Dampspærre i vådrum?

Skal der dampspærre i badeværelset, eller virker vådrumsmembranen som dampspærre? Der er vel en risiko for fugtophobning hvis har to dampspærrer.
Væggen er opbygget med 195x45 stolper + 45x45 lægter. I de andre rum er dampspærren mellem de to "lag".

Mvh
Lars
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal have dampspærre på den indvendige side af isoleringen, men kun på ydervæggene.

Jeg ved ikke om vådrumsmenbranen fungere som dampspærre, men i så fald skal du give hele ydervæggen vådrumsmembran, og så er det nok nemmere/billigere at klaske en dampspærre op.

Mvh

Klaus
HMM. Jeg tror jeg kigger lidt i SBI. Grunden til jeg spørger er at, jeg har spurgt 6 tømrer og svarene har været fifty-fifty med og uden.
Det er muligt at du kan sparre dampspærren væk på de få m2, men jeg tro tilgengæld ikke der er noget forgjordt i både at have dampspærre og vådrumsmembran.

Eftersom du skal komme vådrumsmembranen på ydersiden af gipspladen/fibergips, og dampspærren på den indvendige side så kan jeg ikke se noget problem i at gå med livrem og seler, og jeg kan ikke forestille mig at der skulle komme fugtophobning i 2*13mm gipsplader!

Mvh

Klaus
Citat fra Lars Dorow

HMM. Jeg tror jeg kigger lidt i SBI. Grunden til jeg spørger er at, jeg har spurgt 6 tømrer og svarene har været fifty-fifty med og uden.


Ja god idé; Der står nemlig den skal undlades.
Annonce
Hejsa Har lige brugt et par timer med at studere samme spørgsmål . Fandt flere sider bl.a knaufdanogips, hvor der står at der IKKE både skal være dampspærre og vådrumsmembran. øv det er træls at være begyndt på gipspladerne før man fandt ud af det.

"universalfusker"

Der kan ikke spares noget dampspærre væk eller undlades vådrumsmembranen. Det er 2 uafhængig ting. Dampspærren skal være tæt og Du har ingen mulighed for at gøre det 100% tæt mellem dampspærre og vådrumsmembran. De ligger jo heller ikke i samme lag i væggen, så umuligt at opnå de krav til dampspærre og vådrumsmembran, hvis de forsøges sambygget. Dampspærren skal være tæt for U værdien i huset og forhindre fugtskader udefra. Den bliver ofte tryk prøvet for tæthed (max 1,5l/S) Vådrumsmembranen er der for at forhindre skader i vådzonerne indvendig i Dit hus. Den skal være der hvor der kan ligge/sprøgtes med vand. Som på badgulv, omkring badkar og bruserniche m.m. Det er kaldet vådzoner inkl. sikkerheds afstande fra bruseniche åbninger m.m. Det skal så ikke nødvendigvis være over det hele hvis ikke Du har vådzone over det hele, i de rum hvor der kan være vådzoner. Mvh Benjamin www.baw-byg.dk

 Udfører arkitekt og byggerådgivning, samt alle former for tømreropgaver. Kontaktes for uforpligtende tilbud.

www.baw-byg.dk

 

Baw-byg der er da vist noget du har misforstået med hensyn til hvorfor der skal være
dampspære og hvad u-værdi det er
mig bekendt skal dampspæren der normalt sidder lige under gibsen set fra rumsiden
være der for at fugten ikke skal trænge fra rummet af og ud i resten af kunstruktionen
og ikke for at den skal forhindre fugt i at komme fra kunstruktionen af og ind i rummet
og med hensyn til u-værdien så er det mig bekendt noget man måler isoleringsværdien
af et givet matriale så som rockwool/glasuld men det kan da godt være at det er mig
der har opfattet de ting forkert



med hensyn til om der skal være dampspærre under et lag gibs og vådrumsmembram
er det da fulstændig lige gyldig at den er der hvis man har så lille et badeværelse at
der aligevel skal vådrumsmembram op over det hele da den er fuldt ud ligeså tæt
som en dampspære

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

er du påbegyndt med dampspære selv om der skal vådrumsmembram op
gør den formentlig ingen skade

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Dampspærre ligger i ordet den spærre for den sidste kondens der evt kunne være der hvor varm og kold side af væg mødes.den skal som sagt sidde på alle ydervægge fra gulv til loft og være tæt.
Og ja hvis man har så lille et badeværelse at man har membran over det hele betyder det ik noget, men som baw-byg.dk siger er membran som regel noget man har i div. vådzoner og ikke i hele badeværelset.

Tømreren

God Håndværker

 

alt i Tømrer/snedker arbejde

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis