Vådt under vinduesramme

Hej,

I januar måned satte jeg vinduer i min nye tilbygning (dobbelt muret med hulmur), isolerede med rockwool fugestrimmel, fugede med mørtel hele vejen rundt udvendigt.
I går ville jeg så fuge indvendigt, men da jeg mærkede under vinduesrammen, var ramme og isolering våd.
Det er kun vinduet der vender mod øst, de to mod nord virker tørre nok.

Så vidt jeg husker er det ca. en uge siden det regnede. Kan det virkelig skyldes det?
Er det den udvendige fuge jeg skal skifte til noget andet? Andre bud?

mvh
Jens

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
At fuge vinduer med mørtel var noget man gjorde for ca 50 år siden. Dengang vidste man noget om det. Denne viden ligger nu ved Rådvad Centret/Nationalmuseet. Men hvis dit hus ikke er bevaringsværdigt (for andre end dig...!), så brug dog en elastisk gummifuge. Det gør alle andre.

------------------
klassikeren

klassikeren
Jeg ved sgu ikke hvad der er bedst.
Men jeg ved at en gummi fuge ikke kan ånde
men det kan mørtel.
Jeg har selv brugt det.
Kan det være du har brugt en maling der ikke
er diffutions åben,eller hvad det hedder.
Go vind

------------------
selvbyggeren

Ilde stedt er den som ikke ved.
Ringere endnu den som ikke ved hvor han skal spørge!
Hej

Det er sikkert kondensvand fra dit byggeri som ikke er helt udtørret og der vil omkring dine vinduer være en dårligere isoleringsværdi end andre steder i din konstruktion og fugten vil kondensere her.

Prøv at lufte godt og grundigt ud i en længere periode.

Mørtelfuger er ganske udmærkede, men de har bare en tendens til at revne og slå fra men dette har ingen praktisk betydning.

Jeg ville dog selv vælge en elastisk fuge af MS- fugemasse eller polyrethan-fugemasse.

Hvad anvendes rummene til?

------------------
www.orla-nautrup.dk
Det er et badeværelse (som ikke er i brug endnu). Og fordi der jo bliver fugtigt engang imellem (på trods af ventilator og friskluftsventiler) så ville jeg gerne have en fuge udvendigt, der kunne ånde. Og det skulle en mørtelfuge kunne. Jeg har også selv tænkt på kondens fra byggeriet, men betongulv og murværk var færdigt i december, så skulle det ikke være rimelig tørt nu? Der har været lidt varme på og åbne friskluft ventiler.

Men, Orla, du skriver at mørtelfuger er udmærkede. Og det er kun nedenunder vinduesrammen er våd. Tror du det er en god løsning kun at skifte den nederste fuge ud?

mvh
Jens
Hej

Det tager faktisk 1 til 2 år inden din byggefugt er helt ude af byggeriet.

Det med fuger omkring vinduer i muret byggeri der kan ånde er der ingen behov for da teglen har den udmærkede funktion at den kan opsuge og borttransportere fugten.

Hvis du ikke har lavet en elementær fejl med din mørtelfuge ville jeg afvente / opvame rummet/ ventilere rummet.

At udtørre et byggeri kræver borttransport af varme.

------------------
www.orla-nautrup.dk
Det lyder fornuftigt. Mørtelfugen ser fin ud, så jeg afventer og ser om ikke fugten forsvinder af sig selv, når vi tager rummet i brug (med varme og ventilation).

Tak for svarene.

mvh
Jens

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også