Utilgængelig kælderydervæg

Under vores 30'er villa har vi en lille (altså ikke fuld) kælder, placeret så 'viseligt', at to af kælderens ydervægge ligger under den resterende del af huset. Man kan altså ikke komme til kældervæggen udefra uden at grave ind under huset. De to vægge er meget fugtige, decideret utætte, så der løber mange liter ind i døgnet (opsamles og pumpes ud). Spørgsmålene er nu: Er der nogen mulighed for at tætne en sådan væg eller dræne (under huset?). Og hvor skadeligt er det egentlig for muren, at der trænger vand igennem? Palle

En rigtig hund er en schæferhund.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Jeg har ikke selv erfaringer med sådan et problem, men jeg tror et omfangsdræn rundt om husets yderfundament vil være løsningen.
På den måde kan du fjerne vandet i stedet for at tætne.

MVH Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Hej Per. Tak for det hurtige svar.
Jeg har ladet mig fortælle, at man ikke må lægge dræn længere ned end til, hvor soklen slutter. Da resten af huset er uden kælder, stikker soklen ikke ret dybt, og jeg er bange for, at et omfangsdræn i så fald kun vil tage en (meget) mindre del af vandet. Og så er det jo lidt spildt arbejde. Men måske er jeg forkert informeret...(?). Palle

En rigtig hund er en schæferhund.
Regler for dræning finder du i med DS 436 norm for dræning af bygværker, den må kunne erhverves på biblioteket. Det er rigtigt at et dræn ikke hjælper under det niveau det er placeret i. Ved du hvilken jordart huset står på? Dette er væsentligt for at vurdere om fugten skyldes højt grundvandsspejl, kapilaritet eller nedsivning. Hvor stor er iøvrigt kælderen? Det kunne måske klares med en filterbrønd. Du skal dog gennerelt passe meget på med at suge/dræne så langt under et eksistrende hus grundet fare for sætninger, specielt om en asymetrisk konstruktion.

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Haugaard (den 09-06-2003).]
Jeg overvejede også det der med sætning efter jeg havde sendt mit indlæg.

Så er du jo der henne, hvor du må lade arbejdet udføre af nogen der vil påtage sig ansvaret og har en passende forsikring.

En anden mulighed var evt. at lave en pumpebrønd i den eksisterende kælder.
Det bliver selvfølgelig også noget af et arbejde.

MVH Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis