hfordan finder jeg fejlkilden ved løs forbindelse i installation

Jeg har skiftet en række stikkontakter uden problmer, men da jeg kom til et udtag hvor der sidder to kontakter til lampeudtage og en stikdåse nedenunder fik jeg problemer. Efter at have udskiftet kontakt og stikkonktakt, er der ikke korrekt spænidng på den. Der er en spænding på omkring 90v så jeg går ud fra at der er opstået en løs forbindelse i det jeg har rodet med kontakten og at det er strøm fra et andet andet sted på strengen der giver den underlige spænding. Jeg har lokaliseret to yderligere stikkontakter der heller ikke er ordentlig spænding på, men der går kun to ledinger til dem, så det er ikke derfra spændingen hentes, de henter nok nærmere spændingen fra den kontakt jeg har problemer med. Det kunne se ud som om spændingen hentes fra en af loftudtagene, men der er forsænket loft og der er lidt kringlet at finde rundt i.

Er der en god fremgangsmåde at finde fejlen på?
Jeg undrer mig også over at der er en spænding på 90v, - er det ikke lidt meget hvis der er fordi strømmen "løber tilbage" gennem et tilsluttet apparat et andet sted på stringen ( det er mit gæt at den undelige spæninding kommer på den måde)?
Det skal lige nævnes at der ikke er korrespondace på kontakten og jeg er ret sikker på at jeg har monteret den som den sad tidligere.
Det er et hus fra 59 og der er ændret ldit henad vejen og det er ikke altid gjrot lige logisk. Derfor er det også lidt at et detektivarbejde at findde frem til hvad der forsyner hvad!
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hey!!

Har du set efter om nullen sidder ordentligt i? Hvis du ikke har haft andet end stikkontakten og afbryderne skilt ad, lyder det mest som noget du har samlet forkert!! Er det en kroneafbryder (en afbryder med to tændiger) eller er det to alm afbrydere over hinanden? Prøv at følge fasen. Den skal gå fra stikkontakten til afbryderen. Er det en kroneafbryder skal fasen i forneden... ellers er det foroven.
Du kan evt. tage en fatning med pære og tilhørende ledning og "måle" dig frem ved afbryderen. På den måde er du siker på at der er både fase og nul!! (De elektroniske målere kan godt drille nogle gange!! Jeg har selv en god gammeldags analog med viser:-))

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Jeg har målt igennem på ledningerne med multimeteret (som er et ret gedigent et fra Phillips) på kryds og tværs og kan ikke finde noget der minder om 230 v på noget som helst. Det er en kroneafbryder hvor fasen var sat i øverst og derfra ført ned til stikkontakten og hvor der så var ført nul ind i bunden af stikkontakten. Den gamle kontakt var forbundet på samme måde. Jeg tænkte at der kunne være et knæk i tilledningen fordi den faktisk var lidt stram at få på plads, så jeg afisolerede den lidt højere oppe, men det havde ingen virkning. Det jeg mistænker er at jeg er kommet til at hive den ud af en muffe el. lign der hvor den henter nullen eller fasen.

Vil der være en risiko ved at teste med en nul et andet sted fra?
Jeg har nu også været ud for at multimeret har drillet, men jeg tror ikke det er det der driller her, idet den konsekvent viser lidt over 90v, på både stikkontakter og i lampeudtag mv.
Det er nok en nul der mangler!! I en kroneafbryder skal fasen i forneden hvor der kun er en klemme!! Ellers kommer kontakten til a vende forkert!!

Der skulle ikke ummiddelbart ske noget ved at bruge en nul fra et andet sted, men så er du jo ude i at lege elektriker... Og det mås man ikke!! Man må kun udskifte installeret materiel.
HVIS nu du alligevel vil gøre det selv, kunne du jo prøve at skille lampestedet ad. Der vil du formentligt se en masse ledninger. Og gør nu dig selv den tjeneste at slukke for strømmen når du roder med det!! Og vær opmærksom på hvilke ledninger der er samlet inden du begynder at flå dem ud med din spidstang...!! Kik efter løse ledninger, og evt. kan du tage din (isolerede) spidstang og rykke lidt i samlemufferne. Det kan også være at alle nullerne er kørt ned i lampestedet.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis