paravaner koba 169 23-01-2007 12:18 Er den nogen, som ved noget om paravaner? Altså den slags, som bruges til at mindske bådes rulning i søgang. Når jeg ikke tør sætte slingrekøle på min båd, så må jeg jo overveje andre muligheder. 3 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
andersbr 646 8000 23-01-2007 18:16 Hvad er det du gerne vil vide om paravaner?Her er der en side med lidt om emnet?:http://www.f-a.dk/artikler/paravaner.htm Mvh. Anders - Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.www.Shakti.dk - Kig forbi -
koba Trådstarter 169 24-01-2007 10:13 Jeg kender artiklen om paravaner, men der står ingenting om deres virkemåde. Jeg kunne tænke mig at vide, om det drejer sig om deres vægt eller hvad. Altså om det er en slags udenbords ballast. Jeg har prøvet at få fat i Fiskeriets Arbejdsmiljø, men det er foreløbig ikke lykkedes.
Håndværkeren 20251 24-01-2007 20:38 Hej Koba.Nej det er ikke en udenbords balast, men noget som du ikke kan bruge til noget i din båd. Paravenen kræver at du har et par bomme ud fra skibssiden, sådan ca. 3 m. ud over skibssiden, hvor paravenen så hænger ned i vandet i en stålvirer og den skal dybt ned d.v.s. mellem 4 og 8 m. når du skal ligge i havn skal bommene trækkes op til lodret eller langs skibssiden. For at kunne bruge bommene skal du have den mast på som du ikke så gerne vil have monteret på din båd. Så det lange af det korte, det er ikke noget du kan bruge. V.h. Håndværkeren