Savsmuldstapet på gipsplader revnet

Jeg har købt et sommerhus, hvor væggene i stuen er gipsplader beklædt med savsmuldstapet. Problemet er, at savsmuldstapet er revnet der, hvor gipspladerne støder mod hinanden. Huset er af træ, så gipspladerne flytter sig nok lidt i forhold til hinanden.

Hvordan får jeg dette til at se nogenlunde ud igen?

Kan jeg spartle med alm. spartelmasse, eller risikerer jeg, at dette krakelerer, når gipspladerne rykker sig?

Jeg vil gerne undgå, at sættes en strimmel savsmuldstapet henover det reparerede. Savsmuldstapet er vel det, der giver størst risiko for, at det sker igen. Og jeg vil gerne undgå at beklæde hele væggen. Men kan jeg sætte en strimmel glasvæv, miljøvæv eller Problemløseren fra juvita henover med et nogenlunde resultat?

 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor meget er der revnet, hvor stor / bred er revnen?

At sætte en strimmel uden på det savsmuldstapet du har siddende vil IKKE så godt ud. Så enten skal du fjerne savsmulden fra hele vægen og spartle den ordentlig og evt slutte af med glasfilt eller glasvæv.

Er det kun en mindre revne vil jeg tro du kan fuge efter med en fleksibel fugemasse og tørre den godt af, og vaske hele området af med en fugtig klud når du har fuget og siden male hele vægen. På den måde har du en chance at undgå forskel i stukturen på vægen. Men om det kan klare det afhænger meget af hvor voldsom revnen er.

MVH Njord
Citat fra njord

Hvor meget er der revnet, hvor stor / bred er revnen?


Revnerne er mellem 0 og 2 millimeter. Men den forrige ejer har ikke spartlet bag, så savsmuldstapetet er løst omkring revnen. Når det fjernes så bliver der vel i alt 5 millimeter.

Citat fra njord

Er det kun en mindre revne vil jeg tro du kan fuge efter med en fleksibel fugemasse..


Fleksibel fugemasse. Tør man det. Modsat spartelmasse, så kan fugemasse vel ikke slibes og gøres glat. Skal jeg så spartle med spartelmasse uden på fugemassen? Er jeg så ikke ligevidt? Jeg har aldrig set fleksibel fugemasse nævnt i forbindelse med gipsplader, så det er jeg lidt bange for.

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Noget tyder på at gipspladerne bare er sat op uden at der er anvendt disse papir eller glasvævs strimler der lægges ned i spartelmassen.

De 5 mm revne lyder af meget....

Tror måske at du skal overveje at tage tapeten ned og få lavet en ordentlig bund. Så kan du også se hvad der er lavet af arbejde i sin tid.

En større opgave, men så ved du jo hvad der er, og at det er lavet ordentligt.

MVH Njord
Lige en opfølgning på, hvordan det gik:

Jeg valgte, at spartle med alm. spartelmasse. Derpå en strimmel malerremse, og endnu en gang spartelmasse. Til sidst maling. Resultatet blev sådan set ok. Selvfølgelig en anelse forskel i strukturen, men absolut noget jeg kan leve med.

Men der er nu igen kommet en revne, der dog er meget mindre end før. Så jeg må på den igen. Denne gang prøver jeg nok noget fleksibelt spartelmasse.

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også