Imprægnering af facade

Hej

I vores bygning med 3 lejligheder, har der her under de ekstreme vejrforhold (læs regn+blæst) i januar været problemer på 1 og 2 sal, med at der kom vand ind over vinduerne. Mustensvæggene kunne simpelthen ikke klare presset fra slagregnen og til sidst blev væggene så mættet med vand at det måtte komme ud et sted. Desværre indenfor.

Jeg kan se at denne facade er blevet fuget om på et tidspunkt i modsætning til resten af huset. Jeg har fået et tilbud på omfugning og imprægnering og med stillads m.m. så løber det op i 50.000 kr +.... Suk.
Jeg overvejer derfor om en imprægnering,- med reperation af de fuger der skulle være væk, vil være nok. Det er lidt svært at se hvor slemt det er nede fra gaden.

Jeg vil hører om nogen af jer har erfaring med imprægnering af facader,- feks med Dynasylan eller andre mærker?
Kan det gøres selv, eller skal der en fagmand til?

mvh jan
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
har et lignende problem herhjemme det er vores skorsten der ikke har kunnet klare alt den fugt vi har fået, så tapetet rundt om skorsten blev fugt skadet med skimmelangreb til følge så jeg lytter lige med på de goe råd der evnt måtte komme om imprægnering, har kigget lidt på Sadolins facadebeskytter .
Er der ikke nogen der har erfaringer med imprægnering af facader?

mvh jan
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Der findes i handel et produkt, lavet en et firma som laver maling til tage.

Det hedder hydrosil(tro jeg nok), og er kan imprægnere sten, tegl osv, således vandet perler af. Det lyder næste for godt til at være sandt, men jeg har set det IRL, og hvis du tager en celcon blok og imprægnere den og bagefter srpøjter den til med vand preller det fuldstændigt af. Det skal altså ses før man tro det.

Firmaet der producerer den variant jeg kender til hedder Iso paint Nordic, og de kan nok henvise til nogle der kan sprøjte det på din væg.
Hej

Efter min mening er imprægnering af murværk absolut sidste løsning, når alle andre muligheder er udtømte, såsom omfugning, kontrol af fugtspærrer m.m.
Citat fra abu el banat

Der findes i handel et produkt, lavet en et firma som laver maling til tage.

Det hedder hydrosil(tro jeg nok), og er kan imprægnere sten, tegl osv, således vandet perler af. Det lyder næste for godt til at være sandt, men jeg har set det IRL, og hvis du tager en celcon blok og imprægnere den og bagefter srpøjter den til med vand preller det fuldstændigt af. Det skal altså ses før man tro det.

Firmaet der producerer den variant jeg kender til hedder Iso paint Nordic, og de kan nok henvise til nogle der kan sprøjte det på din væg.


Kunne man forestille sig, at det også kunne modvirke algebegroning på taget og muren?

mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hey

Ja jeg ved godt at det ikke er optimalt med imprægnering.

Jeg tror også at det bedste er at få fugerne fikset. "Problemet" er bare at huset er så f...... højt at det koster en formue i stillads m.v.

Mht fugtspærer så tror jeg at huset er fra den tid, hvor man ikke indsatte fugtspærrer over vinduerne, så vandet kunne rende ud af muren igen, inden det rammmer dem. Desværre.

Jeg tror at jeg er kommet frem til følgende som jeg så skal have indhentet nogle priser på.
Omfugning af gavlspids og ned til overkanten af 1. sals vindue. Dette er for farligt til at jeg selv gider at bøvle med det, og så er der også fuget til under hvor elledningerne går på huset.

Derfra og ned fuger jeg med et par kompetente kammerater.

Dynasylan og hvad de imprægneringsvædsker kan hedde, vil jeg så vente med at prøve. Det kan jo være at omfugningen er nok. Og så gider jeg ikke at bruge 10.000 kr på det, selv om de billeder jeg har set af det viser utrolige resultater. Og væggene skulle kunne ånde osv alligevel. Hvis det skal have det, så giver jeg det bare selv.

Mvh jan
Citat fra Orla Nautrup

Hej

Efter min mening er imprægnering af murværk absolut sidste løsning, når alle andre muligheder er udtømte, såsom omfugning, kontrol af fugtspærrer m.m.
Det er vigtigt at der ikke er spræker i muren. Vandet kan komme ind men har svært ved at komme ud igen pga impregneringen. Det kan kun komme ud som damp. Rådvad har en mere detialeret beskrivelse af problemet. Hvis der kun er få spræker kan man leje en lift og fuge fra den. Der er mange firmaer der producere impregnering eks skalflex og maxit. Få en fra firmaet ud og se på huset.
Hør hvad prisen er for arbejdet hvis du selv sørger for stilads. Du kan spare meget ved selv at stille det op.

Mvh Thomas

Vil jeg da lige se på. Har en ven der er uddannet murer og bygningsingeniør. Han har ikke tid til at hjælpe pt, men pga elledninger og højden, så er selv han noget betænkelig ved at skulle sætte stillads op, og arbejde på det. Og han er ikke pivet... Så det med stilladset vil jeg pænt holde mig væk fra.
Jeg har overvejet det med liften. Men i sidste ende og i det lange løb så tror jeg at det vil være bedst at få skifet alle fugerne, og så er en lift ikke optimal.

mvh jan
[Indlæg slettet]
Hej vil godt lige komme med et feedback. Kan se at det er en ældre dato artiklen er skrevet, men emnet stadig relevant.

Der findes forskellige metoder for imprægnering af facader, men det eneste som jeg selv har prøvet at arbejde med, var et produkt som hed Hydroblock lyder da lidt af det samme. Den er også fra Iso Paint som beskrevet ovenfor.

Vi havde samme problem med at murværket ikke kunne holde regnen udenfor. Jeg søgte rundt men grunden krisen skulle det helst være godt og billigt. Jeg blev anbefalet at prøve at kontakte nogle tagmalere, og kontaktede mindst 5. De anbefalede alle sammen at hvis jeg skulle have forseglet mit murværk effektivt så var der kun en mulighed og det var med Hydroblock. Jeg tog så kontakt til firmaet men de solgte kun til erhverv men fik så en tagmalerne til at udføre det i stedet for og det virker sku.

Jeg kan ikke forstå at det skulle give problemer med fugt da imprægneringen kun holder væsken ude og ikke dampen så burde vel blive tørt på et tidspunkt.

Jeg smider lige et link til en artikel som jeg fandt på deres side vedr. imprægnering af murværk  . Der er også nogle billeder på siden, jeg syntes specielt billedet hvor de skriver  noget tekst ser fedt ud, kunne være skægt hvis man også kunne bruge det på sin bil :-) . Er sku lidt blæret.

Mvh Michael

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også