Skimmelsvamp i kældervæg eller hvad

Hej

For neden på væggen i et vores kælder værelser er jeg bange for vi har skimmelsvamp.
Kælderen er ellers totalrenoveret, med dræn , membran og isolering udenfor, ud over det er der gulvvarme i gulvet, som vi lavede for et par år siden.
Men malingen var begyndt at boble ud, og så har jeg skrabet så meget af jeg kan og smurt noget fugtstopper på som hedder betongtett, Det resulterede i at dagen efter sad der en masse hvid belægning nogle steder på væggen, især i kanterne hvor jeg havde fået skrabet alt maling af.
Vi står for at flytte vores soveværelse ned i værelset, så jeg er lidt bange for hvad det er, håber der er nogen som kan hjælpe.
29 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er sikkert bare salt-udtrækninger. Helt normalt.
Nu har jeg prøvet at vaske det af med rodanlon, og det gik fint, herefter smurte jeg igen med betongtett, så nu må vi se i morgen, om det er det samme.
Men det er da utroligt man skal bøvle med sådan noget, når vi har dræn ud og invendig, samt har vandsikret udvendig.
Det kan være at det trækker op i væggen nede fra. Dræn er ikke en 100% sikring imod fugt i kælder.

mvh jan
Jeg tror måske du har ret.
Selvom jeg har dræn og membran, kan det vel stadigvæk trække op nede fra.
Men hvad gør jeg ved det, og vel at mærke uden at vælte hele kælderen.?
Den er jo total istandsat for 2 år siden.
Hvis fugtigheden er som den skal være (jeg har 50% i øjeblikket) så vil jeg mene at du har brugt forkert metode mht. maling.

Jeg har brugt cempexo i 75 % af kælderen, altså så ånder mine vægge, jeg har også et rum med plastic maling på væggen, her er det noget rigtig lort, det bobler og bliver sort.

Det tror jeg alrig cempexo vil gøre, det er uorganisk vil jeg tro.

Jeg sætter ingen ting op af ydervægge, det er bare at bede om problemer. Jeg har også drænet og "platonet" og smidt 220 mm. styrolit i jorden. Huset er fra 1918.

Jeg tror du skal tænke dig om inden du lukker mere fugt inde.

Så længe du har mistanke om fugt ville jeg aldrig bruge det som opholdsrum.

Min mening er delt ved jeg fra tidligere indlæg. Det er vist 50-50 om man syntes at væggen skal kunne ånde, eller om man skal smøre den ind i noget nymodens et eller andet (eks. vandex).

Jeg vil aldrig bruge vores kælder til at sove i mere, med alt det der er skrevet om emnet, selvom det er fristende med et hus med et grundplan på 56 m2.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Annonce
Hej Peter,

Jeg har gjort nøjagtig som dig, og jeg bruger godt nok kælderen som soveværelse selvom det ikke er helt optimalt. men jeg sørger for god udluftning.

Til FAG. Tja jeg tror at du skal lytte lidt til Peter, for hvis du skal fugtsikre fuldstændigt så skal du nok endevende kælderen igen. Der er nogle fugtstandsende systemer, hvor der bores huller i væggen, og så fyldes de med noget fugtstoppende. Det stoppe så opadstigende fugt. Ellers så skulle du da du var i gang med at sætte kælderen i stand, have lavet indvendige dræn måske.
Men hvis vand vil ind, og det er i en kælder, så er det meget svært at holde det helt ude.
Så udluftning, åndbare materialer, evt en affugter. Jeg tror at det er vejen frem.

mvh jan
Jancar, jeg syntes det lyder som om han har lavet alt det rigtige, men har været uheldig med sit valg af maling.

Så derfor en fugtmåler (hygrometer hedder det vist) for at se om der virkelig er fugt, inden det inddrages til beboelse.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Mange tak for jeres gode råd, selvom det måske ikke lige var det jeg gerne vil høre.
Jeg har dræn indvendig og udvendig. samt gulvvarme.
Indvendig står det en skalmur af lekasten, som der er fugt i ca. 20cm op, kan jeg måle med den fugtmåler jeg har til træ. Jeg har brugt helt alm. indvendig maling. (hviket måske ikke var det bedste valg)
Jeg har en hygrometer til at stå i værelset, og den visser sjældent mere end dem jeg har til at stå på stueetagen og 1.sal. Da jeg kiggede i går stod den på 50%, hvilket jeg syntes er fint nok.

Så egentlig syntes jeg at jeg har gjort alt hvad der skulle gøres.
Så jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre. Men starte forfra med at banke gulvet op, kommer ikke til at ske forløbig.
Du behøver ikke frygte for klimaet med 50%, under 70 % siger man vist.

Op med gulvet, det tror jeg heller ikke du får noget ud af, jeg tror du skal få noget maling på der kan ånde.
Du kan jo starte med at skrabe noget af til test så du kommer ind til pudsen, købe en spand cempexo og male et stykke (det koster stort set ikke penge).

Lad det stå og se om dette område "opfører" sig som du ønsker.

Du skriver gulvvarme, så er der vel også gravet af, lagt et kapilær (eller hvordan det nu staves) lag samt isolering, eller hvordan. Så er der jo intet galt med gulvet.

Men hvis der er nogen der har en ide til hvordan man får alm. maling af væggen uden sandblæsning så hører jeg også gerne om det.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Jeg har flamingo under gulvet, og under flamingoen har jeg min 10 cm ralsten som drænet ligger i. så vandet kommer aldrig i nærheden af flamingoet.

Er der nogen som har en godt forslag til hvordan vi får malingen af, hører vi gerne om det, min væg er vandskuret.
Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også