hjælp har en mur af jernbanesveller

Vi har konstateret i vores nyindkøbte gamle hus, at en hel tilbygning er lavet af jernbanesveller, med puds udvendigt.

Min kone vil have revet muren ned og bygget op med gasbeton der skal pudses så det ligner resten af huset.

Men kan man ikke lave den selv samme mur i træ af nye, produkter og træplader, (finerplader) for derefter at få det pudset op.
hvad skal man eventuelt tage specielt hensyn til ?

jeg tror ikke jeg er specielt dygtigt til at mure, derfor skulle det bygges i træ

ibber

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det decideret murearbejde med gasbetonblokke, eller er det opsætning af væg med gasbeton multiblokke, for sidstnævnte er ikke besværligt.

Selvfølgelig kan det laves i træ, men hvordan det vil virke med pudsede vægge på træbaseret plade udvendigt ved jeg ikke.
Jeg har selv vandskuret på gipsvægge indendøre, og det holder fint, men her er jo heller ikke påvirkning fra vejret.

Carsten.
Jeg har et par kommentarer til din tråd.

Først og fremmest fortæller du at huset er nyindkøbt, og at svellerne er en overraskelse. I det tilfælde vil jeg huske lidt tilbage til en sag i Vejle, 2-3 år siden tror jeg, og vist nok med i en tråd her på siden ). Her mener jeg at sælger kom til at bekoste udskiftningen af vægen. Altså nedtagning, bortskaffelse, svellerne skal sikkert deponeres, og at opføre den nye væg.

En væg i sveller må siges at være giftig, da svellerne er voldsomt imprægnerede.... Og herfor står du et stærkt over for sælger. Om det så er ham eller ejerskifte forsikringen ( den tog du vel med? ) der står med udgiften.

Kig her i søge funktionen, måske kan du finde noget om lignende tilfælde.

Dernæst vil jeg anbefale dig at du kontakter den advokat du har brugt i handlen, og får ham på banen. Det er nok ikke nogen god ide at gå igang før du har en afklering af ansvar og hvem der skal betale. Det vil kunne tage nogen tid....

Når det så er sagt vil jeg da bestemt anbefale at rykke vægen ned, af hensyn til helbredet. Og lave en ny. Om du må lave den "efter fri fantasi" eller du skal følge de nye normer isoleringsmæssigt ved jeg ikke.

Jeg har set flere sommer huse med en ret enkel konstruktion, de har været fra 60'erne eller tidligt i 70'erne. Udvendigt en troldtek plade der har været yderbeklædning. Afslutet med et lag puds. Det ser ud som et pudset hus, og holder fint. Kender dog ikke lige pudsblandingen. Indenfor laver du en eller anden form for træskelet med isolering osv. og indvendigt slutter du af med en gipsplade væg.

Men først af alt en afklaring omkring ansvar og betaling af udbedringen.

Kommunens tekniske forvaltning kan evt være dig behjælpelig med hvad der er lovligt eller ej. Og de vil sikkert stille en række krav ved bortskaffelsen af svellerne... Måske også til en eller anden oprensning af jorden ved soklen....

Voldsomt, ja. Og måske er mine advarsler lidt voldsommere end nædvendigt...
Men hellere det end ikke at tage de nødvendige forbehold.

Jeg tror vi er mange brugere her på siden der gerne vil følge din sag på sidelinien.. Så følg gerne op med hvad du kommer frem til af løsninger og trin i processen.

Held med afklaringen.

MVH Njord
Vi har købt huset som grundprisen,
og der var ikke lavet tilstandssrapport, idet der var for mange, fejl og mangler ved huset.
derfor ingen ejerskifteforsikring
ringer lige til advokaten og hører ham.

ibber

Det tyder på at det i har købt reelt har været deklareret som noget der skal nedrives.... Og så er det da helt klart tvilvsomt om der er noget at hente hos sælger. Men om der alligevel kan være noget i og med der ikke er lavet en tilstandsrapport ved jeg ikke. Det er jo normalt det at der ligger en tilstandsrapport sammen med et forsikringstilbud der gør at sælger frigør sig fra et erstatningsansvar. Så måske har du en lille chance, men når du skriver at projektet er købt til "grundens pris" og at der er for mange fejl ved huset.... Så har sælger, og dennes mægler sikkert sørget for at frigøre sig fra et ansvar. Omvendt kan man jo sige at du heller ikke har betalt for mere end jorden... Men at du så har valgt at bebo huset istedet for at fjerne det, ja det er jo dit valg.

Stadig mener jeg at det er noget skidt at have gamle sveller som væg i huset...

Og hvis der er så mange skader som du indikerer, mon ikke så total renoveringen vil koste lige så meget som at bygge nyt.... Jeg tror mange er kommet til en slutpris på renoveringer der ligger højere end hvad det havde kostet at bygge nyt. Evt kan du bygge et træhus, med en hel del medbyg... en måde at holde prisen på den rigtige side af smertegrænsen...

MVH Njord
Hvid du vil bygge op i leca, skal du overveje at bygge med de isolerede blokke der har et mellemlag af skum, det er meget lettere end at bygge to tynde vægge med isolering.
Leca isolerer ikke ret godt.

Hilsen Aksel
rockwool har nogen udendørs bats som kan skrues direkte på murerne også derefter pudses op måske også en ide ?

Under uddannelse til Tømrer (sidste års lærling)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis