Fyr/kedel

Hej
Jeg har alle dage boet i boligblokke med fjernvarme.
Nu har vi så endelig købt hus smile . Det bliver varmet med oliefyr, som vi vil skifte da det ikke er for nyt, samt vil fyre billigere. MEN!, jeg fatter hat af hvad det reelt set er man skal bruge.
Nogle kalder det et olie/pille/stokerfyr, andre olie/pille/stokerkedel.
Der er brændere, ekspansionsbeholder, akkumuleringstanke, varmtvandsbeholdere osv osv.
er det "bare" en kedel/fyr, en ekspansbeholder samt varmtvandsbeholder man skal bruge eller ... ?
Er som sagt bare vant til at skrue op for varmen når det er nødvendigt wink


Mvh
Flimmer
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Flimmer

Helt rolig.....
Du har nu et fyr der kører på olie.
Du vil gerne fyre billigere ( ret forståeligt ). Og et nyt fyr vil da sikkert kunne hjælpe på det. Men om det evt kun er en ny brænder du skal have eller også en ny kedel, det afhænger jo af hvilken kedel der er nu. En ny oliebrænder koster ikke meget. Kedlen lidt mere.

Så skriver du om piller, akkumoleringstank, stokker osv. det er kun noget der er aktuelt hvis du vil fyre med træpiller eller anden fastbrændsel.

For at kunne give et finger peg om det er interesant at tænke på pillefyring må du nok fortælle lidt mere om huset, husstandens størrelse osv.
Og om du har lyst til at rode lidt med et pillefyr, der skal jo renses aske ud ind imellem. Olien er uden bøvl overhovedet. Men koster lidt mere i drift. Omvendt er det billigere i indkøb hvad angår kedel. Hvis du tænker på træpiller skal du også have en opbevaringsplads til dem, har du det?

Så fortæl lidt mere og du vil sikkert få gode råd.

Selv fyrer jeg med naturgas. Det er rigtig nemt og fylder ikk emeget.. kun når regningerne kommer. Så for at få pengene til at passe har jeg også en brændeovn. Og den fyrer jeg gladeligt i stortset hver dag vinteren igennem.

MVH Njord
Hej igen

Huset er på 146kvm i to plan, er fuldt isoleret ( er det ihvertfald til sommer, overtager 1/5 og der mangler hulmursisolering som vi får lavet ).
Huset er blevet renoveret i 2000-2002 lige bortset fra badeværelse.
Fyret skal flyttes ud i et værksted vi laver som det første ( 48kvm ), det skal flyttes fordi badeværelset er meget lille, dette er fyrrummet også, og da de løber parralelt med hinanden, bliver det til et badeværelse.
Praktisk talt alle siger piller eller stokerfyr er billigst i drift, og mig gør det ikke noget der skal arbejdes lidt for det. Nogle argumenterer også for et nyt oliefyr da de er blevet bedre, og evt en brændeovn som suplement.
Tanken skal skiftes inden 2008.
Jeg kan forstå på dig at fyr/kedel/brænder er seperate ting, er sq ikke til at finde ud af ved at kigge på de forskellige udbydere wink *G*
Grunden er på 1399kvm, så skulle nok kunne finde et hjørne til evt brændselsopbevaring.
Hej

Jeg forstår det sådan at du vil bygge et nyt værksted. Og her skal fyret så placeres. Har du høj rejsning på denne garage? Hvis ja kan der jo placeres en pilletank på loftet til de store mængder. Og så vil du kunne nøjes med en kedel med pillebrænder og tilhørende forbrugstank, til piller til et par dage.

Det vil kræve en kraftig understøtning af pilletanken, ellers ikke noget specielt.

Akkumoleringstank er noget du ikke behøver. Den er mest til folk der fyrer med fastbrændsel eller halm. Her frigives en meget stor mængde energi, dels for at få en effektiv forbrænding, dels forbi brænde mængden er stor. Det gør så at det er fornuftigt at kunne akkumolere varmen, og det klares med en højtliggende tank. MEn som sagt ikke nødvendigt med piller eller olie.

MVH Njord
Der kommer ikke en særlig høj rejsning på taget, da jeg vil ligge den ved skel, må jeg max gå op på 2,5m højde. Har dog tænkt mig at søge om at komme højere, nærmeste nabo er en mark, så det skulle kunne lade sig gøre. Men kommer nok ikke meget højere end 3-3,5 meter tror jeg, selve garagen regner jeg bliver 2m høj + rejsning.
Det vil så kræve en form for lem et sted så pillerne evt kunne komme op på loftet, havde egentlig ikke tænk på det før.
Dvs evt denne
:http://www.spotprisvvs.dk/default.asp?Pid=27922&shopukid=257&shopkid=37&id=&table=

Samt en tank på loftet + ????
Hej

Når det gælder træpille fyring har jeg prøvet 2 systemer:
Den billige model (TB mini på en salamanderkedel) til ca 20,000 og nu den noget dyrere bioline/ecotec A4 på en vølund kedel til ca 40,000. Jeg vil kraftigt anbefald at du investerer i den dyre løsning. Arbejdet med at passe fyret er betydeligt mindre og hele systemet langt mere stabilt. Kort sagt køb ikke for billigt. Lægger lige et link til Bioline http://www.midtjysk-vvs.dk/product.asp?product=157&sub=60

mvh Anders
Annonce
Pilletanken på loftet behøver du jo ikke.
Du kan opbevare den ved jorden også, men så skal der jo løftes / skovles op i forbrugstanken......
En tank på oftet vil der kunne blæses piller i....

MVH Njord
Fladder:
Det forum kræver, så vidt jeg kan se, en hvis kendskab til mærker osv.
Og som sagt er jeg ikke helt afklaret med hvad en komplet "varmecentral" består af, samt hvad der kan lønne sig. Piller ER billigere at fyre med, men så vidt jeg kan se også dyrere at anskaffe.
Overhovedet ikke - der er plads til alle og ingen dumme spørgsmål:p

Vi er alle startet på bar bund med biobrændsel - så kom du bare an

Med venlig hilsen

Fladder
Ok, lyder ikke tosset.
Men hvad skal man buge til en "varmecentral".
Feks dette oliefyr :
http://www.netshop-vvs.dk/Default.aspx?tabid=541&&plain=true&ProductID=3eb8e729-647b-41cf-9119-e050c213da93&sender=http%3a%2f%2fwww.netshop-vvs.dk%2fDefault.aspx%3ftabid%3d24%26plain%3dtrue%26CategoryID%3d77c61a20-0b93-495e-99ae-d45313cb9045%26Category%3dOliefyr

Denne kedel med indb.Varmtvandsbeholder:
http://www.netshop-vvs.dk/Default.aspx?tabid=541&&plain=true&ProductID=0a3c99ea-e5da-45d5-89fc-1279a27779ba&sender=http%3a%2f%2fwww.netshop-vvs.dk%2fDefault.aspx%3ftabid%3d24%26plain%3dtrue%26CategoryID%3d511671a3-e74e-4040-98a9-6cb78b0ccfec%26Category%3dKedler

Eller selfølgelig tilsvarende dele til piller, og en tank/beholder.
Hvad skal der ellers til?.
Er svært at finde ud af hvad det vil koste, hvis man ikke ved hvad man skal bruge.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis