Hvilken type netledning

Hej!

I forbindelse med renovering af vores hus, er jeg ved at lægge netværk ind i de fleste rum. I den forbindelse kom jeg til at tænke på, hvilken type netværksledning jeg skal bruge.

I øjeblikket har vi kun én PC i huset, så derfor står min ADSL router/modem bare ovenpå PC'en. Derfor er det ledningen der går fra mit skillefilter og til ADSL router/modemet som jeg vil lægge ind i væggen.

Men om et par år, når børnene er blevet større, skal de jo også have deres egen PC. Derfor vil jeg så placere ADSL router/modemet et centralt sted (f.eks. ved siden af skillefilteret) og så er det ledningen fra ADSL router/modem til PC som jeg har brug for at have indei væggen.

Spørgsmålet er nu, om der i de to ovenstående situationer kan bruges den samme netledning? Altså, er det den samme type ledning der går mellem skillefilter og ADSL router/modem som der går mellem ADSL router/modem og PC?

Mvh. Dr. Bundkrans
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ville det ikke være nemmere at lave trådløst netværk?

Mvh David
Jeg ved desværre ikke, om det er samme type ledning, men der er garanteret et par kloge hoveder herinde, der kan hjælpe.

Mvh David
Hej

Jeg forstår godt dit valg af netværk, alligevel tror jeg du vil opleve at ungerne kommer til at koble sig på trådløst. Anyway så mener jeg at det er helt almindelig netværkskabel med RJ45 stik du skal bruge. http://www.biltema.dk/ har en del på deres hjemmeside

mvh Anders
Citat fra Dr. Bundkrans

Hej!

I forbindelse med renovering af vores hus, er jeg ved at lægge netværk ind i de fleste rum. I den forbindelse kom jeg til at tænke på, hvilken type netværksledning jeg skal bruge.

...


Hvis du bruger 100Megabit netkort, skal du bruge et kategori 5 netværkskabel
hos PC-Netto kan du købe 250 meter for under 500 kr.:
Jeg kan ikke linke direkte til det, men se efter "Patchkabel - 250 m - UTP - ( KAT 5 )" nederst på følgende side: http://www.pc-netto.dk/asp/index1280.asp?design=&

Er det Gigabit netværk skal du bruge kategori 5e eller 6. Gigabitnetkort sluger som regel en hel del processorkraft, så hvis bare netværket skal bruges til netværksspil deling af printer etc., så kan du sagtens nøjes med kat. 5!

Hvis du køber ovenstående kabel, skal du også bruge nogle vægdåser - Hos Greenline kan du finde FUGA netværksdåser og modulartang til rimelige priser!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis