Hvor højt skal kontakterne sidde?

Jeg bor i et gammelt hus fra 50'erne, hvor stikkontakterne (dog ikke dem til loftlys!) sidder ca 50 cm over gulvet. Dette ser ikke specielt kønt ud, og ofte er de i vejen for møbler, etc.

Vi er ved at renovere huset, og i forbindelse med at vi skal lægge ny el ind, kom jeg til at tænke på hvor højt over panelerne (gulvet) man egentlig i dag normalt placerer stikkontakterne. Jeg har set, at man i f.eks. 70'er huse placerer stikkontakterne lige over gulvet (faktisk i panelerne), men det synes jeg heller ikke er kønt.

Er der nogen normer eller retningslinier for hvor på væggen kontakter placeres her i det 21 århunderde...? Hvad siger alle elektrikerne derude...? De må da vide det smile

Mvh. Dr. Bundkrans
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Alt over 5 cm fra gulv. Så det er op til dig om du vil have den 5 cm over gulvet eller om du vil finde en trappestige frem, når du skal bruge kontakten, eller et sted midt imellem.
Din installatør, vil placere den præcist hvor du vil have den på væggen. wink dog min 5 cm fra gulv.

Se evt. dette http://cubus-adsl.dk/elteknik/forum/index.php?act=ST&f=7&t=429&
Citat fra Pladderballe

Alt over 5 cm fra gulv. Så det er op til dig om du vil have den 5 cm over gulvet eller om du vil finde en trappestige frem, når du skal bruge kontakten, eller et sted midt imellem.
Din installatør, vil placere den præcist hvor du vil have den på væggen. wink dog min 5 cm fra gulv.

Se evt. dette http://cubus-adsl.dk/elteknik/forum/index.php?act=ST&f=7&t=429&


Okay...! Ja det er efter reglerne...! Meeen tror nu mere at han tænker på hvad en standarthøjde på kontakter.
Jeg vil mene at en højde på 110cm til overkant stikkontakt/afbryder er normalt.
Ved ikke helt om det var det du mente biggrin
Ganske rigtigt - jeg er ude efter en slags standardhøjde for stikkontakter. Den højde du nævner på 110 cm er vel for kontakter der typisk sidder ved døråbnnger (og bl.a. betjener loftbelysning).
Men den højde jeg er ude efter er for de andre kontakter som ikke sidder ved døråbninger, men som typisk bruges til at tilslutte f.eks. radio, TV, computer, gulvlamper, etc. Hvor højt over gulv sidder disse stikkontakter i et typisk dansk standardhus anno 2007?

Mvh. Dr. Bundkrans
Citat fra Dr. Bundkrans

Ganske rigtigt - jeg er ude efter en slags standardhøjde for stikkontakter. Den højde du nævner på 110 cm er vel for kontakter der typisk sidder ved døråbnnger (og bl.a. betjener loftbelysning).
Men den højde jeg er ude efter er for de andre kontakter som ikke sidder ved døråbninger, men som typisk bruges til at tilslutte f.eks. radio, TV, computer, gulvlamper, etc. Hvor højt over gulv sidder disse stikkontakter i et typisk dansk standardhus anno 2007?


Uhhh..! Det vil jeg helst ikke besvare..! For er ikke EL-mand rolleyes
Men der finde jo mange forskellige kontakter. Nogle sidder helt nede til gulvet, og fodpanelet skal skæres udenom det.
Nogle sidder over. Så det komme helt an på hvilkene kontaker du har i sinde at købe..!
Vi har nye kontakter i hele huset, og ved dørene sidder de som i et andet indlæg nævnt ca 110 cm over gulvet (Overkant). Med hensyn til de andre kontakter du efterlyser, sidder vores i en højde af 25 cm over gulvet, og det er til underkanten af kontakten.
Dette synes jeg er en passende højde. Det er pænt og er ikke mere i vejen for møbler end alle andre kontakter er det.....
PS: er ikke elektriker..

Silo.
Annonce
Normalt bliver stikkontaktor, antenneudtag etc. placeret 30 cm til overkant af indmurings/forfra dåsen.

Der er dog ingen krav om det og der skal også kun ses som en guideline.

bennekou
Hej Dr. Bundkrans.

Følgende er krav ifølge SB:


801.53 Antal stikkontakter
Antallet af 250 V stikkontakter i den faste installation skal mindst være som følger:
........................................................................................................................................................................................ Lokalitet

Antal stikkontakter
Beboelsesrum samt entreer, gange, grovkøkkener, bryggerser og hobbyrum
1 for hver påbegyndt 4 m² gulvareal.
Der kræves dog ikke mere end 8 pr. rum.
Køkkener 3

Kogenicher 1

Badeværelser 1
1 ud over eventuelle shaverstikkontakter (medmindre badeværelset er så lille, at bestemmelserne i kapitel 701 udelukker anbringelse af stikkontakter).

Note Til beboelsesrum henregnes opholdsrum, soverum, spiserum og lignende rum, herunder gildestuer.
Vedrørende beregning af antal stikkontakter i boliger, hvor køkkenet er en del af et større rum, se bilag A til kapitel 801.
De angivne 250 V stikkontakter i køkkener skal fordeles på mindst 2 lysgrupper.
Stikkontakter, der er placeret højere end 2 m over gulv, samt stikkontakter, der er beregnet for tilslutning af stationære brugsgenstande, er ikke inkluderet i kravene i ovennævnte tabel.
Stikkontakter skal anbringes med så stor indbyrdes afstand, som det er praktisk muligt.

Som beskrevet i andre indlæg, kan stikkontakter placeres i fri højde dog min 5 cm over gulv, og hvis de sidder 2 m over gulvhøjde tæller de ikke med i reglen om antal stikkontakter pr. påbegyndt 4 m2.

Så du vælger selv hvad du synes er pænest.
Ved døråbninger er det mest anvendte og praktiske 110 cm til overkant.

Hilsen KimK
Tak for de mange gode svar og forslag. Nu er jeg blevet en del klogere, og føler mig bedre i stand til at tage diskussionen op med elektrikkeren... smile

Mvh. Dr. Bundkrans
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis