tilbygning mangler råd måske kan i hjælpe

Hej med jer.

Jeg har planer om at lave en tilbygning.....

selve bygningen skal være på 10x7 meter og ydervægge skal være stolpeskellet pr 60 cm af 45x195 + yderlige 100 mm regler så jeg får 300 mm isolering i væggen. Min rem og bund er også 45x195 lagt ned.biggrin Meningen er at jeg vil sætte det op i sektioner. Spær skal være saksespær så jeg får loft til kip....

Mit spørgsmål er følgende....

Spær de skal have et spænd på 10 meter + udhæng er min ydrevæg stærk nok?????

TEX
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Umiddelbart, synes jeg det med at stolperne står pr. 60 cm, lyder fint. Der hvor jeg kan blive lidt i tvivl er mht. din toprem, som kun er 45 mm høj.

Hvis der skal tungt tag på, ville jeg nok øge denne tykkelse, det kan måske undgåes hvis der skal let tag på.

Mvh. Carsten.
Hej

Da jeg byggede garage i træ lavede jeg lidt af samme konstruktion.
Men dog kun med lodrette stolper. Men i toppen af disse savede jeg et hak der lavede plads til en lodret reglar under den vandrette toprem. topremmen og denne vandrette reglar er begge skruet til stolperne og sammen. Det har givet en meget stærk og stabil konstruktion. Kender ikke den nøjagtige styrke, men med tegltag og et spænd på 6,5 meter er det helt fint.

Hustt vindkryds, trækbånd til spærene osv....

MVH Njord
Hej igen

Jeg har fået byggetilladelse til mine planer om tilbygning.
Jeg er i tvivl om styrken på konstruktionen da jeg ikke har vinduer i tilbygningen men dobbelt dør med brede på 136 og højde på 211. Dette betyder at jeg ikke vil få nogle stolper på dette sted vil det have stor indflydelse på om remmen bøjer.

Så vil jeg gerne have jeres mening om saksespær i min byggetilladelse har jeg tegnet 20 grader spær og der skal være en forskel på 10 grader. kan et spænd på 10 meter lade sig gøre ????

Jeg vil gerne vise min snittegning samt hvad jeg har tænkt mig hvis dette gør det nemmere...

Jeg har fået at vide at saksespær er umuligt på 10 meter da der skal være en forskel på 27,5 grader med det spænd og det har jeg ikke plads til.

alternativt er halvspær men det betyder at jeg skal have en stålrem på dette giver flere grå hår... da jeg ikke har taget højde for dette...

gode råd ønskes

tex
Jeg er ikke så meget inde i, hvad man kan og ikke kan med saksespær, men hvis der skal tænkes i et alternativ, som du er inde på, ville det være rart med lidt skitser at se på.

Hvis du nu laver konstruktionen i toppen, som njord foreslog, med hak i stolperne til en regl, og så den vandrette rem ovenpå, så mener jeg ikke at dørhullet skulle blive et problem. Du kunne jo bruge en 120 eller 145 mm regl til at lægge i hakket.

Carsten.
Ja du har glemt at vælge et ordenlig tag. Decra er da ikke noget at ligge på et hustag. ståltag fy fy. :-)

Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

Har du ikke også en plantegning, så man kan se, hvordan tilbygningen er placeret i forhold til hovedhuset?
Hej igen

Nu når vi er igang med at finde den bedste løsning så vil jeg gerne høre hvad i mener om dette her....

Huset er et bjælkehus og for ca 8 år siden blev den indbygget garage lavet om til beboelse. Dette blev udført at en tømmer på regning. Vi kan nu se at hele vores facade har rykket sig udad. Dette betyder at vi der mangler 2,5 cm gulvtæppe samt vinduet ved køkkenbordpladen. Det trækker ind ved fodpanelet og under vinduerne. Den sidste måned har den rykket sig 1,5 mm da vi har sat streger for at se hvor slemt det er.
Nu er vi i panik da dette jo ikke er en forsikringssag og hvad gør vi nu når vi skal til at ændre på spær fra den nye tilbygning og til den gamle.????? Falder lortet sammen.
´Jeg ved at opbygningen er:
bjælker.
vindpap
lægter
isolering 100 mm
dampspær (kan ikke se nogen) men kan ikke forstille mig dette er undladt.
gips

huset spær hviler på de træbjælker så at det buler ud ) må ikke være godt.

Hvordan bære vi os ad. muligvis over for den tømmer der har lavet det..

TEX
Hej igen

Når du nu har valgt at lave det med indv. trækonstruktion, så ville jeg jo nok foreslå, hvis det ikke kan lade sig gøre at få de saksespær, at lægge en limtræsbjælke i toppen, hvor på du kan placere bjælkesko for bjælkespær.
Det betyder jo så, at din trækonstruktion skal med op i den nye gavl, samt inde på den gamle indermur for at spændet på bjælken ikke skal blive for langt.
Det skal jo selvfølgelig styrkeberegnes.

Du kunne også få lavet nogle stålrammer til at bygge det hele på. Det tror jeg faktisk kunne være en god løsning for dig. Det kan sagtens laves så de bliver gemt væk i konstruktionen, også er det bare at lave udfyldning mellem dem med træ.

Okay, jeg er miljøskadet, jeg arbejder jo med stål til hverdag, men seriøst tror jeg godt det kunne være det alternativ du leder efter.

Mht. det med at væggen flytter sig, så ville jeg da tage en snak med dem tømrer der har lavet det. Start venligt ud, og sig sådan noget med, at du ikke forstår, hvorfor det gør, som det gør. Hele tiden hold hans person ude af fokus, og lade være med at angribe og overfuse. Det lyder måske tosset, men det er faktisk det bedste angreb, selv at bevare roen og overblikket på den måde. Det kaldes "at sanke gloende kul på hans hoved".

Mvh. Carsten.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis