Løsne hårdt underlag?

Foran vores hus har vi op mod den forbipasserende cykelsti en forholdsvis smal strimmel jord med græstotter her og der. Det areal vil jeg gerne så tæt med græs, men jeg har opdaget, at jorden flere steder på det nærmeste er stenhård. Det resulterer i store vandpytter, også når det regner bare lidt.
En stor del af arealet er praktisk taget grus med sten nedenunder, og det grus har dannet en form for mørtel mellem stenene, så underlaget er nærmest umuligt at trænge igennem. Jeg vil gerne have løsnet det og lagt noget jord til græs, men jeg har allerede knækket en greb på projektet.
Er der nogen, der har nogle gode idéer? Jeg tør ikke fræse det, da der som sagt er mange sten.

På forhånd tak.

_ _ _ _
Er du tosset, det er svært
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kunne lyde som om du skal igang med en go gammeldags Hakke, tungt arbejde men nødvendigt, ellers skal du leje en stor el mejsel med spade på.

V.h. Håndværkeren
Citat fra Håndværkeren

Det kunne lyde som om du skal igang med en go gammeldags Hakke, tungt arbejde men nødvendigt, ellers skal du leje en stor el mejsel med spade på.

V.h. Håndværkeren


OK, jeg vil forsøge (jeg er allerede træt ved tanken om en hakke :-) så jeg ser om jeg ikke kan finde et sted at leje sådan en mejsel-fætter). Jeg vender tilbage med info om hvordan det er gået.

_ _ _ _
Er du tosset, det er svært
Og selvom der er gået laaang tid, vender jeg hermed tilbage.

Det tog sin tid, men endelig har jeg fået has på det hele - og lige præcis som du siger, Håndværkeren: Med en gammeldags hakke.
Jeg fik fat i et oldgammelt "hoved" eller hvad det nu hedder på sådan en fyr, og en nabo satte den fast på et skaft, og så var det ellers i gang med den og en drænspade. Jeg arbejdede især lige efter regnskyl, da jorden var blød og så gik jeg ellers til den en times tid hver aften i gennem lang tid.
Det har taget mange timer, men nu har jeg endelig fået brudt igennem og gravet mig en rende; nu planter jeg hæk i stedet for den oprindelige plan med græs.

Der er nu intet som veloverstået manuelt arbejde - og når jeg tænker på, at jeg har sparet flere tusinde kroner, som en anlægsgartner ville have for det, er det bare endnu bedre :-)

_ _ _ _
Er du tosset, det er svært
Og i tilgift har du fået nogle gode ryg og arm muller
Det er altid en glæde at få en positiv tilbage melding på et svar, de er sjældne, så tak.

Og du kende sikkert historien om bonden der en morgen kommer ind til Konen og siger: Nu er den her ! Hvortil Konen spørger hvad det er der er her.
Jo for mange år siden fandt jeg en kæmpe kampesten som ville se flot ud i vores indkørsel, ude i marken og hver dag når jeg har været der ude har jeg vendt den en gang, så nu er den her.

V.h.  Håndværkeren
Med tålmod og stædighed kommer man langt! :)

Opgav du den med elektrohammeren eller blev du blot fascineret af hakken?

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg tror egentlig bare jeg efterhånden var blevet irriteret på det hele, og jeg fik aldrig rigtigt taget mig sammen til den borehammer/mejsel-ting, og så faldt jeg over hakken. Tænkte: "Det kunne egentlig være sjovt, hvis ..." og så gik det ellers stille og roligt derudaf.
Men jeg er da nu overbevist om, at præcis som du siger med tålmodighed og stædighed kommer man langt. At man kan, hvis man vil og alt det. Jeg er i hvert fald ikke så skræmt mere ved udsigten til større lav-det-selv ting. Man skal bare gå i gang og så ellers tro på det.

_ _ _ _
Er du tosset, det er svært
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis