Understøtning - bjælke

Hej,

Jeg skal fjerne en mur, og erstatte den med en stål bjælke. Jeg har hørt at man skal fjerne en række mursten, der hvor bjælken skal ligge, i enderne, og mure dem op igen i cement, for at få den optimale styrke?

Er der nogle som kan bekræfte det - eller er det bare en gør-det-selv historie?

hilsen
Anders
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa...

Jeg står med et lignende projekt, og har ikke hørt om at man skal fjerne mursten udover dem der skal fjernes for at gøre plads til H-jernet og evt. understøtning mens man arbejder.

Husk dog at behandle jernet med grundmaling inden du ligger dem ind, da rustent jern vil udvide sig og give revner i muren.

MVH Michael

Et gør-det-selv-projekt bliver aldrig for stort, det bliver bare mere interessant.

Bjækeenderne skal hvile på "vederlagsplader" f. eks. 12mm stålplade i murens tykkelse minus 2 cm og på hele det indmurede stykke

Vederlags-pladerne understøbes efterfølgende

Med venlig hilsen

Fladder
Citat fra Fladder

Bjækeenderne skal hvile på "vederlagsplader" f. eks. 12mm stålplade i murens tykkelse minus 2 cm og på hele det indmurede stykke

Vederlags-pladerne understøbes efterfølgende


Tak for tilbagemelding. Jeg vil følge jeres anvisninger.
/Anders
Man kan også svumme stålbjælken, altså pjaske den til i cementvælling. Men det er altså ikke så nødvendigt, hvis den ligger et sted, hvor den ikke er udsat for fugtpåvirkning.

Ellers skal indmuret stål i ydervægge overfladebehandles til korr. kl. C4, og om det er C4 Lav, Middel eller Høj kan jeg ikke lige huske, men jeg har et projekt kørende hvor det er C4 Middel.

Carsten.
Citat fra Carsten Weye

Man kan også svumme stålbjælken, altså pjaske den til i cementvælling. Men det er altså ikke så nødvendigt, hvis den ligger et sted, hvor den ikke er udsat for fugtpåvirkning.

Ellers skal indmuret stål i ydervægge overfladebehandles til korr. kl. C4, og om det er C4 Lav, Middel eller Høj kan jeg ikke lige huske, men jeg har et projekt kørende hvor det er C4 Middel.

Carsten.


Jeg har hørt at man skal bruge noget som hedder strækmetal til at omslutte / brandsikre profilet. Stræk-matallet bliver så indstøbt i cement! Kender du / I den løsning
/Anders
Annonce
Strækmetal er perforeret plade der strækkes så der fremkommer et rudemønster - bruges ofte til skridsikring, platforme, trin og lign.

Brandsikring af stålprofiler har jeg kun set gjort med isolering, enten som uld eller en brandhæmmende maling (svulmer op under varme)

Før brugte man ofte at omslutte bjælken med hønsenet og herefter indstøbe bjælken i beton (ikke cement) - dette giver dog kun ringe brandisolering fordi betonen slåes af under varme - til gengæld opnåes en styrkeforøgelse i bjælken

Med venlig hilsen

Fladder
Man brandisolere også stålprofiler med gipsplader.
Ellers er jeg helt på linie med Fladder.

Carsten.
Citat fra Carsten Weye

Man brandisolere også stålprofiler med gipsplader.
Ellers er jeg helt på linie med Fladder.

Carsten.


Hvis gipsplade kan bruges, vil jeg brug det. Er det sådan at man skal bruge 2 lag eller er ét nok? Ved I om man kan finde SBI reglement på nettet?

/Anders
Hvis du bruge 15 mm brandgips, er et lag nok. Hvis du bruger alm. gips, skal du op på to lag.
Der findes, så vidt jeg husker, et beregningsprogram på danogips hjemmeside, som kan beregne dette.

SBI'erne findes ikke på nettet, men de kan lånes på biblioteket, jeg kan desværre ikke huske hvilken du skal bruge.

Carsten.
Perfekt - jeg vil nok gå efter brandgips. Jeg fandt en del info på deres homepage og det ser ud til at være lige til.
1000 tak
/Anders
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også