Spartling af gipsplader

Jeg skal igang med at spartle min nye 1 sal.

Jeg har ikke de store problemer der hvor der er spartelkant, men der er mange samlinger hvor der bare er bare er raspet/skåret af og så stødt til hinanden, som der nu gøres.

Jeg bruger papirstrimmel hvor der er spartelkanter, men skal/kan jeg også bruge det de andre steder.

Bliver man ikke nødt til at spartle rimeligt bredt hvis det skal dække papirstrimmelen?

Vil det mon revne hvis jeg undlader papirstrimmelen og så bare spartler normalt?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Hvad mener du med papirstrimmel? Jeg plejer at bruge en stimmel fibervæv, beregnet til formålet, evt selvklæbende.
De samlinger, hvor der ikke er en fordybning i pladerne behandles på samme måde, blot skal du spartle lidt bredere, vel i alt ca 25-30 cm for at samlingen ikke bliver synlig. Brug endelig en god bred spartel, kom ikke for meget på, brug en god spartelmasse. Så kører det for dig (undskyld thansen)

mvh Anders
Armeringstape eller hvad det nu hedder, er jo ikke lovligt mere. Selvfølgelig kan man sagtens bruge det derhjemme alligevel.
Men alle siger jo at den papirstrimmel de profesionelle bruger idag er bedst, dog noget sværere at anvende.

Men det jeg har brug for at vide er bare om man skal forstærke der hvor der ikke er spartelkanter eller man kan undlade??
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg giver Anders ret.

1. Sæt papirstrimlen på også der hvor der ikk er spartelkant.
2 tilføj sandspartlen med en bred spartel. der hvor du har raspet kanterne laver du det ekstra bred for at lave overgangen naturlig og for at det ikke bliver synligt. Det er vigtigt at du også bruger papirstrimlerne der hvor der ikke er spartelkant. ellers risikere du, at det revner med tiden. man kan sige at det holder det hele sammen.

god arbejdslyst

mvh

NTvede

Hvad skulle jeg dog gøre uden alle jer LDS'er. Tak for hjælpen!
papirstrimmel er til top svært bruge - bruge dog den anden den virker fint og det holder.... men til det med stødte samlingen... hvis du vil gøre det rigtigt så skal disse også have papirstrimmel/armeringstape... og rigtigt her skal du så spartle MEGET bredt oven på ellers bliver det ikke pænt...

Jeg har personligt dog undladt at spartle disse stødte samlingen i mange projekter :o (tids pres) og jeg har aldrig set nogle problemer eller revner efterfølgende.... også mange år efter.... det hele bliver jo armeret af væv eller filt bagefter alligevel...biggrin
Ja så er jeg igang med ca 110 m2 gipsloft i vores underetage.

Jeg har læst en masse tråde om spartling, men mangler lige det sidste før jeg er tilfreds.

Konstruktionen er denne gang nedsænket loft lavet i lægter. Derpå forskalningsbrædder med 30 cm afstand. Herpå kommer der 1 lag gips 120x240

Er det nødvendigt at montere t-skinner når der er forskallet med 30 cm mellemrum?

Jeg har egentlig ikke lyst til at sætte filt op da jeg synes det er noget besværligt.

Burde det ikke være nok at spartle med papirstrimmel i alle samlinger, både hvor der er spartelkant og med skåret kant?

Filten holder vel ikke bedre på tingene og man kan jo nærmest ikke se forskel

Jeg har læst vejledningen fra Knauf, men der står ikke noget om t-skinner.

Kan man godt bruge en girafsliber på samlingerne med skåret kant?
Man laver jo en lille forhøjning og vil sliberen tage for meget her eller nærmest kun slibe på forhøjningen og dermed slibe alt spartelmassen væk?
Citat fra kejser

Er det nødvendigt at montere t-skinner når der er forskallet med 30 cm mellemrum?


jeg mener ikke det er nødvendigt nej.

Citat fra kejser

Filten holder vel ikke bedre på tingene og man kan jo nærmest ikke se forskel


Filt blev også kaldt armrings filt før i tiden - der var en grund til dette smile det holder klart på tingene - jeg ville ikke springe filten over - filt er ikke opfundet for at gøre dit liv mere besværligt - det virker...

Citat fra kejser

Kan man godt bruge en girafsliber på samlingerne med skåret kant?
Man laver jo en lille forhøjning og vil sliberen tage for meget her eller nærmest kun slibe på forhøjningen og dermed slibe alt spartelmassen væk?


jeg fatter ikke helt hvad du mener her - det lyder lidt sort for mig - men girafsliberen er PERFEKT til gips lofter jeg ville IKKE undvære den - den spare rigtigt meget tid og resultat man får men den er klart bedre.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også