Naturlig jordvarme i et isoleret skur?

Jeg har et skur i forbindelse med min carport. Jeg opbevarer ikke mit bedste værktøj der, men alligevel kunne det være rart, at hvis rummet er nogenlunde tørt og frostfrit. Det er et ganske almindelig bræddebeklædt skur med trapez-plader på taget. Min plan er som følger:

Vægge isoleres med 100 mm mineraluld. Loft/tag isoleres med en kanalplade (”udestuetag”) på undersiden af bjælkerne. Derved kommer der er et lukket hulrum op til trapezpladen, men da bølgerne er åbne, er der ventilation.

Så kommer vi til spørgsmålet: Skal gulvet isoleres? Eller er det mere fornuftigt at nøjes med en kraftig kantisolering?

Der er almindelige terrassefliser på gulvet, og umiddelbart havde jeg tænkt mig at grave ud og lægge 150 mm gulvstyropor ned under fliserne – men nu bliver jeg i tvivl.

Planen er jo ikke at få et opvarmet rum, men derimod blot et nogenlunde fugtfrit rum. Jeg skal straks sige, at jeg også skal have en af disse luftsolfangere – f.eks. www.solarventi.dk – til at bekæmpe fugten, men spørgsmålet er, om det er dumt at lukke af for jordvarmen?

Fugt eller ikke fugt er så vidt jeg ved et spørgsmål om differenstemperatur. Er der blot en anelse varmere inde i skuret end udenfor, falder den relative fugtighed, og måske jorden under skuret kan bidrage med en lille smule. Desuden kunne jeg forestille mig, at fliser + jorden derunder kunne fungere som en slags varmeakkumulator. Loftet kan jo modtage solindstråling, og dermed bliver rummet varmet op om dagen.

Skal jeg nøjes med en kantisolering i en god dybde hele vejen rundt, og ikke afbryde muligheden for at naturlig jordvarme kan bidrage til varmeregnskabet – eller er der ikke noget i det?

Jeg kan godt se, at en varmeakkumulator får jeg også med et lag fliser lagt på styropor, men jeg er altså meget i tvivl om, hvorvidt isoleringen alligevel gør mere skade end gavn.

Mvh
Lars

Lars K
Jeg har et skur i forbindelse med min carport. Jeg... Vis hele indlægget
11 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Det har været behandlet i flere andre tråde , og NEJ det kan ikke lade sig gøre , der skal tilføres varme hvis det skal holdes frostfrit.................


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også