Gulvvarme i kælder gulv ?

Davs, jeg har et rækkehus, hvor jeg ønsker gulvvarme i kældren, huset er fra 1951, og kælderen ligger ca. 2m over jordniveau. så er spørgsmålet, om jeg bliver nødt til at hamre hele gulvet op (i stykker, så væggene bliver stående) også ligge 300mm styrolit + støbe gulv med rionet og 20mm gulvvarmeslanger? eller kan jeg nøjes med bare at fræse spor til gulvvarme slangerne, i det eksisterende gulv??

Er bare bange for varmen forsvinder ud....

Hvad vil jeres bud være ?
Davs, jeg har et rækkehus, hvor jeg ønsker... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Så har det alligevel også været et dyrt projekt at få gravet kælderen ud. Hvor meget tror du det har stået dig i???

*JC's kone, som overvejer om han skal byttes smile
Der skal ikke herske nogen tvivl om det er hårdt arbejde.
Men en trillbøre under transportøren og så have naboen til at tømme den i containeren.wink Jeg havde og en del hjælper.
Men jeg kan fortælle det er skønt at gå ned i kælderen på et varmt gulv, og der så næsten er 220 cm til loftet.
Det kostede mig ca. 150.000,-
Men så er alt også nyt, incl. nyt badeværelse.
Hvor mange kvadratmeter var det?

Vi skal godt nok ikke have gravet ud i dybden, da vi allerede har 235 cm til loftet, men vi skal også have det der badeværelse du snakker om. (Og så en trappe og en væg...). Det bliver en dyr fornøjelse kan jeg høre...
jc

Ja det bliver sku nok dyrt...Du skal jo alligevel have gravet et godt stykke ned...Du skal jo have 300mm styrolit+10cm beton.....damn....

Citat fra jc

Hvor mange kvadratmeter var det?

Vi skal godt nok ikke have gravet ud i dybden, da vi allerede har 235 cm til loftet, men vi skal også have det der badeværelse du snakker om. (Og så en trappe og en væg...). Det bliver en dyr fornøjelse kan jeg høre...
Annonce
Vores hus er 72 kwm
Men du skal jo mindst 30 cm ned, da du skal have 20 cm til isolering, og det ved jeg ikke engang om er nok i dag efter de nye regler.
Selve gulvet vil jeg gætte på vi har brug omkring 30.000 - 40.000,- til i matrialer og leje af udstyr. vi blandende cementen selv.
Hejsa,

Hvor langt har du ud til en mulig container??? 20 meter transportør er intet problem ;-)

Men kan du bare få det op af kælderen med en transportør, er det også meget værd. Du skal kun have ca. 40 cm af - og med al respekt er det en weekend og 3-4 gode venner, afhængig af dit hus' størrelse. Har fornylig gravet 70 m2 kælder ud - det tog 3 mand halvanden dag (1 meter ned). Og så sov vi godt ;-)

Men du skal måske checke, om der skal understøbes langs soklen... så bliver det knap så sjovt!!!

Mvh.

Jan R.
Vi skal også igang med at grave ud i vores kælder, men kældergulv ligger 1,5 m under terræn. Vi spekulerer en hel del på, hvordan vi skal bære os af især når der er jordtryk udefra. Vi har tænkt os at tage et rum af gangen, men væggene skal vel støttes af imens gulvet hakket op og støbes????
Hvis du er nød til at grave under sokkel niveau, vil jeg anbefale at der skal støbes mere sokkel under. og det må du kun gøre ca. 1 meter af gangen.
Men hvis du ikke kommer under soklen vi jeg godt turde grave det hele ud.

Da vi lavede vores gulv, gravede vi alle rum ud på en gang, og støbte under soklen, efterhånden som vi gravede, du kan godt tage en meter ad gangen i hver rum på samme tid, så går det hurtigere.
Det er nemmest at have det hele gravet op når du skal trække rør til gulvvarm, el og vand. Husk at tjekke om kloarken er ok, hvis den er gammel vil det være det bedste at skifte den også.
Sokkelen går ca. 30 cm under gulv tror vi. Har tænkt at checke det et par steder inden vi graver ud. Vil nøjes med 10 cm flamingo 10 cm beton med varmeslanger. Vi skal have vaskekælder/ophold, værksted, depotrum og opgang renoveret. 68 m2 er der ialt. Den ene væg vender mod vest der er der er en smule fugtig. overvejer at lave omfangsdræn og sætte platun plastplader på udvendig. Har også kigget på Vandex. Er der nogen der har erfaring med Vandex?

Blev egentlig lidt urolig, da jeg snakkede med en kollega mht. udgravning (gammel murersvend). Han sagde at vi endelig ikke måtte grave det hele ud på en gang, samt at gulvet skulle støbes af flere omgange. Væggen kunne falde ind og der kunne komme sætningsskader.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis