Naturlig jordvarme i et isoleret skur?

Jeg har et skur i forbindelse med min carport. Jeg opbevarer ikke mit bedste værktøj der, men alligevel kunne det være rart, at hvis rummet er nogenlunde tørt og frostfrit. Det er et ganske almindelig bræddebeklædt skur med trapez-plader på taget. Min plan er som følger:

Vægge isoleres med 100 mm mineraluld. Loft/tag isoleres med en kanalplade (”udestuetag”) på undersiden af bjælkerne. Derved kommer der er et lukket hulrum op til trapezpladen, men da bølgerne er åbne, er der ventilation.

Så kommer vi til spørgsmålet: Skal gulvet isoleres? Eller er det mere fornuftigt at nøjes med en kraftig kantisolering?

Der er almindelige terrassefliser på gulvet, og umiddelbart havde jeg tænkt mig at grave ud og lægge 150 mm gulvstyropor ned under fliserne – men nu bliver jeg i tvivl.

Planen er jo ikke at få et opvarmet rum, men derimod blot et nogenlunde fugtfrit rum. Jeg skal straks sige, at jeg også skal have en af disse luftsolfangere – f.eks. www.solarventi.dk – til at bekæmpe fugten, men spørgsmålet er, om det er dumt at lukke af for jordvarmen?

Fugt eller ikke fugt er så vidt jeg ved et spørgsmål om differenstemperatur. Er der blot en anelse varmere inde i skuret end udenfor, falder den relative fugtighed, og måske jorden under skuret kan bidrage med en lille smule. Desuden kunne jeg forestille mig, at fliser + jorden derunder kunne fungere som en slags varmeakkumulator. Loftet kan jo modtage solindstråling, og dermed bliver rummet varmet op om dagen.

Skal jeg nøjes med en kantisolering i en god dybde hele vejen rundt, og ikke afbryde muligheden for at naturlig jordvarme kan bidrage til varmeregnskabet – eller er der ikke noget i det?

Jeg kan godt se, at en varmeakkumulator får jeg også med et lag fliser lagt på styropor, men jeg er altså meget i tvivl om, hvorvidt isoleringen alligevel gør mere skade end gavn.

Mvh
Lars

Lars K
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
ktm
ktm
8692 4540
For nogle år siden stillede jeg et næsten identisk spørgsmål, men fik dog ikke noget svar.
Jeg har den selv samme teori, som du giver udtryk for, og jeg skal forsøge begrunde den.
Hvis man har f.eks. en plade Flamingo eller anden ikke vandsugende isolering liggende på et vandhul, eller blot på jorden, vil der ikke være frosset nedenunder.
Har man et dybt, uisoleret og uopvarmet kælderrum vil der næsten altid være 4-8 graders varme.
Denne varme må altså være den naturlige jordvarme, som vi ved eksisterer på disse breddegrader, da vi også oprerer mede begrebet, frostfri dybde, ca 1 meter nede i jorden. Det er nok noget andet i Tundraen!
Har man så en isoleret bygning oven over et uisoleret gulv, må jordvarmen uvægerligt stige op i dette rum og medvirke til at rummet bliver frostfrit???

Jeg ville i dit sted lægge en plasticmembran under havefliserne, for at jordfugtigheden ikke skal stige op, men måske lægge fliserne i et lille lag jordfugtigt beotn, samt sætte en kantisolering, som du selv er inde på.

Det kunne være interessant at høre om dette er helt forkert, idet jeg ofte spekulerer på, hvor klogt det er at isolere f.eks. garagegulve, hvor der ellers ikke skal være opvarmet.
Jeg vil mene, at man har større glæde af at sikre sig mod opstigende fugt.
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Løber slagregnen direkte i jorden, vil der være fugtigt hele året, og jorden skal også "falde" væk fra carporten hvis du vil undgå oversvømmelse ved et skybrud.
En "viktualiekælder" eller rum/jordhule til opbevaring af grøntsager o.l.
må heller ikke have støbt gulv, idet støbningen vil hindre jordvarmen i at trække op, så en varmeisolering af gulvet er ikke sagen.
Et rimeligt lag sand under fliserne, samt en plasticmembran bør kunne holde skuret tørt.

Mvh. Christian

Lars K
Lars K Trådstarter
145
Tak for støtten og forslag.

Jeg springer ud i det, og vil i første omgang nøjes med en kantisolering gravet godt langt ned, så jeg holder på varmen i den jord, der er lige under skuret. Når jeg nu ”er dernede”, vil jeg helt sikkert også lave en kantsikring i form af kraftigt trådvæv eller eternit, således at de store mus ikke lokkes indenfor i varmen.

En god og kraftig fugtstandsende membran skal der også til. Den vil jeg klæbe og hæfte omhyggeligt rundt langs hele kanten.

Desuden som nævnt en luftsolfanger. Så tror jeg der er stor sandsynlighed for et godt, tørt skur, der måske tilmed vil være frostfrit.

Jeg er faktisk lidt i tvivl om værdien af en dampspærre i væggen, men da rummet i princippet er uopvarmet, bør den ud fra den forudsætning udelades – så vidt jeg ved. På den anden side går planen jo ud på at tilstræbe en anelse højere temperatur indenfor med ”jordvarme”, solindstråling og varme fra solfanger. Argumentet, som jeg har læst her på siderne, er også, at en dampspærre i et skur i perioder kan risikere at sidde på den forkerte side af isoleringen.

Jeg er meget i tvivl. En frostklar vinterdag med høj sol vil jo givet få damptrykket op inde i skuret grundet drivhusvirkningen i taget, så det må være et spørgsmål om, hvorvidt en dampspærre trods alt er bedre i de fleste tilfælde. Den tygger jeg lidt på.

Mvh
Lars




Lars K
Annonce
Annonce
KansasM
KansasM
22 4652
Hej Lars

Jeg har i princippet lavet noget tilsvarende, dog har jeg valgt at lægge 200 mm flamingo i gulvet. Jeg har et skur på 3x7 m i træ med 1 på 2 brædder, vindpap, 100 mm glasuld og krydsfiner indvendigt. I taget er der loft til kip med tegl, monarfol, 100 mm glasuld og krydsfiner. Fundamentet er lavet i fundablokke ustøbt med beton ned til 90 cm under terræn. Inden i fundamentet er overjorden rømmet til intakt, ca. 50 cm. Jeg har smidt sand i som kapillar brydende lag og lag 200 mm styropor + dampspærre ovenpå. Fundamentskanten er isoleret med 100 mm styropor. I princippet kan jeg lægge rionet i og støbe hvis jeg få lyst. Gulvet (terrassebrædder) er lagt på strøer (spærtræ) der er fastgjort på bundremmen (100x100 mm). Nu har det ikke været en kold vinetr til nu biggrin , men temperaturen har ikke været under 6 ° på noget tidspunkt.

Med både dit foreslag (og mit eget) skal du være opmærksom på at temperaturen i længerevarende frostperioder vil krybe ned også indenfor i dit skur. Årsagen til at jorden har en konstant temperatur fra ca. 1 mut. er at jorden er en dårlig varmeleder. Solindstrålingen (og frost) forplanter sig derfor kun dårligt til dybereliggende jordlag. Til gengæld kan du også kun lede små energimængder ind i dit skur. Løsningen er en eller form for opvarmning i sådanne perioder. Selv har jeg et 1500 W termostatstyret varmelegeme siddende, bare til at holde + 2 °, så georginer og maling ikke bliver ødelagt.

Held og lykke med dit projekt.

/Thomas
Lars K
Lars K Trådstarter
145
Hej Thomas

Tak for beskrivelsen af dit projekt. Det er jo meget solidt bygget. Sådan ville jeg også selv have gjort, hvis det skulle bygges fra bunden. Nu hænger jeg på forrige ejers løsninger, der desværre ikke inkluderer et fundament. Skal det ”eftermonteres”, bliver det lidt voldsomt.

Du har valgt at isolere mod jorden. Jeg vil undlade det i første omgang. Planen er jo, at det blot skal holdes frostfrit, og der har jeg indtil videre en idé om, at i store dele af året vil der kunne være gavn af nærkontakt med jordlagene. Både via bidrag til at holde rummet frostfrit, men måske også som en slags udlignende faktor i forhold til temperaturforholdene i skuret. Jeg har jo klart tag på, og derfor kan der godt gå hen og blive meget varmt. Det vil så kunne optages i de øverste jordlag og afgives senere – om natten. Når det er meget koldt om vinteren, er det som regel klart og med sol om dagen.

Din løsning med en frostsikring via et varmepanel med termostat er god, men hvis det alene drejer sig om at holde temperaturen oppe på et par grader, tror jeg det vil kunne lade sig gøre også uden isolering mod jorden. Isolering er vel i virkeligheden kun til gavn, når der er en vis temperaturforskel, og når strategien ikke går ud på at holde det lunt, men blot frostfrit, vil der vel aldrig kunne opstå den store temperaturforskel mod jorden inde et i øvrigt isoleret skur?

Jo, i en lang periode med hård frost, vil det sikkert isoleret set (!) være en god ting med isolering mod jorden, men så er der de andre perioder, hvor den direkte adgang til ”varmereserverne” vil være afbrudt eller hæmmet af isoleringen. Spørgsmålet er kort og godt – hvad er samlet set den bedste løsning ud fra ønsket om et frostfrit rum? Tja…

Lars K
KansasM
KansasM
22 4652
Jeg tvivler på at du vil kunne få tilstrækkelig energi ud. Forestil dig et scenarie med -5 °C udenfor og +5 indenfor. Så er der en gradient på 100°C/m hvis du har 100 mm isolering. Med en lambdaværdi på 0,037 W/mC skal du bruge 3,7 W/m² væg/tagareal. Jeg har godt 80 m² svarende til et minimumeffektforbrug på 300 W. Hertil kommer kuldebroer, utætheder mv, så det reelle forbrug er nok noget større, måske 0,5 kW . Så store energimængder tvivler jeg meget på du vil kunne hive "op" af jorden, så ved længere kuldeperioder skal der nok tilføres energi for at holde rummet frostfrit.

Thomas
Annonce
Annonce
Lars K
Lars K Trådstarter
145
Jo, jeg forstår godt din skepsis, som du også kan argumentere for. Jeg tvivler jo også selv, men vil dog prøve eksperimentet.

Det eneste ”alternative” i mit forslag er den manglende gulvisolering. I kanten af bygningen vil jeg dog have en 100 mm flamingoplade stående på højkant i fuld dybde = 60 cm.

Mit argument – som jeg nok næppe kan underbygge yderligere – er, at den manglende gulvisolering ikke er til væsentlig ulempe, selv i de tilfælde, hvor der skal tilføres en smule energi via et varmepanel el.lign., idet rummet blot skal holdes frostfrit. Tilmed kan det tænkes, at det samlede energiregnskab ender positivt, idet jorden givetvis i perioder bidrager med energi til at holde rummet frostfrit. Desuden ser jeg en mulighed i, at jorden kan optage og afgive varme i et eller andet omfang.

Viser det sig at være en ”klam fidus”, kan jeg jo blot løfte fliserne, grave lidt ud og lægge et lag styropor.

Lars K
znapster
znapster
311 9000
Endnu engang - hvordan gik det med dit projekt...?
Always
Always
376 8700

Ved godt det en gammel tråd, men hvordan gik det med projektet med ikke at have isolering i gulvet? gav det noget`?

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

  1. Fliser i isoleret skur.
    Lav-Hus (20 svar)
  2. Korrekt opbygning af godt skur
    Lav-Hus (4 svar)
  3. Gøre skur frostfrit og minimere fugt
    Lav-Hus (7 svar)
  4. Fliser eller løftet trægulv i skur?
    Lav-Hus (7 svar)
  5. Skur uden støbt fundament - kan det blive frostfrit?
    Lav-Hus (20 svar)
  6. Opvarme skur, 10m2, med hvad ?
    Grøn energi og sparetips (26 svar)
  7. Skur på terrassefliser
    Lav-Hus (9 svar)
  8. Opvarme skur/rum
    Fyr og opvarmning (30 svar)
  9. opvarmning af skur m 100mm isolering
    Lav-Hus (22 svar)
  10. Udhus/værksted - isoleret igen fundament?
    Lav-Hus (4 svar)

Sponsor på LDS

Malgodt.dk

Malgodt er en af de mest populære maler-butikker på nettet. Vi har et godt samarbejde med dem, som giver dig gode priser i webshoppen.

Se mere

Har du et spørgsmål eller vil du hjælpe de andre?

Tilmeld dig som bruger nu og få adgang til det hele - det er gratis!

Tilmeld dig her

Se også