Usb-harddisk/backup

Nu hvor jeg med hjælp fra dette forum fik børnenes computer op og køre igen vil jeg høre nærmere om backup af computerens opsætning mm.Jeg har købt en extra harddisk puttet den i en usb-æske og formateret den med ntfs system. Mit spørgsmål er så hvordan laver jeg en backup af hele opsætningen således at spil drivere osv bare kan genindlæses efter et evt nedbrud og nyinstallation af windows. Spørgsmål 2 kan den samme disk bruges sammen med fat 32 som vistnok kører på windows ME

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Nu hvor jeg med hjælp fra dette forum fik børnenes... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
USB disken såvel som enhver anden partition opfattes i Windows og DOS som et selvstændigt drev.
I BIOS opfattes selve disken som et drev. Her kan du ikke se partitionerne.
I BIOS sætter du BOOT-rækkefølgen på drevene. At sætte diskettedrevet til at Boote først betyder blot at Windows er ca 2-3 sekunder længere om at starte, men du kan sikkert aktivere en tast under opstart som giver dig mulighed for at vælge boot-drev. Hvis BIOS er sat til Quick start (uden memory test) kan du nok ikke se noget under boot, men prøv at aktivere F11. Jeg kan ikke garantere at det virker på dine PC'ere.

Beklager, men jeg ved ikke hvordan og hvorledes Shut Down billedet bruges til justering af fladskærme. Vi må håbe at en anden har lidt erfaring med det.

Jeg har nærlæst i manualen til Ghost 2002. Jeg går ud fra du har den samme PDF-fil, ellers skal jeg sende dig en kopi. (F2229 Version 6.7)

Visse komputere vil ikke starte på IBM PC-DOS. Hvis det er tilfældet skal Ghost-Boot disketten oprettes med MS DOS og skal derfor laves på en komputer som indeholder MS DOS systemfiler (W98 og ME) .

Bemærk: Der er forskel på Ghost.exe (DOS) og Ghostpe.exe (WIN)

Ghost.exe er DOS-baseret og skal derfor afvikles udenfor windows.

Hvis du starter Norton Ghost (Ghostpe.exe) i Windows 98 eller i senere versioner, er der følgende begrænsninger:
* Filer kan være åbne eller have status som ændrede. Hvis disse filer klones er det usikkert om windows vil akseptere dem.

* Partitionen hvor Windows er installeret må ikke overskrives. Hvis partitionen eller disken overskrives skal komputeren genstartes.
* Ghost genstarter ikke automatisk windows
* Størrelsen på HD'en kan fremstå mindre end dens aktuelle størrelse. Ghost.exe kan kun læse den viste størrelse. Det resterende bliver ikke brugt (jeg formoder at Ghost viser en oversigt over HD'en)

Ghost fejler eller nægter at overskrive følgende:
* Windows swap filen (sidefilen), registreringsfilerne og åbne filer

Ghost.exe kan ikke afvikles fra Windows NT, Windows 2000, Linux, OS/2, eller andre ikke-DOS operativ systemer. Her skal boot disketten anvendes.

Mig bekendt kan hverken PC DOS eller MS DOS læse andet end FAT, så inden du fortsætter skal du boote XP komputeren med Ghost boot disketten. Prøv så om du kan se hvad der er på det NTFS' formaterede C-drev (C:\ DIR). Hvis der fejlmeldes skal image-filen (*.gho) gemmes på en læsbar FAT partition.

Hvis Windows kører kan du udtrække og genindlæse enkeltfiler fra imagefilen med Ghost Explorer, ellers skal du genindlæse (clone) HD'en eller partitionen.

På en standard benyttet PC, vil jeg anbefale at partitionere HD'en i en ren Windows partition ( eks. C:\MAIN) som kun indeholder Windows, systemfiler og drivere. Går det galt er det her fejlen opstår, så det er denne partition man skal tage et image af.
Dernæst skal der være en partition til installerede programmer. ( eks. D\PROGRAM) Programfiler kan kopieres og genindlæses manuelt uden problemer.
Og ikke mindst skal der være en partition til personlige data, dokumenter, billeder etc. (eks. E:\DATA ) Det er denne partition det er livnødvendigt at tage BackUp af, ellers!!!!!!!!!!!

I stifinder: højreklik på Dokumenter, Egenskaber, Flyt og vælg den nye destination.

Hvis du altid vil være sikker på at kunne redde evt. data og dokumenter som ikke er blevet sikkerhedskopieret, bør denne partition være formateret i FAT.

I Ghost: Vælg LOCAL - PARTITION eller DISK - to IMAGE for at lave en BU-fil.

Mvh. Christian

Og tak til Kasseren.


Nu er det vist på tide at komme videre i / afslutte denne tråd. Det er ikke rigtig lykkedes for mig at få det der ghost til at fungere Og jeg har ikke rigtig vist hvad jeg skulle gøre, indtil jeg her for leden så et svar fra m&& i en tråd om automatisk backup. Her henviser han til en artilkel i PCWorld.
I denne artikel beskrives det at win xp-home faktisk har et backupprogram som medfølger på cd.en, men som skal installeres manuelt. Det forsøgte jeg så med. Det skal lige nævnes at funktionen med opstartsdiskette ikke er mulig i home-edition. Der er flere muligheder, men jer besluttede mig for at lave backup af hele harddisken til usb-harddisken. Så ligger den nu der og hygger sig.Hvis man trykker F 11 i opstarten får man forskellige bootmuligheder som feks. Boot fra usd-drev.Backuppen er jo en kæmpe samlet fil men hvis jeg instalere windows på usb-en kan man så boote fra den i en nedbrudsituation og så gen indlæse backuppen og dermed overskrive alt som ikke er i orden.
Summa sumarum det var ikke helt det jeg forestillede mig, men i hvert fald har jeg da en kopi af c: drevet hvis der skulle ske et eller andet.


Mange hilsner til alle.


Kovas

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Jeg blander mig lige som ny på siden.
En back up fil er et billede af de filer du har på pcen i dag.
derfor er der ting som ikke kommer med i morgen.
Mange filer ændres hver dag.
er det vigtigt kan man selv lave en automatisk back up proces som kører hver dag.
det letteste er at instalere en harddisk mere i computeren ikke lave en ny partion på en eksisterende harddisk fordi den vil forsvinde ved fysisk nedbrud på disken.
Ghost fås til ntfs NT File System.
og kan automatiseres til at lave et back up fx hver uge eller hver dag.
Det absolut vigstigste ved en pålidelig back up er at kontrolere at back uppen kan køre i praksis og ikke at man tror man har den.
Vil lige videre give en dårlig erfaring med flere partionere på samme HD.

Havde en 80 gb delt i 2 partioner.

Den døde efter meget kort tid som delt disk. Kom ikke til at kører normalt igen.. er helt død nu..mad

Har også haft delt 160 i 4 partioner: 3 af partionerne holdt op med virke.. De "forsvandt".. At formatere.. Den virker fint som 1 partion nu.

Så min erfaring er dårlig mht at dele et drev op i flere partioner.. Og bruger ikke denne løsning.. Bruger en disk på USB i stedet til data, der skal gemmes..

F.eks tager jeg en kopi af hele f.eks spil med savede baner.. Kræver dog at man ved hvad man skal lede efter..
Jeg købte en usb harddisk på 250 GB til at lave total backup af hele systemet. Backup på 20-25 GB tager ca 40 minutter. MEN, re-installation tager 8-9 timer da USB 2.0 ikke fungerer i DOS stilstand som PC'en kører i ved restore.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis