Helt glatte gasbetonvægge

Kort og godt :

Hvad er den bedste løsning hvis ønsket er at få helt glatte gasbetonvægge, så der kan sættes glasfilt på ?

Har søgt lidt rundt, men synes ikke være blevet helt klar over hvad den bedste løsning er.

Bla. er jeg stødt på gipspuds og Maxit Multi 280.

Thomas
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad spartel angår har jeg ikke noget svar....

Men jeg vil huske dig på ar du på ALLE udvendige hjørner skal huske at få monteret en stålspartelskinne. De er egentligt beregnet til gipsvægenes hjørner. MEn for at få rette og ikke mindst holdbare hjørner vil jeg anbefale at få disse hjørneskinner på ALLE udvendige hjørner.

Jeg har dem selv på ALLE udvendige hjørner, incl rundt i vindues karmen. Rundt ved dørnicher ud til altanen, terassen, osv. På de skrå hjørner hvor kvistens sider rammer skråvægene ( her er det jo godtnok gips væge.. ) Men jeg vil ikke undvære det en anden gang heller....

MVH Njord

Hej. Kan godt se at dette er en gammel tråd. Men kan du give tips til hvilke skinner du bruger? Hvordan sættes de op/fastgøres? Er de synlige på den færdige væg? Hvis væggen skal stå pudset og malet, hvordan gør man så med hjørneskinner? Har du billeder?


PerDahlstroem
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Hej.


Jeg har anvendt skinnerne på spartlede gips vægge med glasfilt og spartlede porebeton vægge med glasfilt.  Hvis der er tale om en muret væg der skal pudses med det vanlige lag (0,5 - 1 cm ) puds så er udvendige hjørner også sårbare og her vil jeg også mene de vil styrke hjørnet meget mod stød. Er der kun tale om en vands-skuring så er der ikke nogen ide i det da der her ikke er noget reelt pudslag.

Montagen er enten at skrue / sømme op eller med en lim. Og med en muret væg vil jeg lime dem op med en montage lim. 

Selve hjørnet vil fremstå ret skarpt men med lidt sand på hjørnet, evt i første lag aling ser man det ikke som en helt skarp linie.. men netop blødt op af sandkornene.


Lav en prøve på en kasse først for at se om du kan li resultatet....



MVH Njord

Jeg har selv brugt plastskinner i hele mit hus. De er nemme at tilpasse til ønsket længde, nemme at montere og koster ikke i nærheden af en stålskinne. Og hvis det er et helt hus, vi snakker, så er der penge at spare. Og plastskinnen beskytter fint kanterne - medmindre du har tænkt dig at slå på dem med en hammer, så er de absolut godkendt til formålet. 

De monteres i våd spartelmasse. Smør spartel på begge sider af det hjørne, skinnen skal monteres. Skinnen presses fast i spartlen og der bankes på hjørnet fra top til bund for at fjerne eventuelle luftbobler og få spartel ud af alle huller i skinnen. Overskydende spartelmasse trækkes af plant med væggen. Dagen efter fjernes størknet spartelmasse med din spartel og kanterne spartles op for at fjerne hullerne og skjule kanten endeligt. 

Når det er tørret op, er kantskinnerne kun synlige på yderste hjørne, og væggen klar til at blive fuldspartlet. Forsvinder helt efter maling. 

Se video her. Dog med stålprofiler. Men samme fremgangsmåde i bunde og grund. 

https://youtu.be/0b8iZAQIWto

Tak for svar njord og FreuerDK! Den video viser vist virkelig fint hvordan man gør med hjørner. Fantastisk. Det vare nok lige lidt inden jeg kommer i gang med væggene, men nu ved jeg noget om hvilke materialer jeg skal have indkøbt. Tak for det.

Jeg starter nok en ny tråd med flere spørgsmål til mine vægge om hvordan de gøres glatte. Men kan se at der er flere tråde om dette så læser lige dem først. :-)


PerDahlstroem
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også