Vandtilførsel til vaskemaskine

Hejsa!

Jeg skal have tilsluttet en vaskemaskine og har derfor med stor interesse læst med her på siden og på mange andre sider!

Men har dog desværre ikke helt fanget det med vandtilførslen confused , derfor tillader jeg mig at stille spørgsmål, og håber en "klogere end mig selv" kan forklarer det for mig :-)

Når vandtilførslen skal tilsluttes:

skal der så både være en ballofix, en afspæringsventil (læs: sådan en der forhindrer vandet i at løbe tilbage i tappestedet) og en aquastop mellem tappestedet og vaskemaskinen?

Må ærlig indrømme at jeg er blevet lidt forvirret med alle de fagudtryk :-)

På forhånd tak

Mvh. Bo
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så vidt jeg er orienteret skal der jf loven kun være en spuleventil (afspærringsventil som forhinderer tilbageløb).

spuleventilen er i praksis en balofix, hvor vandet kun kan løbe én vej pga en indbygget ventil. Dén slags koster omkring en 100-mand. Husk at du ikke selv må montere dén hvis der ikke sidder en balofix inden da. Hvis den nu alligevel af sig selv skulle hoppe på en sen nattetime, og den sidder pænt. Så kan ingen dog se at du ikke har haft en aut. VVS'er til at gøre det.

Aquastoppet er noget der er indbygget i selve vaskemaskinen - eller rettere på maskinens slange. Dén forhindrer at der ikke løber mere vand til maskinen end den véd at den skal bruge - eks hvis der sprænger en slange inde i selve maskinen... Dét er ikke lovpligtigt, men morderligt smart.

vh, Silas
En spulehane er en hane, der indeholder dels en lukkeanordning og dels en kontraventil. Kontraventilen sikrer mod tilbageløb i vandrøret! Det kan ske hvis du få lavet en reparation i kælderen og der dannes hævert og vandet trækkes baglæns gennem rørsystemet. Hvis noget af det forurenede vand, f.eks. vand med sæbe kommer i rørene, har vi miseren.
Aquastop er en fin lille dims, som man kan få i løsvægt til indbygning på vaskemaskiner, opvaskemaskiner mv, der står opstillet på steder uden gulvafløb. I Aquastop indstiller man en maksimal genenemløbsmængde mellem trykfaldene i systemet og dermed vil der kun løbe f.eks. 30 liter igennem dimsen indtil der igen bliver lukke ved magnetventilen i maskinen.
De fleste ny maskiner bliver leveret med en indbygget dims, som mig bekendt, også er forbundet elektrisk og dermed lidt mere avanceret end en Aquastop. Den kan også mærke om der er vand i bundbakken mm.
Mange tak for svar til jer begge - det forklarer lidt mere for mig!

På mine rør (både det kolde og varme vand) sidder der en hane, hvormed jeg kan lukke for vandet. Den sidder før mine vandmålere. Svarer det så til en ballofix, forstået på den måde at jeg så godt selv må påsætte en ballofix til vaskemaskinen?

Jeg synes at have fundet frem til at skulle bruge; t-stykke, ballofix m/kontraventil og evt. aquastop førend jeg kan tilslutte vandtilførslen - lyder det korrekt eller er jeg helt rundt på gulvet?

Bare lige et hurtig spørgsmål også; skal t-stykke og ballofix være af messing? eller må det godt være de sølvgrå ballofix'er med det lille sorte håndtag?

Mvh. Bo
Jeg synes det lyder som du har forstået opgaven!

Jeg antager, at den 'grå' ballofix blot en forkromet ting og lige så fin som alternativet.

Men en lille (personlig) kosmetisk ting: lad være med at bruge ballofix! Min erfaring er, at de gode koster lige så meget som en spulehane og de billige sidder altid fast, når man har brug for at de skal kunne lukke. De små greb på billige haner river ud af sekskanten, hvis man skal 'volde' lidt med en papegøjetang. Så kan du heller ikke sætte en unbrako-nøgle i bagefefter.

Det, der gør sådan en lille kuglehane billigere end de andre er, at man sparer på det materiale, kuglen drejer i når den lukker og tolerancen på kuglen ved fabrikation er er højere.

En spulehane har typisk et fornuftigt greb og er næsten altid til at lukke i, især hvis man lige drejer en omgang mod lukket, når den har været helt åben. Dermed står hanen ikke i yderposition og man kan dermed dreje mod mer åben først, hvis den stritter imod, når du vil lukke.
Tak for svar og gode råd !

Jeg holder mig til en kuglehane - derpå er håndtaget lettere at komme til smile

Mvh. Bo
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis