gulvvarme på bjælkelag med trægulv

Davs

Skal til at lave gulvvarme på hele 1. salen, så ønsker jeres bud på hvordan dette kan ske på billigst mulige måde, med bedste resultat...

Jeg stripper hele pisset, så kun spærene er tilbage, og hvad så ?

Jeg havde tænkt på:
Isolerer mellem spærene, og ligge tværbjælker 50x50 modsat spærene, også forskallingsbrædder (modsat tværbjælkerne) med varmefordelingsplader, ovenpå. Derpå evt. en 16mm gulvplade, også gulvpappet (eller hvad det nu hedder) også trægulvet ovenpå... (Idéen med gulvplade, er udelukkende, fordi jeg ikk syntes at have kunnet finde nogle 16mm selvbærende trægulve til under 250,-/kvm)

Eller hvordan griber jeg det an. ?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Afhængig af afstanden mellem dine "spær" kan du bruge reglar eller lægter som forskalling.

Altså med en sprække på 25-30 mm pr 30 cm bredde, hvor du ligger fordelingspladerne.

Så sparer du at krydsforskalle.

Jeg har brugt lægter på et etagedæk hvor der var 70-75 cm mellem gulvbjælkerne, det giver et ganske stabilt undergulv.

Ovenpå fordelingspladerne kan du nøjes med træfiberplader (hård gulvmasonit) evt 13 mm gulvspån hvis det skal være rigtig fint.

Husk på at træ også har isolerende effekt, jo tykkere trælag varmen skal igennem, des mere effekt skal varmeslangerne afgive.
Jeg har lagt gulve med spær afstand på 1 m,og brugt 22 mm forskalning pr 30 cm , ingen problem, når du anvender 22 mm spånpladegulv, og så 9 mm trægulv med filt på undersiden, oven på dette. - men husk pap mellem varme fordelings pladerne og dit spångulv. ellers påståt man at det med tiden vil knirke.

! hvis du skal ha trægulv direkte på strør skal du op i mindst 22 mm. !

Hvis du vælger at ligge rigtigt træ gulv, så lad det ligge i rummet, med gulvarmen tændt, 2 dage, så det ikke svinder ind når du tænder for gulvet første gang.

det var sådan lige hva jeg havede af fif ;-) ellers spørg igen..!

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Thx dude...Det lyder jo næsten for let på den måde....Skal så bare have rettet spærene op, det er nok det der tager længst tid..

Hvis du har flere fif må du endelig sige til.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis