Bygning af speedbåd i træ

Hej

Jeg har igennem et stykke tid haft planer om at bygge en speedbåd i træ. Da min erfaring med bådebygning indtil videre begrænser sig til en lille 7 fods jolle med elmotor (se evt. nederst) droppede jeg hurtigt at designe en selv og gik i stedet på jagt efter nogle fornuftige tegninger. I første omgang faldt valget på en "Zip" fra glen-l.com, som jeg også kan se der har været henvist til herfra siden. Her koster tegningerne dog penge, til gengæld får man så også skabeloner i fuld størrelse. Det betyder dog igen at de skal sendes fra USA, og her siger min erfaring at der sandsynligvis kommer told og moms oveni, og tegningerne er i forvejen halvdyre.

Derfor var jeg glad for at finde svensons.com, som har et bredt udvalg af gratis tegninger fra diverse gamle hobbyblade. Valget er indtil videre faldet på denne model, som ikke er så forskellig fra en zip endda. Den er dog lettere (og vel derfor også hurtigere), lidt kortere og består af færre tværsektioner, hvilket jo burde gøre arbejdet lettere. Jeg har dog overvejet om den skal forlænges en smule for at give lidt mere plads bagtil, så man ikke sidder lige klods op af motoren. I byggevejledningen anbefales det at man laver skabeloner i fuld størrelse, hvilket jeg allerede har lavet i et cad-program, de mangler bare at blive plottet.

En kort overgang overvejede jeg en model med indenbordsmotor, men nåede frem til at det var et relativt stort arbejde at få det til at nå sammen og prisen talte heller ikke for det. Derfor faldt valget på en model med påhængsmotor, hvilket den opmærksomme læser måske allerede har bemærket. Da jeg har ladet mig fortælle at den slags er billigst at anskaffe brugt om vinteren har jeg allerede været i gang med at kigge på det, og efter en del forumlæsning og mange dage brugt på dba.dk er valget faldet på en 25 hestes evinrude med kort ben fra '77 med tilhørende fjernstyring af gas og gear.

Nu er jeg ved at være nået dertil hvor jeg kunne starte med byggeriet (hvis altså lige vejret ville arte sig), men mit indtryk er at der er utrolig mange års erfaring at trække på her på forummet, så det virker dumt ikke lige at vende det med jer først! :p Derfor vil jeg sådan set bare høre om der er nogen der har været i gang med lignende projekter og har erfaringer at dele ud af, og ellers bare generelle kommentarer til valg af tegninger, motor eller noget helt tredje. Den slags vil være meget værdsat! biggrin

Og så lige en lille slutbemærkning om mit første projekt. Der er tale om en såkaldt "One sheet skiff", hvilket den hedder fordi den laves af en enkelt plade krydsfiner og så et par lister. Det tog ikke mere end et par dages mere eller mindre koncentreret arbejde, og materialeudgifterne var ikke over 500 kr. inkl. maling (som udgjorde næsten halvdelen, dog med en god slat i overskud).

Den er egentlig tænkt som en robåd, men da jeg i forvejen havde en lille el-motor, som jeg bruger til at komme fra land i min flying dutchman, var det jo oplagt at sætte den på. Jeg monterede en arm og noget snoretræk, da bådens størrelse gør det ret nødvendigt at sidde lige midt i den med næsen pegende fremad, mens det jo stadig er rart at kunne styre. Derudover satte jeg en strandstol i den, og alt i alt er det faktisk en ganske sjov lille sag, som er så godt som lydløs men stadig skyder en fart på lidt mere end almindeligt løb. Der billeder lige herunder:

Den færdige, men umalede båd forfra
Bagfra
Første søsætning, stadig ikke malet

Og nej, jeg har desværre ingen billeder med maling, stol og snoretræk, men jeg har ladet mig fortælle at det ser sjovt ud wink.
Hvis der skulle være nogen der har lyst til at se billeder fra bygningen af den ligger de allesammen her.

Undskyld det meget lange første indlæg, håber ikke i er faldet helt i søvn endnu wink.

Mvh
rahbek
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej rahbek.
Man kan vel roligt sige at vi her er ude af de danske bådbygningstraditioner, men i gang med noget typisk amerikansk. Som det fremgår af billederne er det konstruktioner fra 50-60'erne, ikke lige det sidste nye. Men vand er vel stadig vand. Den lille du har bygget må vel betegnes som særdeles ustabil, og slet ikke egnet til sejlads, i den forstand vi er vant til. At lave en lille båd max. stabil er opnået med optimistjollen. Nå men dit nye projekt ser umiddelbart ud til være mere stabilt, jeg ved ikke hvordan du har fundet det, men på min side er der et link til en amerikansk bådside, hvor særlig en mr. Bolger har tegnet mange både, men der er mange andre.
held med dit projekt

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej Lynæs og tak for svarene. Jeg har taget et kig på det link du har på din side, men jeg synes umiddelbart ikke der er noget sådan i stil med de to jeg indtil videre har overvejet. Jeg fandt også den du nævner 2. gang, men umiddelbart er jeg ikke så glad for dens udseende, desuden er den jo også en del længere, uden at sejle hurtigere eller at have plads til flere passagerer. Det gør den jo lidt sværere at bakse rundt med. Derfortror jeg umiddelbart jeg vil holde mig til den jeg allerede har fundet, men jeg modtager selvfølgelig gerne flere forslag eller kommentarer. biggrin

Og med hensyn til den lille båd har du helt ret, den er ikke videre sødygtig og jeg kunne aldrig finde på at sejle i den på andet en blikstille vand, den er udelukkende bygget fordi jeg synes det var imponerende at den var så simpel i sin konstruktion og derudover bare for sjov. Når der skal sejles rigtigt holder jeg mig til min Flying Dutchman, den er lidt mere sødygtig. wink Billeder her.

Mvh
rahbek
hej igen. nu er der uhyggeligt mange links på den side, sikkert osse noget der ligner din ide, men der er unægteligt en hel del at gennemse, selv syn's jeg, der er mange interessante sejlbåde, som ikke er bundet af vores vanetænkning.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også