HjjjjÆÆlp!!!

Jeg har en 18 fods styrpults med 140hk det hele virker godt MEN!! har lidt at et problem med vægten..

Jeg har brug for 2 stor fliser bagerst i båden for at holde skruen i vandet når jeg giver den gas ellers går skruen bare fri nemlig Vil skyde til at de vejer 45kg stykket ... Men har efterhåndet set mange kutter og større både der bruder bly bar som balast på deres skibe, de vejer ca 25kg stykket...

Er der nogen der ved ved hvor jeg kan købe sådan nogle bar henne??? eller om det er jern er lige meget skal jo bruge ca 100kg i balast....

Hvis i har nogle gode ider må i meget gerne komme med dem,,,, de fliser pynter jo ikke ligefrem... derfor hvis jeg kan lave det pænt med nogle bar ville det være perfekt....


Håber at høre fra jer...
23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan du købe i en hver velasoteret skibproviantering eller fiskeri udstyrs butik ved havnen, har de det ikke kan de skaffe det. Tag lige den store tegne bog med !!

V.h. Håndværkeren
Du kan også henvende dig de ved auto værksteder ol. hvor der afbalanceres hjul. De har en masse af der der små bly dimser man afbalancere med. Den sjkal du bare smelte og hælde i en form - formen skal helst være et stykke V-jern på 5 - 7 cm "på hvert ben" ...længden bestemmer du selv.
Få svejset ender på jernet og du har en god støbeform.
Fordelen er at den trekantede "klods" ikke ligger og triller og du kan stable dem. Så laver du så mannge du har lyst til og det er billigere end håndværkerens måde !
Hr. Don Larsen
Er du klar over hvor mange afb.klodser der skal til ca. 100 kg.`???
Den største klods (personvogn) er 150 g. men sjælden brugt.
Almindeligvis fra 5 til 50 g. anvendes, så det er en anseelig dynge han så skal have samlet ind.
Mvh autoole
Ja og da jeg sidst gjorde det var de samlet i en 200 liter tønde.....og det er ikke så svært at smide en stak i en gryde hvis indhold passer til størelsen af vinkeljernet og så smelte dem.....hælde den over og køle af ....så er den hjemme.
Hej Don.
Se nu spurgte Sini ikke om hvordan han kunne lave blybarre selv, men hvor han kunne købe dem. det kunne jo tænkes at manden ikke havde lyst til at stå i den giftige blydamp der opstå ved smeltningen, og med afbalancerings klodser er det ikke bedre, her sidder der et lille stykke galvaniseret stykke jern hvor galv. garanteret også afgiver noget usundt ved smeltningen af blyet.
Nogen gange er det både sundere og lettere bare at købe tingene færdige !

V.h. Håndværkeren
Annonce
Svar til Sini
Det er altså tungt at slæbe rundt med 100 kilo. Jeg bruger jernskrot i 5-liters dunke, som vejer mindst 25 kg hver, bl. a. for at holde skruen i vandet. Og de er så tunge, at de er næsten umulige at flytte rundt på. Vægten skal jo også være håndtérlig, også for ens ryg.
Næsten gratis:Brug dunke 10-20 ltr, med sand i, hvis du ikke kan finde tørt sand så har hvert byggemarked sand i poser til ca. 1 kr pr kg,Dunkene var brugt i min båd og er nemme at flytte.

Per
Kun af nysgerrighed:

Jeg sejlede en gang med en galease var bygget til at sejle med tegl ( eller det var de sidste arbejdsopgaver)
Da vi overtog den blev der fordelt et stenlag under dørken for at båden skulle ligge ordentligt i vandet, og jeg går ud fra at man gjorde noget tilsvarende i gamle dage når man sejlede uden fragt.

Med hvorfor er det nødvendigt med ballast i en ”Sini’s” båd ?
- ud fra ordet: styrepultsbåd, lyder det som en relativ moderne båd

- er båden konstrueret forkert eller skyldes det motorbelastningen ?

>>Hilsen Lars cool
Hej Lars.
Sini har problemer med at holde skruen i vandet så vidt jeg kan forstå af hans indlæg. Jeg forstår så ikke lige hvodan, for den eneste måde jeg kan forestille mig at han sejler skruen ud af vandet er hvis motoren er så stor så han er i stand til at sejle ud af søerne, og så hjælper balast ikke meget. Det kan selvfølgelig også skyldes at han har lastet båden forkert så den går på snuden.

Med hensyn til balasten i gamle dage var det for det meste sand man brugte som balast, sten har det med at ligge og arbejde i søgang så de til sidst har gravet sig igennem bordene. Måske i skulle tjekke det !

V.h. Håndværkeren
Tog Skinder vejer meget og kan skæres i mindre stykker er derfor forholdsvis nemme at flytte rundt med. Ved ikke om de er direkte pæne med de ka vel males el. dækkes til. Du kan vel få fat i dem hos en skrothandler ( Feks. http://www.jernpladsen.dk/default.asp?ID=189&pID=10 )
og ellers ved jeg at banestyrelsen har en del de gerne vil af med hø hø wink.

Ellers kan du jo prøve hos Fornæs i Grenå, de ophugger skibe store som små de har sikkert noget du kan bruge http://www.fornaes.dk/index.htm.

Hvis det er bly du vil ha hedder det vel bådforetninger, måske biltema i ålborg ellers er der en del firmaer der støber bly feks. http://www.nymetal.dk/Forside.html

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også