indmuringsdåser

skal igang med at skifte lidt eksisterende stikkontakter , men jeg er blevet lidt i tvivl må jeg selv skifte dåsen ?
skal den skrues fast i væggen kan nemlig se at der er fire huller i hjørnerne eller bare trykkes ind i våd mørtel?
og skal plast røret føres ind i dåsen eller er det af mindre betydning?

venlig hilsen kristian
skal igang med at skifte lidt eksisterende... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Steinaa, kunne du ikke henvise til det sted, i bekendtgørelserne/lovene hvor der står at en autoriseret kun må godkende ting, udført at hans egne ansatte (bemærk: Jeg betvivler ikke at du har ret, men vil gerne se det på skrift og kan ikke selv finde det på den hjemmeside, du henviser til.)

For mig giver det dog ikke nogen mening at man partout skal være ansat af el-installatøren for at han kan godkende arbejdet. En "free-lancer" kan vel lige så godt udføre arbejdet og er vel lige så kontrolleret af opdragsgiveren som en ansat ville være det, men sådan er der jo så meget.......

Torben
www.sik.dk -> Elbranchen -> Love og regler -> El-installatørlovgivningen...

http://publicering.schultz-information.dk/(lajjnq45sjj5ti45aueqnc55)/publisher.aspx?document=lov20000314

Paragraf 3...

---------------------------

Og så en sludder for en sladder:

For at opnå en autorisation kræves det at installatøren har oprettet et SikkerhedsKvalitetsstyringsSystem (SKS). Heri er arbejdsgangen samt uddelegeringen af opgaver beskrevet - ligeledes er der beskrevet hvordan firmaet forholder sig ved fejl og mangler - men da firmaet kun kan forholde sig til det arbejde de selv har udført vil der da være et "hul" i byggeopgaven som falder uden for kategori såfremt en privatperson selv har udført dette.

Installatøren skal sikre sig at alt er udført korrekt; hvis kunden selv lægger kabler i væggen kan han ikke sikre sig at eksempelvis bukke-radius for kablet er overholdt; at der ikke er kommet skader i kablets kappe under opsætning osv. Alt dette vil (bør) fremgå af installatørens SKS-system såfremt det er hans egne folk der udfører arbejdet, men denne dokumentation vil mangle hvis privatpersoner laver arbejdet.
Tak for linket!

M.h.t. din sidste kommentar, så kan el-installatøren vel sikre sig at arbejdet er udført korrekt hvis det inspiceres inden væggen mures til.

Nuvel, efter min opfattelse vil man være i god tro hvis man har udført arbejde og efterfølgende fået det godkendt af en el-installatør. Dette er så nok ikke helt efter bogen...

Torben
Nu har vi jo diskuteret emnet her, så jeg ville ikke mene at der da blev handlet i "god tro"...

Der kan ikke på nogen måde "dispenseres". El-installatøren må IKKE godkende arbejde udført af andre end han selv og sine ansatte. Det kan ikke diskuteres eller gradbøjes som du selv er inde på. Der er tale om en del af den faste installation og her har lægmand intet at gøre... heller ikke selvom den pågældende installatør siger andet (i så fald kunne jeg forestille mig at den pågældende installatør ville få problemer ved fremvisning af et fungerende SKS-system).

Mvh.
Som El-installatør, er jeg HELT enig med steinaa. Det kan godt være at der er nogle der nemt kan klare at trække ledninger o.s.v.
MEN hvad hvis der opstår brand pga. de ting DU har lavet, hvilket forsikringsselskab skal så betale??
Nu er i gjort opmærksom på at der i følge sik.dk ikke er lovligt at "røre" den faste installation.
Bare min mening.....
Annonce
Uha så har jeg lavet noget ulovligt.

Var sikker på at man selv måtte trække flexrør samt indmure stikdåser.

Er ved at renovere et hus fra 70´erne med stikkontakter i dørindfatning (og hvad der elles høre til fra den tid)

Har flere steder udvidet en enkelt stikdåse til dobbelt, enten for dobbelt stikkontakt eller kabel til Tv/fibernet. Så er planen at elektrikerne skal gøre resten af arbejdet (trække ledningsnet + tilslutning).

Det er godt nok svært at finde hoved og hale i hvad man må og ikke må… Syntes elles at jeg havde spurgt mig til råds hos flere.. confused
denne diskution har kørt i flere tråde, hvis en installatør trækker ledninger i dine rør og monterer kontakter tavle etc så er den ok det andet er teori. du kan også få trukket nye ledninger i de gamle rør i en villa fra 1930.
RØRsmed: NEJ! Det at trække rør og sætte dåser op betragtes som en del af den faste installation (uanset om der trækkes noget i rørene eller ej) og det må IKKE udføres af andre end den autoriserede og hans ansatte.
jeg mener stadig at et er teori noget andet er praksis hvis en elinstallatør trækker ledninger og monterer kontakter og andet. har han ikke noget at frygte.
Jo, for i så fald er el-installatøren i gang med dokumentfalsk. For at blive autoriseret lover du højt og helligt at følge et sæt retningslinier (loven) og disse tillader IKKE andre at udføre installationer på dine vegne.

At forbavsende mange el-installatører ikke er klar over dette er så med til at udbrede de synspunkter du selv promoverer, men det ændrer stadig ikke på rigtigheden i det.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis