Korsør motor fra omkring starten af 1970erne (måske). Den har svært ved at starte og kompressionen er så som så.
Når man holder hånden for udsugningsmanifolden og tørner motoren, udsættes håndfalden for vakuum når stemplet går ned, dvs den er ikke helt tæt omkring ventilerne og det kan måske forklare start problemerne og den manglende kompression.
Motoren ligger i en LM16 og jeg er lidt i tvivl om jeg skal;
- udskifte den med en brugt Yanmar G10, der kan fås til omkring 20.000 og betale værftet ca. det samme for at lægge den i (nyt fundament, aksel, stævnrør, skrue mv.)
- eller sende cylinderen til renovering (honing, ventilslibning, nyt stempel(ringe))
Er der nogen af jer der har erfaring med en sådan beslutning og hvad vil i råde mig til ?
Ved i om fundamentet fra Korsøren passer med Yanmaren, så man måske kan genbruge lidt af det gamle 'isenkram' ?
>>Hilsen Lars