Reol af multiplader, mangler ideer til afslutning

Jeg har banket hul i en væg i mit køkken for at lave en reol (75x150 cm) af multiplader til bla mikro/combiovn. Sider, hylder og "bagside" går det helt fint med MEN hvordan afslutter jeg. Toppladen skal dække 75x55 cm og det er multiplader jo ikke smile. Hvordan stabiliserer jeg de sidste 2 plader eller bruger man noget andet der? Lidt vægt må den jo gerne kunne holde til. Jeg har forkastet ideen med en træplade, da jeg er bange for den vil gi´sig p.g.a. varme og damp fra ovnen.
Bagsiden (samt top) af reolen skal siden vandskures,så det falder ind i resten af "trappe-rummet". Reol stikker nemlig ud under en trappe og kan derfor ikke laves højere altså op til loftet, så den ide dur heller ikke frown. Nogen forslag ?? Og rolig drenge wink jeg er bare en lille hjemme-gør -det-selv-amatør, så ingen helt vilde forslag smile

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Elsebeth (den 01-06-2003).]
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan få nogle længere bjælker i porebeton..
De bruges normalt til overliggere. Så ned på tømmerhandlen og bestil et par stykker eller nåske en lang du kan save op i to. Nogle plader fåes også længere men jeg huske ikke helt hved der kan levere hvilke størrelser.

Eller ring til H+H, Ytong eller hvem du foretrækker som leverandør af dine plader.

Venligst Njord

MVH Njord
1000000 Tak for det biggrin , det skulle der være en mulighed for ,at selv jeg kan finde ud af, så jeg kan jeg komme videre når det nu begynder at regne igen.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Elsebeth

der er også en anden mulig hed alt efter den højde der er fra overkant multiplade til overkant afslutningshylde.
Overliggeren er god nok men vær opmærksom på at der som regel er armeringsjern i så du skal helst have dem i de længder du skal bruge hvis du ikke lige har en vinkelsliber ved hånden og samtidig er de som regel temmelig høje.
Mit foreslag gør ud på at du kan anvende ståltegl som også bruges som vindues overliggere og kan fås så de passer over eksembelvis dør åbninger.

prøv at undersøg dette
hilsen jan murer

jan milton
Tak for rådene. Reolen er færdig og det er bare blevet godt. Da jeg skulle ud og have fat i overliggerne fik jeg det råd, at lime 2 plader sammen dagen før. Som han sagde "limen er stærkere end pladen" og det virkede fint. Og så et lille spare tip jeg fik af en murer : brug LIP Multiklæb som lim, det er MEGET billigere især i en 20 kg sæk (kan jo bruges til så meget andet).
Så har jeg lige et andet spørgsmål:
Er det nødvenligt at sandspartle pladerne, kan jeg ikke bare spartle smårevnerne ud, slibe og så male direkte på pladerne. (Skal nok huske grunder ( øhh forankringsgrunder hedder det vist smile) ???
Hej

Tillykke med resultatet!

Jeg ville vælge at fuldspartle pladerne:
Først spartler du alle samlinger/ huller (evt. med mellem sandspartel) dernæst sliber/ skraber du kanter væk og fuldspartler evt. 2 gange med mellemslibning (evt. med fin spartelmasse).

Du afslutter med en gang slibning/ let runding af hjørner inden du påfører grunder og maling.

------------------
www.orla-nautrup.dk
Jeg har et lignende projekt i gang.

Jeg har lagt nogle stålregler oven på porrebetonvæggene og skruet gipsplader på over og underside.

Den med fliseklæb har jeg også overvejet. Tak for rådet.

Jeg har sandspartlet alt og det bliver flot.
I stedet for mellemslib, har jeg lagt alle ujævnhederne ned med et vådt filsebræt. Så slipper jeg for en masse støv.

MVH Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også