Hvad er det for en lyd.....

Hej Alle

Jeg kører rundt i en VW Golf II.
Når det bliver koldt, så har den det med at komme, med en meget høj, skurende og roterende lyd. Lyden kommer fra instrumentpanelet et eller andet sted, og den er meget irriterende.
Det kan ofte afhjælpes med et slag på oversiden af der hvor speedometeret befinder sig, men det kommer ofte meget hurtigt tilbage.

Er der nogen, der har prøvet noget lignende, som kan sige hvad det er, og om det kan afhjælpes, og i givet fald hvorledes, hvis det ellers er noget for en AutoSpade som mig at gøre selv.

Carsten.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kunne meget vel være dit speedometer, der er ved at trænge til et service.
Prøv at se om ikke nålen samtidig bliver lidt urolig eller sitrer en smule, medens lyden er der, i forhold til når det ikke larmer.

mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej Carsten Weye.

Øh, har du ikke glemt og fortælle at lyden kun høres når bilen triller ???

Hvis så, er det tandhjulene i dit fartmåler/kilometertæller der er slidt. Er en typisk Golf 2 sygdom.

Kan afhjælpes ved at finde et nyt (brugt) hos en hugger. Husk at få et, hvor tallet der står på "urskiven" er ens med det der står på dit gamle spedometer. På min gamle disel med 5 trins gearkasse står der 950. Glemmer du det har du ej mere styr på hastighed/antal kørte km.

Hvis du overvinder din "auto spade" er det praktisk muligt, på nogle af modellerne, at skifte gearkassen rundt og derved bibeholde det gamle km. antal. Du kan jo prøve at skille det gamle og kigge.

Held og lykke.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Tjooo Leif, det er rigtigt, men det er ikke bare når den triller. Det skal være koldt, og så skal farten op på omkring 80 km/t inden lyden kommer.

Jeg har prøvet at kigge efter om speedometernålen opfører sig anderledes, men kan ikke se nogen forandring.

Uhhh endelig ikke noget med udskiftning af gearkasse også, jeg kører nemlig med automatgear, også står der jo mekaniker henover det hele.

Men hvordan er det? Er det til at skifte sådan et speedometer selv, og hvad skal jeg forvente at sådan et koster ved en hugger.

Carsten.
Afmonter speedometerkabel ved speedometeret og giv det noget olie.
Den der smør godt kør godt.
Citat fra dynamic 35

Afmonter speedometerkabel ved speedometeret og giv det noget olie.
Den der smør godt kør godt.


jooe rigtig nok, men vil da lige tilføje at det er meget lidt nemt at komme til kablet i en Golf 2 confused

har selv 2 stk G2 (+ en i reserve ) og alle 3 biler har jeg haft fat i speedometeret, og for at komme til kablet skal man først afmontere radio+ alle kontakter+varme styring, derefter pyntefronten der holder det hele,

ud over dette skal man afmontere den lille hylde der sidder under rattet. da det er den "nemmeste" måde at komme op til kablet, og det sidder godt fast!
og som en lille sidebemærkning skal det siges at det kræver tynde arme for at komme op bag og få fat (det har jeg :p )

jeg har for en del tid siden lavet guide til hvordan man skifter baggrund på urskiverne, der er også billeder af hvordan man afmontere hele pivtøjet

http://www.golf2.dk/index.php?action=guider&do=vis&guide_id=94


en anden mulighed er at afmontere kablet ude på gearkassen og trække den ind sammen med speedometeret, men det er heller ikke helt nemt sad

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Annonce
Det gælder stort set alle biler, at det er kropumuligt at komme til på en let måde :-(

Den med at trække inderkablet neden ud, går desværre ikke på alle biler, men er ellers en god ide, hvis det lader sig opføre.
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej alle.

Øh, undre mig lidt over alt det halløj for at pille spedometeret ud. Øverst i rammen der holder instrumentet i instrumentbrættet sidder der 2 skruer. Hvis de fjernes kan instrumentet hives lidt ud. Spedometerkablet fjernes ved at stikke hånden op under instrumentbrættet. Normalt kan det bare vrikkes af ellers skal man trykke på den plastikdims (eller to) der sidder på enden af kablet. Resten er multistik der kan pilles af ved at hive instrumentet lidt ud af hullet og afmontere disse.

Carsten. Det er ikke bilens gearkasse du skal pille ved. Den gearkasse jeg omtaler sidder bagest i instrumentet og er nogle plastiktandhjul. Som jeg ser det, sker der det at hullerne i tandhjulene der løber på akslerne bliver slidt (for store). Har ikke haft held med at smøre mit gamle instrument som Dynamic 35 forslår.

Carsten, lidt drilleri. Det er korrekt at der skal være koldt for at du kan nyde "musikken". Spelometeret er først rigtigt slidt når det larmer lidt over 0 km tim. Dit kan sikkert holde flere hundredetusinde km endnu.

Carsten, prisen afhænger af huggerens grådighed og om du selv piller det ud. Mener at erindre, jeg hentede 2 oppe i marken for en halvtredser. Nu kender jeg også manden temmelig godt så måske skal du bøde lidt mere. Du kan jo øve dig på at pille et instrument ud selv. Så ved du hvordan eller måske ikke hvordan du afmontere et sådanne ! Men igen....... Husk LIGE det med de ens tal på begge urskiver (instrumenter).

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Citat fra Nitter

Hej alle.

Øh, undre mig lidt over alt det halløj for at pille spedometeret ud. Øverst i rammen der holder instrumentet i instrumentbrættet sidder der 2 skruer. Hvis de fjernes kan instrumentet hives lidt ud. Spedometerkablet fjernes ved at stikke hånden op under instrumentbrættet. Normalt kan det bare vrikkes af ellers skal man trykke på den plastikdims (eller to) der sidder på enden af kablet. Resten er multistik der kan pilles af ved at hive instrumentet lidt ud af hullet og afmontere disse.

.


lig hvad Golf2 angår har jeg erfaringen med mig, du skal have hele pivtøjet ud for at komme til kablet. der er hele 6 skruer der skal fjernes inden du kan fjerne det der dækker instrument kassen, og de er gemt bag varme regulering, bag en blændprop, bag lyskontakt og lige over radio.
og kablet i en golf er så stift at det er umuligt at vippe instrumentkassen ud uden at ødelægge noget sad så derfor nede fra og op når det skal pilles af.

men det kan du se hvis du kigger på den guide jeg linker til smile

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Hej Gert.

Har kigget lidt på din vejledning. Min gamle disel har samme instrumentbræt som din. For over 2 år siden skiftede jeg "gearkassen" i mit spedometer og jeg brugte ikke ret lang tid på den operation. Det skal indrømmes at der sidder en uorginal hylde i vendstre side menn........... En ting er sikker og det er at jeg ikke havde radioen ude. Vil nu ikke pille spelometeret ud for at se/erindre hvordan jeg gjorde, det forstår du vel.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Takker for indlæggene. Jeg tror ikke lige det bliver nu, hvis jeg vover mig ud i at gøre noget ved det selv, for det lød godt nok en smule for langhårret til mig. Så må jeg jo bare vente på at det bliver noget varmere i vejret, og ellers se om jeg kan lade være med at irritere mig for meget over det.

Carsten.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis