overdækket terasse

Hej
Jeg skal i gang med en fastlock uni overdækning til et stykke terrasse på 3 x 5 meter. Det skal i den ene ende hæftes på en mur, og der skal stolper (100x100) i den anden ende og et par stykker fordelt på den lange led. Taget skal være buet. Jeg har ikke råd til at gå ud og købe buede limtræsspær, så det skal gerne være en nem løsning. Jeg ville nok lave en flad top og sætte 50x100 på tværs.
i muren spændes 50x100 så de passer med buen og de klodses op fra de tværgående.
Jeg har forsøgt at skitsere hvad jeg mener herunder. Det er meningen at der skal være tværstivere på helt ind til muren.



Et spørgsmål er så; kunne man istedet for en tung trækonstruktion lave de tværgående buer af f.eks 1" eller 1½" galvaniseret vandrør og spænde lægter ovenpå. Nogen der kan hjælpe med at dimensionere den slags ting?

Hvor meget skal være trykimprægneret? (regner med at det bliver stolperne, og resten får en gang beskyttelse)

Hvor køber man fastlock til den bedste pris (under 43,- pr. lbm - 20 cm bred)

Andre inputs er velkomne
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så vidt jeg kan se , det er bredden på 3 meter skal være buet. Buen skal være rimmelig højt for effekten kan ses. Jeg ville selv vælge et skrå tag enten med hældning til den ene side eller udadtil.
Man laver en ramme med regler (50x100) med et par spær for forstærkning. Rammen sættes på et par stolpe på 100x100 som er støbt på jorden og den anden side sættes på væggen med 6 beslag . derefter lægter på med en afstand på 60 cm og til sidst fastlock på . Det samme procedur kan bruges til buet halvtag men spærene skal være buet. Man kan lave spærene med vandfast krydsfiner da det buet limtræ vil være utrolig dyrt.
ps. Tegningen er ikke målfast.

venligst Bahman

p /p
Dvad med et få valset nogle duede spær?
Altså få et stål profil valset, svejse lapper til lægterne på disse og få det hele galvaniseret?

Med de 5 meter fra cæg til front kan du vel nøjes med 3 profiler og så vælge en rimelig kraftig "lægte" til at løbe fra muren og ud over spærene.

En anden mulighed er jo at du selv laminerer dine buede spær! Du kan høvle og evt save nogle ret blillige billige forskalligsbrædder til noget der kan bues, der skal trods alt en vis bue på. Så limer du den op på en skabelin, beklæd skabelonen med plas og brug vandfast lim.

Ikke nogen opgave uden arbejde, men den skulle vel være mulig.

Personligt er jeg ikke så meget til fladt tag... Og som alternativ vil jeg foreslå dig at lave taget som et sadeltag. Altså med en spids. Det er ret enkelt at lave de få spær der skal til.

Lad os følge dit projekt...

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis