indmuringsdåser

skal igang med at skifte lidt eksisterende stikkontakter , men jeg er blevet lidt i tvivl må jeg selv skifte dåsen ?
skal den skrues fast i væggen kan nemlig se at der er fire huller i hjørnerne eller bare trykkes ind i våd mørtel?
og skal plast røret føres ind i dåsen eller er det af mindre betydning?

venlig hilsen kristian
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
man kan selv gøre det meste af arbejdet men det SKAL godkendes af en autoriseret el instalatør.især i forhold til forsikring.
andet spr. det behøves ikke at sømes/ skrues fast blot de kan sidde i vægen således at det er plant med førdige væg. Plast røret SKAL i dåsen for ellers bliver det vanskeligt at føre ledninge i. men du skal have en plan/ diagram over strømføringen for at du ved hilket retning/ hul røret skal i dåsen.

p /p
afisolerer man det yderste grå lag lige der hvor den er kommet ind i dåsen ,ellers er det da nogle tykke ledninger at arbejde med ved godt at den inderste plast skal blive siddende

er det meget normalt at folk selv laver ting som dem her og så får en elektrikker ud og godkender det kunne man evnt forestille sig at de vil godkende det hvis jeg sætter et par nye stikkontakter op hvor strømmen er trukket fra de eksisterende eller i det mindste murer dåser og trækker kabler

venlig hilsen
kristian
Du tager jo vores arbejde (elektrikeres) så hvis du kan få en til at godkende arbejdet, syntes jeg du skal være glad.....Jeg vil kalde ham en forrædder...hehe
Hej Sten

Det er så DIN holdning.

Som elektrikker må du lave lige så lidt, eller meget som enhver anden.
Den der står med asvaret er den autoriserede installektør der lægger navn til godkendelsen.

Så han / hun lægger navn til de folk ( elektrikkere ) han / hun har ansat og det arbejde de udfører. Men det er jo kun noget han gør fordi han kan stole på hans folk. Hvis han har samme fornemmelse med en privatperson, fx fordi han kender vedkommende og stoler på ham. Ja så er det da muligt.

Normalt vil forretningsgangen da nok være at man snakker med sin installektør om hva man selv laver og hvad han (eller hans folk) skal lave. Fx er der jo intet til hinder for at du opsætte dåserne og trækker rørene. Så kan han jo langt lettere træke ledningsnettet. Og det er jo her alt forbines gennem. MEn det er da vigtigt at vide hvor fra og til tomrørene skal gå. Rille arbejdet tager en hel del tid. Og de fleste elektrikkere vil godt være fri for det

MVH Njord
Jeg kan kun give dig ret, og det er som regel også fremgangsmåden, som folk vælger at gøre det på, så de sparer penge...

Jeg har bare erfaret at folk har svært ved at finde ud af at mure en dåse i, eller for den sags skyld sætte en forfradåse i ordentligt, derfor min specielle holdning.

Beklager OT...Ved ikk lige hvad der sker for mig.

Citat fra njord

Hej Sten

Det er så DIN holdning.

Som elektrikker må du lave lige så lidt, elle rmeget som enhver anden.
Den der står med asvaret er den autoriserede instalektør der lægger navn til godkendelsen.

Så han / hun lægger navn til de folk ( elektrikkere ) han / hun har ansat og det arbejde de udfører. Men det er jo kun noget han gør fordi han kan stole på hans folk. Hvis han har samme fornemmelse med en privatperson, fx fordi han kender vedkommende og stoler på ham. Ja så er det da muligt.

Normalt vil forretningsgangen da nok være at man snakker med sin instalektør om hva man selv laver og hvad han skal lave. Fx er der jo intet til hinder for at du opsætte dåserne og trækker rørene. Så kan han jo langt lettere træke ledningsnettet. Og det er jo her alt forbines gennem. MEn det er da vigtigt at vide hvor fra og til tomrørene skal gå. Rille arbejdet tager en hel del tid. Og de fleste elektrikkere vil godt være fri for det ;-)
Annonce
tsk tsk....

Sikkerhedsstyrelsen betragter det at lægge kabler (herunder også rør) samt dåser i væggen som værende en del af den faste installation. DET ER DERFOR ULOVLIGT FOR LÆGMAND SELV AT UDFØRE DETTE!... og lige så ulovligt for en autoriseret el-installatør at godkende dette.

Som privatperson kan du selv lave riller samt huller til dåser. Alt derudover skal udføres af en autoriseret el-installatør eller en medarbejder der arbejder for pågældende installatør.
Nu har jeg så haft fat i min foretrukne el installatør, og han ville gerne ud og se på om det kunne lade sig gøre ,at trække strøm til 2 nye stikkontakter fra de 2 eksisterende, som jeg beholder, eller om der skal ny gruppe op i eltavlen han sagde at med et par hurtige fif, kunne jeg sagtens selv mure dåser og trække kabler, han kommer sidst i næste uge, så nu venter jeg spændt for kan jeg bare spare ham for 4 timers arbejde har jeg jo sparet 2000 deet skal lige siges at det er en stort og meget anerkendt el firma så jeg stoler skam på dem, har da også selv trukket kabel fra gruppetavle til komfur og de monterede det. det var lige 3 timers arbejde i krybekælderen så det er ikke nyt for dem, at folk vil selv

men det ville da være skønt med nogle gode tips, frem for løftede pegefingre!!

hilsen
kristian
Hvad er det du vil have tips til? Du skrev først at du ville skifte eksisterende stikkontakter og bagefter at du også ville skifte dåsen?!?

I dit sidste indlæg skal der nye stikkontakter op...

Hvis du har en god ide om hvor kontakterne skal være kan du sagtens selv lave rillerne til såvel dåser som rør/kabler. Disse skal laves som "perler på en snor". Rillerne skal være så dybe som muligt og hullerne til dåserne skal være godt 5 cm dybe.
Dåserne sættes fast enten med mørtel af en eller anden art eller også kan den sømmes / skrues fast i de fire små huller i hjørnerne. Du banker kun de blanketter ud hvor du skal have kabel / rør igennem. Røret skal en centimeters penge ind i dåsen og bruger du kabel skal yderkappen en centimeters penge ind i dåsen før du begynder at fjerne yderkappen...

Det er fint at du har fundet en stor og anerkendt el-installatør til at hjælpe dig med dit projekt, men hvis du selv sætter dåser i væggen og trækker rør imellem dem, ydermere montere kabler de ikke selv har fremført, så er i ude på dybt vand... Det må du ikke tolke som en løftet pegefinger, men istedet som en afklaring på hvad man må og ikke må.
hej igen

det med de nye stikkontakter var lige konens ide, kan da godt se at hun har ret i at det bliver nemmere at inrette værelset når der er flere kontakter

men jeg må jo gå udfra at når jeg spørger en installatør om de vil lave arbejdet færdigt når jeg selv monterer dåser og trækker kabler at det så er fuldt lovliggjort når han har godkendt mit arbejde

hilsen
kristian
Uvidenhed angående gældende love og regler fritager ALDRIG fra straf...

Du kunne evt. bede din installatør om at læse installatør-lovgivningen så han ikke selv kommer i klemme... den kan findes på www.sik.dk
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis