Bagmur/indervægge af Celcon/Siporex, mursten eller Expan elementer.

Hej!

Jeg skal til at bygge nyt hus. Har tidligere bygget med bagmur/indervægge af elementer fra Expan, som for ca. 2½ år siden kostede omkring kr. 85.000,- incl. moms. Ca. samme m2 koster nu over kr. 160.000,- incl. moms.
Findes der andre elementfabrikker i DK end Expan, som leverer til private ? Jeg kan umiddelbart kun finde nogle der laver til landbrug/erhvervsbyggeri.
Der er ca. 120 m2 bagmur og ca. 120 m2 indervæg.

Nu skal jeg så vælge om jeg skal hoste op med gysserne til Expan, eller istedet vælge at bygge med mursten (savmuldssten) eller Celcon/Siporex vægelementer.

Jeg kan ikke selv mure, så der skal jeg ud at købe mig til arbejdskraften. Anderledes ser det ud med montering af Celcon/Siporex vægelementer. Der kan jeg selv lave det meste (kan få hjælp af ven, som ved hvordan det gøres).

Nu er så mit spørgsmål. Hvad er for/imod de 3 forskellige typer ? Jeg kigger primært på økonomien, men også på tiden.
Derefter er der jo så en del andre parametre der gør sig gældende såsom lyd/varme isolering, færdig finish (efterbehandling) osv.

Hvad ville I vælge ?

Med element bagmur, kunne jeg ligge murrem på elementet og derefter rejse spær. Efterfølgende kom mureren og klarede ydermuren (1 dag for element 4 dage for murearbejde).
Kan jeg ligge murrem på Celcom/Siporex bagmuren, derefter rejse spær og efterfølgende lade mureren klare ydermuren, eller skal spær hvile på både yder og bagmur ?

Med håbet om nogle konstruktive svar :-)

:-) Jens
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Normalen er, at spærene kun hviler af på bagmuren. Når det er sagt, så er der jo selvfølgelig altid undtagelserne, hvor nogen har fået den ide, at det skal være både for- og bagmur der bærer, eller bare formuren. Men altså din beskrevne fremgangsmåde er helt i øjet.

Mht. at vælge materialer for bagmur og indervægge, så er meningerne her jo nok lige så delte, som der er antal af mennesker. Jeg kan sagtens forstå det med at få væggene op i en fart, for derefter at få tag på, så der er lukket, på den anden side synes jeg også det er super lækkert med murede inder-/ bagvægge.

Carsten.
Jeg kan huske fra min tid som Kranfører på diverse bygge pladser, der sagde de at en ordentlig mure og en god arbejds mand kunne lægge 1000 sten på en dag. Så det kan da ikke tage ret lang tid at bygge en indermur op ?

V.h. Håndværkeren
Jeg ville nu vælge EXPAN bagmur, du kan få istøbt eldåser i så du slipper for fræse ud til el. Er du sikker på det med prisen? Der kan også fåes elementer i en billigere udgave, prøv at gå ind på www.expan.dk og så kig under EXPANvilla.

Vi har selv fået bygget til for 8 år siden med bagmurselementer fra EXPAN og vi har ikke fortrudt, det tog en dag at sætte dem op, og så var der der ellers klar til mureren.
Citat fra Jan T

Jeg ville nu vælge EXPAN bagmur, du kan få istøbt eldåser i så du slipper for fræse ud til el. Er du sikker på det med prisen? Der kan også fåes elementer i en billigere udgave, prøv at gå ind på www.expan.dk og så kig under EXPANvilla.

Vi har selv fået bygget til for 8 år siden med bagmurselementer fra EXPAN og vi har ikke fortrudt, det tog en dag at sætte dem op, og så var der der ellers klar til mureren.

Jeg har som sagt tidligere bygget hus med Expan indervægge. Jeg foretrækker nu ikke at få istøbt dåser, men selv at fræse ud til dem. Årsagen er den at jeg har set eksempler på placering af dåser, som var helt hen i vejret, da dåserne var placeret ud fra tegningerne. Det er nemmere at placere dem, synes jeg, korrekt når væggene er sat op.

Det der tiltaler mig ved Expan, er at det går så hurtigt. Én dag, så er >alle< indervægge monteret. Lige til at gå til. Man kan hurtigt begynde at rejse spær og komme videre.
Ulempen er pt. prisen. Den er alt for høj. Selvom jeg ikke kan mure selv, så kan jeg gøre det billigere med murede indervægge, og jeg vil tro at jeg kan gøre det endnu billigere med Celcon/Siporex/Ytong indervægge. Tilgengæld tager begge typer vægge så længere tid at lave end Expan.
Men pris er nu en vigtig parameter for mig, da jeg har et budget jeg skal holde mig indenfor, og det giver desværre ikke rum til Expan væggene :-(

:-) Jens
Bemærk at overlægger til bærende mure er rasende dyre. Da jeg byggede til skulle jeg bruge 1 overlægger. Jeg måtte betale 500,- i leveringsomkostninger, så den kom op i ca. 2000,- - der ville det nok være billigere med færdige vægmoduler, men det var for sent, da jeg bestilte materialer løbende.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis