Usb-harddisk/backup

Nu hvor jeg med hjælp fra dette forum fik børnenes computer op og køre igen vil jeg høre nærmere om backup af computerens opsætning mm.Jeg har købt en extra harddisk puttet den i en usb-æske og formateret den med ntfs system. Mit spørgsmål er så hvordan laver jeg en backup af hele opsætningen således at spil drivere osv bare kan genindlæses efter et evt nedbrud og nyinstallation af windows. Spørgsmål 2 kan den samme disk bruges sammen med fat 32 som vistnok kører på windows ME

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Av den var værre. Der er flere problermer der skal tages hånd om.
1: Hvis du vil genindlæse sikrede systemfiler i XP skal det foregå i fejlsikret tilstand, så hvis du ikke vil spilde din ungdom på at lege Disc Jockey må vi hellere gå den nærmeste omvej. Hvorfor skal det være så svært? Tja - se vedhæftede fil.
2: Er du så heldig at vide hvilke systemfiler der skal genindlæses??? Nå ikke, jamen så skal du kopiere hele svineriet!
3: Hvis Windows ikke vil starte er du afhængig af DOS og FAT32
4: Du skal være opmærksom på at komputerens BIOS og motherboard understøtter USB via kommandoprompten, ellers skal du, ved system nedbrud, montere HD'en i komputeren hvis du skal indlæse backup'en.
5: Alle benytter sig af NTFS selvom Microsoft fraråder at NTFS-formatere drev og partitioner under 400GB.
6: Det nemmeste og hurtigste vil være et BU-program som laver et Image af HD partitionen. Derved vil hele partitionen og evt. tilhørende virus osv. blive overskrevet.
7: Partitionering af HD'en i en systempartition og en programpartition, vil være en fordel, da det er systemfilerne vi er interesserede i at gemme. Programfilerne har vi jo i forvejen, så¨der er ingen grund til at gemme dem én gang til. Partitionsprogrammet kan også konvertere HD og partitionerne fra NTFS til FAT32.

Hvis du stadig har mod på at gå i gang, skal du blot fortsætte tråden. Når først det indledende er overstået, tager det max 3 minutter at få komputeren op at køre igen i jomfruelig tilstand.

Hvis du vil vide mere om NTFS' fortræffeligheder så prøv
http://support.microsoft.com/search/default.aspx?query=ntfs&catalog=LCID%3D1033&spid=&qryWt=&mode=r&cus=False&x=8&y=9

Mvh. Christian

Det er en udmærket link du giver, men du skulle selv læse, hvad der står. Microsoft anbefaler ikke brug af NTFS ved partitioner under ca. 400 MByte og ikke de 400 GByte, som du nævner. Da det vel er de færreste, der har partitioner på under 400 MByte i dag, er dit argument nr. 5 ikke meget værd.

Til dit punkt 7 vil jeg blot nævne, at det vigtigste er efter min mening, at der i hvert fald oprettes en partition til Data, så disse ikke sammenblandes med System og Programmer.
Du har ret efry.
Det er korrekt med 400MB. Beklager den urigtige oplysning
Til punkt 7 har du også ret, men så vidt jeg har forstået det, drejer det sig om børnenes spillekomputer, så jeg anser det ikke for at være så vigtigt med en partition til data i første omgang, men hvis Kovas har mod på at prøve, vil det være en fordel med flere partitioner.

Mvh. Christian

Hej igen til alle.

Jeg er faktisk interesseret i at ha backup på data især world of worcraft som pt består af mindst 50% dawnloaded fra nettet og som er meget tidkrævende at få igen. I forbindelst med tidligere problemer fik jeg jo opdateret alle væsentlige drivere så dem har jeg heller ikke på cd. Usbharddisken kan vel formateres om og oprettes med flere partitioner. 3 må vel være minimum. Grunden til spørgsmål 2 er at spillecomputeren køre windows xp og de voksnes køre ME og så var tanken om man kunne gemme digitale billeder taget med vores nye camera på rest pladsen på usbharddisken så kunne man ha backup på væsentlige billeder (billederne vil ofte være indlæst på me-computeren. Så jo jeg har stadig mod på at gå videre.

Med mange hilsner.

Kovas

Ps hvad er det jeg gør galt? medens jeg skriver dette står der at jeg er lokket ind som kovas men når jeg sender får jeg besked om at jeg ikke re lokket ind?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
jeg gik ind i min profil Lokket ind som kovas klikker på kovas og her lokkede jeg på igen i kan vel ikke forklare mig hvordan dette kan lade sig gøre. Jeg har oplevet det fø og led den tort at alt det jeg lige havde skrevet forsvandt da jeg lokkede på på samme side.

Mange hilsner

Kovas

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
Du kan have FAT32 og NTFS partitioner på den samme disk, men det vil være mest logisk at holde sig til FAT, fordi alle gængse Windows versioner samt DOS kan læse indholdet, dvs du vil kunne brænde en kopi med WIN98, ME, 2000 og XP.
Alt efter hvor store datafilerne til spillene er, kan det måske være en fordel at have NTFS på BU-partitionen, men det kræver så XP for at læse indholdet.

Hvis det engang bliver aktuelt, kan du konvertere FAT32 til NTFS uden datatab,

Jeg håber du har downloadet driverne og ikke installeret dem direkte via nettet, ellers skal du lave backup af hele windows.

Det er svært at rådgive omkring partitionernes størrelse, fordi fremtidige adfærdsmønstre ikke lader sig forudsige, men skulle partitionsstørrelsen blive et problem kan det også løses.

Forøvrigt oplever jeg de samme problemer med Login. Bedst som man er færdig med et indlæg er man pludselig smidt ud, så jeg har vænnet mig til at forfatte indlæg offline.

Mvh. Christian

Hej igen herfra.
Jeg må vist erkende at jeg ikke rigtig er med mere. Kasseren slutter sit første indlæg med at når først det indledende er overstået tager det kun tre minutter at genskabe sin computer igen, men hvad er de indledende øvelser og hvor er vi henne lige nu. Angående partitionering af harddiske så: Harddisken som jeg vil have backup på er ikke opdelt, men indeholder kun c:drev hvor alt ligger i deres mapper osv. Kan man ikke på en eller anden måde overføre indholdet af denne til usb-harddisken således at man efter et evt nedbrud vil kunne genskabe harddisk 1 i sin oprindelige tilstand. Jeg har en udgave af norton ghost 2002 som jeg aldrig rigtig har forstået at få til at fungere kan den bruges? Ellers bliver der i flæng på nettet brugt udtryk som image eller klon eller backup hvad er forskellen og hvad bruger man til hvad.


Mange hilsner


Kovas

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hvis du vil komme nemt om ved problemet kan du købe den skræddersyede løsning fra f.eks. http://www.ntfs.com, men jeg går ud fra at det ikke er det du er ude efter. Der kan du også frit downloade en boot-diskette hvormed du kan kopiere data fra NTFS til FAT, men ikke omvendt.

Almindelige data, Driver installations filer, program installations filer, billeder osv kan du frit kopiere til og fra den interne og eksterne HD. Jeg mener også at Windows 2000 understøtter NTFS så du kan også læse og skrive til dette format på den ”voksne” komputer.

Men, hvis det drejer sig om tilbagekopiering af fejlbehæftede Windows systemfiler skal det gøres i ”fejlsikret tilstand” idet disse filer for det meste er låst (sikret) af Windows. Du kan derfor ikke ”bare” tilbagekopiere kopien af HD'en. Det vil Windows ikke være med til.
Hvis du får et totalt nedbrud af Windows på en NTFS formateret HD, har du (bortset fra Ghost) kun den mulighed tilbage at indstallere Windows.

Ghost laver et IMAGE/billede af HD'en, incl. formatet, størrelse, eventuelle fejlspor mm. Image-filen kan selvfølgelig ikke oprettes på den pågældende partition.
Hvis du genindlæser dette image vil alle spor blive overskrevet, så dette image knytter sig derfor til den HD eller partition som det er taget fra. Jeg ved ikke om 2002-versionen understøtter læsning af NTFS, men det kan du se i hjælpefilen.
Selvom Ghost evt. kan lave et image af en NTFS partition bør du først oprette en boot-diskette i Ghost. Prøv så at boote fra den og skriv ”C:\”. Så kan du se om det er muligt at læse hvad der er på NTFS-partitionen. Hvis du ikke kan se hele indholdet eller hvis der meldes fejl, skal i hvet fald partitionen hvor imagefilen ligger være formateret i FAT32, ellers kan Ghost ikke læse imagefilen og så er vi tilbage ved udgangspunktet.

Mvh. Christian

Jeg har overset at det er ME du har på den anden komputer, så hvis du vil kunne kopiere filer fra denne til den eksterne HD skal denne være formateret i FAT32, da jeg ikke kan se at ME kan læse NTFS.

Mvh. Christian

Hej til kasseren.


Tak fordi du bliver ved. Du har helt ret winddows ME kan slet ikke læse usb-disken som er ntfs-formateret. Jeg har siddet og kigget lidt på den gamle ghost og man kan åbenbart ghoste disk til anden disk i en anden comp. Via usb og disk til partition og disk til cd-rom/cd-rw. Spørgsmålet er så om usb-disken er en partition. Jeg lavede så en ghost-bootdisk og forsøgte at starte op fra a: drev men kommer så på at xp er sat til at boote fra cd-drev hvad indebærer det at ændre det og er det inde i bios at det gøres?
Mange hilsner fra Kovas
Ps hvad er et windows ME shut-down billede til justering af fladskærme?
Kovas

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis