gulvvarme badeværelse

Hej Alle.

jeg er ved at bygge nyt badeværelse. jeg har støbt et 20 mm pex rør i gulvet men er lidt i tvivl om hvad jeg ellers skal bruge for at få min gulvvarme op at køre. Badeværelset er ca 6 m2 og der er en radiator som skal ned. Jeg regner med jeg kan bruge de rør fra radiatoren til gulvvarmen. men hvad skal jeg ellers bruge til så lille et rum? (shunt/termostat osv.) håber der er nogen der kan hjælpe.
Jeg går forresten ud fra at det er noget man ikke selv må rode med eller hva?
Kristian

 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Kristian

Du kan godt bruge de samme tilslutningsrør, som radiatoren sad på.

Ved et så lille rum på kun 6m2 bør det ikke være nødvendigt at tilslutte en shunt. En returventil burde være tilstrækkelig. Det du altså gør er at tage fremløbet på strengen (som radiatoren sad på) og tilslutter til den ende af pex-røret du ønsker skal være fremløb. Dernæst tager du den anden ende af pex-røret og forbinder med en returventil og så til dit retur-rør på dit centralvarme-system. En returventil er ikke det samme som den ventil der sad på din ratiator.

Du må gerne rode med det selv, HVIS: det er et lukket system. Hvis du har olie- eller gasfyr er dit centralvarmesystem et lukket system med en (helst) konstant mængde vand i. Det må du gerne rode med selv. Hvis du modtager varme "udefra" (udenom en varmeveksler) skal der en aut. vvs'er til at lave det.

Held og lykke med projektet
TheKrus
Ventilen til din radiator er højst sansynlig en fremløbsventil. Til din gulvvarme kan du bruge en returløbsventil som denne: VVS nr. 403511004. Dertil denne termostat: VVS nr. 403521000, som du justerer temperaturen på dit returvand med.
ok gælder dette også hvis man har fjernvarme?

 

Ja, den gælder ved fjernvarme.

Jeg er selv igang med badeværelse på str. med dit og bruger heller ikke Shunt, men vil styre det med de ventiler som jeg nævnte for dig.

En Shunt skulle vist bruge op til 500 kr. om året i el, det kan betale 25 M3 fjernvarme, så rent økonomisk tror jeg ikke der er den store gevinst ved en Shunt i vores tilfælde. Hertil skal også lægges Shuntens merpris.
ok tak for de hurtige svar.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis