Bermudarig???

Er der nogen der ved om der findes en side el. en bog hvor der står mål på de mest brugte sejl (storsejl) til de forskellige klasser af sports både.

Er der feks et standart sejl der hedder 4X9 Altså forlig ca. 9-10m og underlig 4m.

Har før passet sejl med en spækhugger men er jo, som nogen ved, ved at sænke min rig ned på kølen og evt lave den til en gaffelrig. Jeg er dog ved at overveje at fortsætte lidt endnu med bermuda riggen og så evt. købe en gaffel rig på et senere tidspunkt når pengende er til det, i stedet for at lave den selv. derfor dette spørgsmål! sad

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej Anders der er en del sejlmagere, som sælger brugte sejl og hvor du kan taste bådtype eller mål ind og se om de har lige det eller noget der ligner

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
[Indlæg slettet]

ErikChristensen 
Hej Anders.
Og jeg må skuffe dig med at en gaffelrig ikke er noget du kan gå ud og købe færdig bygget.

V.h. Håndværkeren
jeg glemte at sige at du på udkik kan gå ind i deres bådbase, finde en båd og se sejlstørrelse

ErikChristensen 
Tak for det.
Og til håndværkeren så kan man godt, den skal selv følgelig passe og tilpasses til min båd. Men mine overvejelser går også mest på at jeg har massere at lave på min båd og mange penge at bruge og at lave en ny rig tager tid og koster kassen, så havde tænk på evt. "bare" at sænke den nuværende rig (bermuda) og så til næste år el året efter gå i gang med den nye rig (gaffel)!

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Hej Anders.

Sejlets tyngdepunkt ligger jo gabske forskelligt for gaffelriggere og en bermuda. Altså med samme bom og samme mast. Sejlcentret vil på storsejlet ( og genuaen, hvis du har en sådan ) så ligger centeret en del længere bag til og højere på gaffelsejlet end på bermudaen.

Så ser vi bort fra dine forsejl...

Reelt vil du nok kunne bruge et bermuda sejl på din mast og eksisterende bom, sammen med din fok/genua men uden din klyver og evt. jager.

Så er der en rimelig chance for at du vil kunne få balance i skuden, men med et kraftigt reduceret sejlareal.

Hvis du har nogle tegninger af riggen før og nu, er der måske nogen der kan give en vurdering.

Hvad angår sejl, har du jo sikkert et storsejl, her burde du kunne tage af i underliget til mastehøjden passer. Se så hvor på bommen dit sejl vil ende. Måske er det brugeligt... For dit ønske er ikke rigtig godt... det vil give en underrigget skude... Og nok ikke noget du vil sejle med vildt længe ;-)

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis