Hvor stor skal en hydraulikspumpe være?

Jeg er ved at færdiggøre en brændekløver og er nu kommet i tvivl om størrelsen af pumpe til den cylinder jeg har monteret, cylinderens stempel har en diameter på 74 mm. og en slaglængde på 500 mm. Pumpen som jeg har, ser lidt klejn ud ift. cylinderen.
Der er monteret en 8 hk. benzinmotor. Hvordan beregner jeg størrelse på pumpen dvs. gennemstrømning af olie i min. og tryk.(skal jeg have fat i en pumpe med variabelt tryk)
Jeg vil helst at kløveren har så stor kraft som muligt, men også at den kører forholdvis hurtigt. Evt. en ide til hvor en pumpe kan købes til "gør det selv pris"
Vagndj
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Vagn.

Dine spørgsmål er egentelig "relative" enkle.

Hvis den pumpe der er monteret på motoren kar kørt på andet hydralisk udstyr (du har ikke selv sat den påwink kan du roligt regne med at den er passende til motoren. Om den så kan give nok tryk til din brændekløver må vi så regne lidt på.

Normalt er der et skilt på hydralikpumper hvor tekniske data er opgivet. Har vedhæftet et billede af typeskiltet fra en billig kinesisk pumpe.

[ATTACH]5566[/ATTACH]

På skiltet kan ses at pumpen levere 10 ml pr omdregning ved 160 kg tryk (1 MPa=10 kg) og må max rotere 2500 omdr. pr min. Pumpehusets diameter=10 cm og længden=16 cm.

Max mængden af olie pr min er simpel: 2500*10=25000 ml = 25 liter pr min.

Lad os se på hvor mange kg stemplet kan trykke med min pumpe for nu at have noget at regne med/på.

Du opgiver dit stemples diameter til 7,5 cm. For at udregne de kg stemplet kan trykke skal vi udregne stemplets areal. Formlen hertil lyder: Radius*radius*PI. Dvs. 3.7*3.7*3.14=42 kvadratcentimeter, hvilket skal ganges med det tryk pumpen levere. 42*160=6720 kg.

For at udregne stempelhastigheden skal volumen af dette udregnes, formlen er Radius*radius*PI*længde. 0.37*0.37*3.14*5=2.15 liter. Memærk, jeg har omregnet tallene til decimeter for nemheds skyld da slutresultatet derved bliver i liter. Stempelvandringen bliver så 25/2.15*50 cm=5.81 meter pr min når stemplet skydes ud af "hylsteret". Når det presses sammen bliver hastigheden noget højere da stemples indhold er mindre forudsat det er dobbeltvirkende.

Har et par spørgsmål.

Hvor har du målt diameteren på stemplet ?
Hvor mange tons vil du have stemplet til at trykke med ?

Der er en ting jeg ikke helt forstår.

Din omtale af en pumpe med variabel tryk, hvad mener du egentelig ????

Jeg ved ikke om du blev klogere men du spørger bare hvis der er noget du ikke forstår.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Ups Vagn.

Det billede jeg har indsat virker ikke. Prøver en gang til.

[ATTACH]5567[/ATTACH]

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Tak for dit svar Nitter.

Jeg blev en del klogere.
Jeg har været i kælderen og læst på pumpen.
Fabrikat: Turolla Plessey Brevettato- der er stemlet ved siden af fabrikat- navnet: TF 105.
På siden af pumpen er stemlet:
TFP3. 8D107/1D og ud af disse tal kan jeg ikke læse nogen max. omdrejninger etc. Jeg har forsøgt oplysninger gennem fabrikken uden resultat.
Pumpen har været monteret sammen med el-motor på 3 hk med max omdrejning 2860 min. Min plan er at montere den med remskivetræk, da den motor jeg har er med vandret aksel og derfor bliver for bred, hvis jeg monterer den direkte på motoren, samtidig vil jeg kunne lave en gearing, så jeg kan evt. få et større moment fra motor til pumpe.

Jeg har i forvejen en kløver på el, som leverer et tryk på ca. 15-16 ton. den er rigtig god, men jeg har brug for en kløver, hvor jeg ikke er afhængig af strøm.

Jeg har et håb om at kunne lave en benzinkløver, der kan levere et tryk på mindst 15-20 ton.
Mht. udtrykket variabelt tryk, er det noget jeg har læst i salgsannoncer i dba.

Mvh. Vagndj
Hej Leif.
Jeg glemte at svare vedr. hvor jeg har målt diameteren på stemplet, målet har jeg taget på det stykke stempel, der ikke var trykket helt i bund. Stemplet har været et støtteben til kran og kan tåle tryk op til 30 ton.
Mvh. Vagn
Citat fra Nitter

Ups Vagn.

Det billede jeg har indsat virker ikke. Prøver en gang til.

[ATTACH]5567[/ATTACH]
Her virker det fint.

Undskyld at jeg blander mig, uden relevans til tråden. Men jeg er interesseret i at vide hvordan du får aktiveret billederne, en ting jeg har spurgt til i en anden tråd: http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=48355 På forhånd tak.

Mvh. Birger

Hvis øl er sundt, så må meget øl, være meget sundt. §;-)

www.baekhus.dk
Annonce
Hej Olfert-igen.

Helt ok at blande sig. Fandt aldrig ud af hvad der skete. Anden gang gjorde jeg det nøjagtig på samme måde som første gang og det virkede, anden gang altså.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej igen Vagn.

Ok med stemplet som har været brugt som støtteben til en kran. Ok med du har målt på selve "pinden" der rager ud af stemplet. Kan glæde dig med at diameteren på det stempel du har faktisk er større, dermed kan det trykke betydeligt mere. Den helt rigtige måde at finde diameteren er at skille stemplet af og måle diameteren inde i røret men så resikere du at skulle have en ny pakdåse så her må vi nok lave en form for et "begavet" gæt. Mål diameteren på hylsteret og træk 8-10 mm fra. Hvad kommer du så frem til ? Prøv at sætte resultatet ind i formlen, hvad kommer du så frem til ?

Ok med pumpen. Inskriptionen siger heller ikke mig noget. Måske sidder der en med nogle gamle kataloger et sted, hvem ved. Nå hvis du bare laver gearingen så den ikke roterer meget mere end de 2860 omdr. vil jeg gætte på den holder, forudsat der ikke har været gearing mellem den og elmotoren. Under alle omstændigheder bør du lave befæstigelsen til pumpen, på motoren, så den nemt kan skiftes til en anden. Husk endeligt at pumpen KUN må rotere en vej rundt, den er normalt vist med en pil på pumpehuset. Hvis ikke, vil hullet i pumpen normalt være størst på fødesiden.

Hvor meget olie pumpen du har giver pr omdr. kan du måle ved at lægge pumpen på bordet i en bakke med fødehullet vendende op. Tag en kendt mængde olie, eks. 1 decilitter (100 ml) og tæl de omgange pumpen skal rotere for at olien forsvinder.

I øvrigt spurgte du om, hvor man render over en billig pumpe. Traktorforhandlere, kranreperatøre og skrotpladser er oplagte steder. Men pas på, de pumper du normalt finder sådanne steder, meget vel kan være slidt op. Du kan selvf. være heldig. Ellers burde du kunne få en passende ny pumpe for under kr 2500.

Håber det her skrevende løser nogle af dine spørgsmål. Du er altid velkommen til at spørge.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis