Pex i beton på bjælker

Jeg skal støbe gulv med gulvvarme i en etageadskildelse (10*18 cm bjælker - 60 cm's afstand). Jeg har søgt "overalt" efter en vejledning i dette indgreb i "standart" versionen - uden held - (hvilket er ønske nummer 1) og har derudover følgende problemer/spørgsmål:
Betontykkelsen over bjælketoppen ender så vidt vides på minimum ca. 80 mm - så mine børn skal have en skammel for at komme fra entreen ud på toiletgulvet.
Kan man evt. binde PEX rørene på undersiden af armeringen og skære lidt ned i bjælkerne i "svingene" - det vil jo "spare" 20-30 mm i højden og formentlig et par forstuvede storetæer.
I så fald ... hvor meget skal man skære ned i bjælken (hvor meget beton skal der være mellem rør og bjælke) og hvor længe kan jeg "køre med saven" inden gulvet ender i mit køkken nedenunder - bjælkerne spænder 2m.

Dette var alt fra Spørge Jørgen i denne omgang og på forhånd .. mange tak for hjælpen
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Bygemand

Du behøver ikke nødvendigvis ikke støbe beton. Du kan lægge varmefordellingsplader under gulvet - hvis der tale om et trægulv.

MVH Per M. Friis

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Jeg ville også ligge varmefordelingsplader i gulvet ( ca 100 kr/ M2) + rør.
Det giver en højde på Ca. 2 Cm + gulv. (husk at overflade temp. ikke må overstige 28 grader ved træ gulv)
Beton vejer såvidt jeg husker 2,3 ton / m3 og der vil sige at du ligger små 200 kg pr M2.
Et bjælkelag er normalt lavet til 1,5 Kn /m2 = 150 kg og vil efterfølgende normalt ikke gi' sig mere end 1/400 af bjælkens længte.
(Med den dimention bjælker du taler om lyder det som om at du har ca. 3 m mellem de bærende væge.)
Er selv ved at bygge hus med bjælkelag og skal her have fliser i badeværelserne.
Der har jeg været nød til at ligge bjælkerne med CC 30 Cm. (30 Cm fra center til center) for at sikre at mit støbte gulv ikke flækker fordi bjælkerne gir sig.

God fornøjelse

har arb som skibsmontør de sidste 14 år og gør det endnu.......
I skal have mange tak for svarene ... men det var ikke det jeg spurgte om.
Det er til vådrum h.h.v et bad og et toilet så det skal være beton.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis