Blandingsforhold....pudset væg.

Hej . Det ser ud til at være i dette forum, jeg måske kan få hjælp.
Jeg har tidligere haft akvarie i min stue med rør ført gennem en "bindingsværk væg" ind til div. pumper m.m. i det tilstødende lokale.
Nu er akvariet fjernet og tilbage er 2 store (Ø400) huller i min væg....i de pudsede felter af synligt bindingsværk.

Væggens "tværsnit" er : pudslaget, mursten, isolering og gibs .

Fylder jeg bare "hele" hullet med "smat" og i såfald i hvilken blanding....mørtel og cement ????...skal jeg lægger lidt rockwool ind i hullet (til alt det andet rockwool i væggen) inden jeg lukker det fra begge sider ???

Med andre ord.....jeg har vist brugt lidt rådgivning !!! confused
Hilsen Gitte

PS: skulle du lige vide hvad det er for en "ting" der er begyndt at komme i min brusekabine - og med HVAD jeg kan fjerne den - ville jeg være superglad. "Tingen" er en "rød misfarvning" på gummifugen mellem gulv og væg og på fugerne mellem mine klinker.
Det har jo nok noget med fugt at gøre....så "langt" har jeg "regnet den ud" men der ér faktisk en ventil med blæser ud i det fri...inde i selve brusekabinen (muret og klinkebelagt) men måske er det ikke nok ???

I mit "næste liv" vil jeg være HÅNDVÆRKER...........biggrin
........en alsidig een af slagsen....SMILER
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Gitte

Som jeg læser det er der tale om en skillevæg af mursten der er huller i, er det korrekt ???

Hvis det er en væg af mursten, som i det andet rum er isoleret opad murstenene med rockwool og derpå gibsplader, er fremgangsmåden:

På murstenssiden:
Få fat i nogle murbrokker, bank gammel mørtel af dem, Bland bakkemørtel og cement i forholdet 10 dele mørtel og en del cement. Fyld vand i dette og røres godt sammen med vand.
Herpå et lag mørtel på oversiden af hullet, de rensede mursten i, fuge efter i toppen af de sidste sten med mørtel blandingen.
Udenpå pudses med en blanding af strandmørtel og cement i samme forhold. (du kan også mure med strandmørtlen)

På gibssiden:

Et stykke forskallingsbræt listes ind i hullet bagved det eksisterende gibslag.
Skrues fast i eksisterende gibsplader med 3,8x 32 mm gibsskruer til træ(igennem gibsen og ind i brættet). Hvis hullet er ø 400, skal brætte nok være ca. 500 mm langt.
I hullet kan du nu tilpasse et stykke gibs, som affases i kanten hele vejen rundt for spartelmassen. Pladen skrues fast til brættet med de nævnte samme skruer.
Herefter spartles fasningen med gibsspartel.
Herefter males med egnet maling eller lign.

Nemt, billigt, hurtigt......

Kewin

Husk:
Assumptions is the mother of all fuck ups !!!
Hej Kewin.
Du er simpelthen en "Perle". Tak for dit deltaljeret svar som på bedste pædagogiske vis, tager højde for at jeg er en novice på området.
Igen tak for hjælpen....jeg går straks i gang......smiler.
God weekend.
Hilsen Gitte Lund.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
muren skal jo helst mures op så den blir god igen - dvs med rockwool-mursten og puds blanding cement-mørtel 1:8 god fornøjelse smile confused
Ang. rødlig misfavning. Kunne det være Makeup som farver dine fuger? Det lille "problem" har vi selv haft her hjemme. :-)

 Bungalow... Nu med helt ny 1.sal. - www.plusa.dk/hus

Tak for hjælpen. mvh Gitte
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også