Dimensionering af kabel til halogenspots

Hejsa

Jeg har monteret en del spots i mit nye loft, og opdager at kablet kun er 2x1 kvadrat. Havde ellers købt det som værende 2x1,5 sad

Alle spots er 12v/20w, og alle kabler er 2m til trafo.

Vil der være nogen som helst problemer i dette? Der kommer aldrig større pære end 20w i, da de ikke er godkendt til mere.

Efter min hovedregning, trækker hver spot ca. 1,7A.

Det skal siges at det er varmebestandigt silikonekabel.

http://cubus-adsl.dk/elteknik/opslag/stroemvaerdier_pvc.php#2

Ud fra skemaet, må en 1 kvadrat altså bære 12A under normale varmeafledningsforhold.

Men nu afgiver spots jo en del varme, så hvad skal forholde sig til?

På forhånd tak
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er specielle regler for lavvovlts installationer, så du kan ikke bruge strømværdierne i det link du refererer til.
Minimumskravene til ledertværsnit for lavvoltsinstallationer er i stærkstrømsbekendtgørelsen (afsnit 715.524.1) sat til 1,5 mm2. Dog tillades 1mm2 for bøjelige ledere med max. længde 3 m.
Og du må trække 4 A gennem 1mm2 i en lavvoltinstallation (jeg går ud fra at det er kobberledere)

Så det ser ud som om du var heldig her..

Og du har selvfølgelig husket at overholde indbygningsafstande som angivet i monteringsvejledningen. Og sikret dig at der er et F mærke på dine spots hvis det er et træloft de sidder i?

mvh
Jens
Citat fra JensS

Der er specielle regler for lavvovlts installationer, så du kan ikke bruge strømværdierne i det link du refererer til.
Minimumskravene til ledertværsnit for lavvoltsinstallationer er i stærkstrømsbekendtgørelsen (afsnit 715.524.1) sat til 1,5 mm2. Dog tillades 1mm2 for bøjelige ledere med max. længde 3 m.
Og du må trække 4 A gennem 1mm2 i en lavvoltinstallation (jeg går ud fra at det er kobberledere)

Så det ser ud som om du var heldig her..

Og du har selvfølgelig husket at overholde indbygningsafstande som angivet i monteringsvejledningen. Og sikret dig at der er et F mærke på dine spots hvis det er et træloft de sidder i?

mvh
Jens


Hej Jens

Tak for dit svar smile

Jeg har brugt et varmebestandigt silikonekabel som dette:
http://www.el-netsalg.dk/product.asp?product=4683&sub=642&page=1

Alle mine spots, er forbundet direkte til en elektronisk trafo med 3 12v udgange. Alle kabellænger er 2 meter, og der er et F mærke på mine spots.
http://www.daxtor.dk/easy2light.htm

Har enkelte steder 4 spots på 1 trafo, og har derfor lavet et fordelingspukt i en jumfrudåse. Er det nok at bruge 2x1,5 PKAJ fra dåse til trafo?

Hvor meget overdimensioneret, skal kablet egentlig være efter lovgivningen?

Tak for hjælpen smile
Kabel og spots er fine.
Kabler til lavvoltsinstallationer dimensioneres som ofte efter at spændingsfaldet fra trafo og ud til forbrugsstedet ikke må være over 4%.
I stærkstrømsbekendtgørelsen er der en table over belastning, kabeltværsnit og max længde af kablet. Eg. ved 100 W og 2x1,5mm2 må max længde være 2,2 m.
Du har allerede 'brugt' en del af spændingsfaldet på dine 2 m kabler. Så dit 1,5 mm2 kabel fra trafo til dåse skal nok ikke være mere end max 1,5 m.

MEN livet er ikke let. For når du bruger en elektronisk trafo er der andre regler også. En elektronisk trafo støjer og er underlagt telestyrelsens regler om støj. Jeg kender ikke disse regler præcist men mener faktisk at kablerne max må være 2 eller 3 m fra trafo til spot.

Og husk at din dåse skal være tilgængelig. Og husk at spænde dine muffer godt sammen. Selv om det er lavvolt er der en del ampere. 80W/12v=6,7 A. Og store strømme og dårlige forbindelser er en typisk årsag til brand.

mvh
Jens
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis