Farvandet mellem Tåsinge og Strynø...

Hejsa.

I sommers sejlede vi fra Ærøskøbing til Rudkøbing via det relativt lavvandede område mellem Strynø og Tåsinge.

Ifølge søkortet er der min. 2 meter vand hele vejen, og vi tøffede da også fint igennem, men kender nogen herinde til uopmålte forhindringer i området?

Jeg spørger, fordi vi på hele turen gennem farvandet kun mødte én anden båd, og det på trods af at det var fint vand, masser af gode ankermuligheder...

Bevares, vi nød da ensomheden, men undrede os bare...

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Albino.
Jeg kender det sydfynske farvand bedre end min bukselomme. Den tur du har taget er faktisk den gamle sejlrende fra før der blev gravet sejlrende igennem ved birkholm og store Egholm. Der kan sejles hele vejen rundt fra Strynø og om til Vejlen.
Havde jeg et kort lige nu kunne jeg udpege steder hvor der står nogle sten der ikke er afmærket på søkortet, men ellers er der ikke noget i vejen for at sejle igennem. Det er noget med landkendninger vi sejlede ruten igennem. Jeg har dog også med min Katamaran drønet tværs imellem Strynø Kalv og Græsholmene, der er gennemsnitlig en meter vand, dog også steder hvor der kun er 50 cm. vand det betyder dog ikke så meget når der bare er fart nok på katten der stak en halv meter ved hælene/ rorene.
Der ligger faktisk en lille privat havn på Tåsinge siden ved Ballen, jeg er dog ikke sikker på at du kan gå der ind hvis du stikker over en meter.
Et andet sted du skulle prøve at sejle ind er nede imellem Thurø og Fyn, det hedder Skårupsund, nu om dage er der udlagt afmærkning af Fyr og Vager Væsenet, men vi skal såmænd ikke længere tilbage som til 1995 hvor det kun var vi "Lokale" der sejlede igennem på landkendninger. Hvis båden ikke stikker mere end 180 cm. over vandlinien, kan man nemlig gå under Thurø broen ved middelvandstand. Der er tre mulige steder hvor i kan komme til at lægge til og hvor der er toilet, de to af havnene /broerne er privat ejede. Og så er der den gamle Mejerihavn.

V.h. Håndværkeren
Håndværker:

Tak for det uddybende svar - det er bestemt heller ikke sidste gang vi runder det sydfynske Øhav. Når man er vant til at plaske rundt i Køge Bugt, som nok er et af de mest dræbende kedelige områder i vores kongerige, er det jo en drøm at besøge steder, hvor man rent faktisk skal følge sejlløb og undgå grunde.

Vores gamle Albin stikker nu ikke mere end 60 cm, så vi kan gå ind de fleste steder - vi har kun kysset bunden en enkelt gang, hvor frokostankeret ikke kunne holde, så vi gik på revlen ud for Hundige Strand.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Kun 60 cm ?
så er der godt nok mange steder i det Sydfynske i ikke må gå glip af. Foreks er der en ny lille ø ovre ved Ærø som jeg har oplevet gro op fra at være en sandrevle ved lavvande til sidst jeg var der ovre i 1994 var den blevet til en stor ø med græs hybenbuske en lille sø med siv og diverse strandplanter. hvis du kun stikker 60 cm. kan du faktisk på den ene side af øen sætte stævnen på land.
Køge bugt, den kan godt være lusket at krysse jeg har gjort det mange gange både i min egen båd men også som andenstyrmand på et gammelt Weteranskiv.

V.h. Håndværkeren
Hej Albino,

Stikker den 60 cm? Hvad er det for en Albin? Har I fået lavet sænkekøl på den, eller har værftet lavet nogen specielt med twin-køl til englænderne?

Bare nysgerrig.

Hilsen
Dan

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Hej Dan.

Det er en Albin 25 motorsejler - i bund og grund deres 25'er motorbåd, som har fået rig og noget ekstra kølvægt. Skroget er identisk med motorbådens. Vi kan tage et billede af hende i morgen, så du kan se.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Annonce
Jeg tror at Dan H tænker på sejlbåds versionen ??
Hånd:

Så snakker vi nok nærmere om Albin Vega, som er en rendyrket sejlbåd. Og den har rigtignok finnekøl og alt det der, selvom den indretningsmæssigt ligner vores 25'er næsten på en prik.

Vores er et rundmavet badekar, som kaster rundt med inventaret i jævn sø, men som trods alt bjærger sig ud af det meste, p.g.a. ekstra kølvægt, skrogform og et højt fribord, hvilket til gengæld gør, at hun går sine egne veje, hvis der er lidt sidevind.

Se på vedhæftede billede - og sæt en 20 fods mast og rig på og smid 300 kg bly i kølen - så har du nogenlunde vores båd.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Så forstår jeg bedre. Sagde manden, der i sommers gik på grund med en Albin (Accent) i Avernakø Havn, hvor der efter havnelodsen skulle være 2 meter.

Dan

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Hvor gammel er den havne lods, og det er ikke altid du kan regne med hvad der lige står i havne lodsen nede i det Sydfynske. efter en god storm kan der være flyttet meget sand ind i havnen. Det flytter ikke ud selv men skal graves ud, og den slags koster mange penge !

V.h. Håndværkeren
Den er fra i år (eller rettere 2006).

Men jeg vi pustede ud i havnecafeen bagefter, kom én af lokale hen og fortalte, at de da havde talt om i mange år at få taget sig sammen til at grave ud.

Hilsen
Dan

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis