Efterisolering

Jeg har et spørgsmål som jeg godt kunne tæmke mig lidt hjælp til. Jeg skal til at efterisolere vores 1. sals nordvæg, og jeg er lidt i tvivl om jeg skal sætte dampspærre op indvendigt. Grunden er at der på tegningen til huset står at der er "plastfolie" under træbeklædningen (se vedhæftede tegning [ATTACH]5520[/ATTACH]).

Er det mon at opfatte som vindpap eller en dampspærre? Under isoleringen af taget er der korrekt monteret dampspærre i form af alukraft og dette er også vist på diverse tegninger (og på tegningerne er benyttet ordet alukraft).
Jeg hælder selv til at det nok er en vindpap-lignende foranstaltning der er under træbeklædningen - men hvad siger I?

Og kommer jeg til at spærre fugten inde hvis jeg monterer dampspærre på den arme side?? Det skal siges at huset er fra '73 og jeg planlægger at smide 100 mm rockwool på indvendigt.

Knaswink
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er for mig at se en dampspærre. Så hvis du vil være på den sikre side, mener jeg du skal fjerne den, inden du begynder efterisoleringen.

Om du kan undvære at sætte en ny dampspærre, og bare beholde den gamle, må bero på en dugpunktsberegning.

Jeg vil aldrig selv sætte dobbelt dampspærre op.

Mvh. Carsten.
Det kan et ingeniørfirma klare, jeg har desværre glemt hvordan man gør.

Carsten.
Ingeniørfirma - det lyder rasende dyrt! Tror du ikke at det kunne gå bare at smide de ekstra 100 mm på uden dampspærre?

Knaswink
jeg går udfra at pudssiden er udvendigt??
hvis det er således så det plast folie på tegningen er dampspære da den skal være på den varme side af vægge. hvis du skal efterisolere jeg vil anbefale at du fjerner hele molevitten , sætte
1. forskalings brædder , skaffe plads til ventilation
2. lægter eller lasker.
3. et lagisolereing 75 mm
4. plastfolige (som dampsære)
5. nyt lag lægter
6. et nyt lag isolerin på 25 mm.
på den måde kan du have alt instalation i det yderste lag uden at lave hul i dampspære.

hvis du efterisolerer ovenpå det eksistrende brædder, risikrere du at lukke fugten inde på de brædder der er her. dette uundgåelig danner svamp af væreste slagsen og det vil forsikringen ikke dække.
Venligst Bahman

p /p
Annonce
Naar jeg ser din tegning bliver jeg lidt forvirret (klik paa tegningen,saa bliver densaa stor at man kan se den) hvilken side af vaeggen er ydersiden?

En plastfolie er damptaet, saa at bygge et hus med den paa den kolde side af isoleringen (hvis braeddebeklaedningen er paa ydersiden) er efter min mening en fejl.
Hvis braeddebeklaedningen er paa ydersiden af huset sidder plastfolien paa den kolde side, saa glem alt om dugpunktsberegninger ( en tommelfingerregel siger plastfolien maa sidde 1/3 inde)

Hvis braeddebeklaedningen er paa indersiden, saa er det en let sag at fjerne plastfolien ved efterisoleringen.

Karsten
Plastfolien sidder på den kolde side! Så den sidder forkert (efter nutidens normer!!) Mit problem er at jeg helst er fri for at rive hele beklædningen af huset, for at kunne efterisolere. På den anden side er jeg jo heller ikke interesseret i at kunne ødelægge mit hus. Men tror du ikke at jeg kunne lægge yderlige 50 eller 100 mm på indvendigt UDEN dampspærre, uden at komme i problemer?

Knaswink
Sidder plastfolien på den kolde side?! Hmm. Det bedste ville være at fjerne beklædning og plastfolie, og så foretage den nødvendige efterisolering, med efterfølgende vindspærre og udv. beklædning.

Carsten.
Hvis det var mig (og det er det heldigvis ikkewink ) ville jeg saette de 100mm rockwool op paa indersiden og komme en dampspaerre paa den varme side, saa er det du selv har lavet udfoert korrekt.
Jeg ser den ekstra dampspaerre som en forbedring (men ikke udbedring) af de eksisterende forhold, med den kommer der ikke mere fugt ud til den fejlplacerede dampspaerre. Det fugt der eventuelt bliver fanget mellem dem, kan sikkert forsvinde opad gennem dine gasbeton sten.
Hvis du saa en dag faar mulighed for at tage et kig ind bag den yderste dampspaerre, kan du slappe af hvis den er toer, hvis den driver af fugt, saa maa du flaa den af. Efter min mening kan det kun blive bedre med den ekstra dampspaerre.

Karsten
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis