Varmtvandsbeholder

Hej

Jeg har købt en landejendom med centralvarmeanlæg, hvor varmtvandsbeholderen er monteret uden nogen form for temperatur regulering på hverken fremløb eller retur. Er det normalt eller skal der monteres en termostat og hvilken type, så vandet ikke bliver mere end ca. 55 gr. nu bliver vandet så varmt som fremløb er ca. 65 gr.

MVH.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Det er meget anvendt ikke at regulere temperaturen på vvb med andet end termostaten på fyret.
Hvis du er utilfreds med at vandet bliver de 65 grader og f.eks vil nøjes med 55 grader er løsningen at montere en termostat der måler temp.i vvb og lukker for returløbet når temp er nået. Det er ikke den store udskrivning og det er også "lav det selv" arbejde.biggrin

Kewin

Husk:
Assumptions is the mother of all fuck ups !!!
Citat fra kewin lund

Hej

Det er meget anvendt ikke at regulere temperaturen på vvb med andet end termostaten på fyret.
Hvis du er utilfreds med at vandet bliver de 65 grader og f.eks vil nøjes med 55 grader er løsningen at montere en termostat der måler temp.i vvb og lukker for returløbet når temp er nået. Det er ikke den store udskrivning og det er også "lav det selv" arbejde.biggrin

Kewin


Hej

Mit centralvarme er lavet sådan at fyret er monteret i en staldbygning og vvb er i stuehuset, så fremløb løber over i vvb og retur igen blandet med kold retur. samt når varme forbruget pludselig stiger, når vi skruer op for radiatorer, vil fremløb nogen gange falde til 40-45 gr. inden stokeren kommer igang, derved vil vandet i vvb blive kølet ned igen altså virke som en akkumuleringsbeholder. Er det helt forkert opfattet.

MVH.
Er risikoen for legionella bakterier ikke mindre, ved en høj temp. i VVB?
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej

Ja man kan godt sammenligne det lidt med en akkumuleringstank.
Og ja, varmen løber "ud af" vvb når vrmebehovet stiger, da energi går fra varmt mod koldt i fysikkens verden.
Hvis du ikke vil have at dette er tilfældet, men samtidigt alligevel gerne vil have at vandet heller ikke bliver for varmt, altså holde vandet mellem mininmum 55 grader og maks 65 grader, skal du til at tænke dig om med havd du vil.
Det er muligt med en føler og en elektronisk regulator og en magnetventil at flække det sådan sammen at magnetventilen åbner eller lukker alt efter hvad temperaturen på fremløbet fra fyret er.
Altså:Temp. stiger stille og roligt i kedlen til over de indstillede 55 grader for minimumtemp. = magnetventil åbner og lukker vand ind i vvb indtil temp når de 65 grader hvor den lukker.

Omvendt: Temp. falder fordi kedel er gået ud eller man åbner meget pludseligt for radiatorer eller gulvvarme = magnetventil lukker når temp. på fremløb når de 55 grader.

Fordel 1: Der er stadig varmt vand et godt stykke tid efter at kedlen er gået ud.
Fordel 2: Temp. regulatoren kan stilles i hysteresen så den f.eks lukker hvis den mærker at temp falder meget hurtigt i fremløbet. Dette gør at den så f.eks kan stilles til allerede at lukke for fremløbet ved f.eks 60 grader hvis den mærker at temp er faldet 5 grader indenfor f.eks 2 min. dette gør så at der hives mindre energi ud af vvb inden den lukker for fremløbet.

Kewin

Husk:
Assumptions is the mother of all fuck ups !!!
Hej Kewin

Hvis jeg skal lave det nummer med magnetventil og føler, hvad type komponenter skal jeg ud og købe.

MVH.
Annonce
Kan man virkelig ikke købe en en termostat, hvor man kan sætte en min og max temperatur på - og så en føler ind i vvb? Jeg har nemlig lidt af samme problem. Har brændefyr og cirkulationspumpe - og om morgnen har radiatorene pillet alt det varme vand ud af min vvb sad
Hej

Jeg forstår det sådan at du efterlyser en termostat som kan stille på forskellige temperaturer og som lukker for varmtvandstilførslen til vvb ved stigende temperatur i vvb. Hvad med denne her? http://www.vvs-eksperten.dk/catalog/product_info.php/cPath/254_255/products_id/2944
monteret på denne her http://www.vvs-eksperten.dk/catalog/product_info.php/cPath/254_255/products_id/2942
Jeg bruger den til kedelshunt, den er en del billigere end et tilsvarrende produkt fra danfoss. Kan man montere sådan et dykrør i en vvb? http://www.vvs-eksperten.dk/catalog/product_info.php/cPath/254_255/products_id/2945 Der er jo forudsætningen for at systemet kan virke. Får i øvrigt ikke provision fra vvs ekspertenwink

mvh Anders
Undskyld, nu fik jeg lige nærlæst spørgsmålet. Situationen er jo næsten lige omvendt, eller i hvertfald lidt mere kompliceret. Hvis ovenstående monteres vil termostaten kunne indstilles på en max temperatur. Hvis du også sætter en zoneventil i serie med termostathuset og lader zoneventilen blive styret af en termostat som måler temperaturen i fremløbet. Når temperaturen falder i fremløbet, f.eks under 50 grader lukkes zoneventilen og aflølingen af vvb hører op. Zoneventilen kunne være denne fætter http://www.vvs-eksperten.dk/catalog/product_info.php/cPath/278_286/products_id/2406
og termostaten kunne være denne http://www.vvs-eksperten.dk/catalog/product_info.php/cPath/278_281/products_id/2949

mvh Anders
der kom du mig i forkøbet -- det ligner mere det jeg søger smile Det vil jeg kigge videre på - tak for hjælpen!

mvh. stig
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis