fald på taget.

Hej.

Hvordan regner jeg ud hvor meget min tag falder med.

Skal til at lave by med hældning, men ikke en voldsom stor hældning, læste så på eternits hjemmeside at der skulle være en hældning på 14 grader.

i spidsen er der 1.7 mtr og falder så over en strækning på 13.5 mtr.

Håber nogen kan hjælpe.

Er der nogen steder man læse eller se på nettet hvordan man skal dimisionere sit træ efter hvor tungt taget bliver, og længeden på spæren.
Da jeg regner med at bygge spær selv.
Hej. Hvordan regner jeg ud hvor meget min tag... Vis hele indlægget
48 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ja oki, brædderne er selvfølgelig ligeså gode.

Men troede at man vendte dem dem på sammevej som spær, men der kommer selvfølgelig ikke vand ind. Så behøver ikke tænke på om der kommer vand i samlingerne.

hvad mener du med velkontrolerer ventilation?? hvordan laves ventilation i loftrummet, der kommer aftand mellem tag og loft.
Hej Tagdækkerclaus

Strimlerne over samlingerne på OSB plader er beskrevet i Icopals håndbog for tagdækning, er beregnet til at modvirke de bevægelser der er i OSB plader, ligesom det er derfor de ikke må lægges helt sammen.

Har forøvrigt kendskab til at flere tagdækkere på opfordring fra deres organisation fralægger sig deres ansvar ved brug af OSB plader som underlag.

OSB og tagkrydsfiner koster forøvrigt ca. det samme.

Hej Guffi

Som ventilation skal der være min. 50 mm fri spalte mellem tag og isolering + min 1 cm luft langs fod, kip og tagkant (min. 1/500 del af tagets areal jævnt fordelt).
oki.. jeg regner med at isolerer nede langs loftet så der kommer et rimelig stor mellemrum op til taget, er det forkert??

er det bedre at ligge isoleringen helt op til taget eller retter sagt med den afstand du skrev`???
Ja det har du ret i hvad der står i håndbogen. Men den håndbog hvornår er den fra. Den SBS pap som bliver brugt i dag kan sagtens modstå de bevægelser som du omtaler her. En ny løsning til denne her metode at lave tag på idag på træunderlag er at underpappen ligger løs, men fastgjort i samlingerne med store blik skiver samt når træ trekantlisterne monteres bliver underpappen fastgjort sammen med dem også. Derved har du en løsning som ikke er fuldsvejst til underlaget og derved kan arbejde uafhængig af træunderlaget. og på denne måde er det underordnet om man bruger OSB ell tagfiner. Det er korrekt at de fralægger sig et hvert ansvar når du fuldsvejser på OSB. Kan kun sige der bliver brugt masser af OSB som underlag til tagpap, så tror ikke der er så meget at være bange for. Men dine tagdækker har ret Orla i deres udmelding vedr ansvarsfraskrivelsen ved brug af OSB.

Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

Ja det har du ret i hvad der står i håndbogen. Men den håndbog hvornår er den fra. Den SBS pap som bliver brugt i dag kan sagtens modstå de bevægelser som du omtaler her. En ny løsning til denne her metode at lave tag på idag på træunderlag er at underpappen ligger løs, men fastgjort i samlingerne med store blik skiver samt når træ trekantlisterne monteres bliver underpappen fastgjort sammen med dem også. Derved har du en løsning som ikke er fuldsvejst til underlaget og derved kan arbejde uafhængig af træunderlaget. og på denne måde er det underordnet om man bruger OSB ell tagfiner. Det er korrekt at de fralægger sig et hvert ansvar når du fuldsvejser på OSB. Kan kun sige der bliver brugt masser af OSB som underlag til tagpap, så tror ikke der er så meget at være bange for. Men dine tagdækker har ret Orla i deres udmelding vedr ansvarsfraskrivelsen ved brug af OSB.

Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

Står der så ikke det er afhængig af hvilken pap type man bruger. Der står heller ikke noget om den udførelses metode jeg har beskrevet tidligere i denne tråd. Det er inden for de sidsta par vi er begyndt at udføre det som løst udlægning.

Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

oki.

Den rigtig måde at gøre det på er så at sætte nye spær op, dernæst ligge tagbrædder op der vender på tværs af spærne, dernæst fastsættes der lister(hvor tæt skal de sidde?)

Dernæst ligges der underpap og til sidst overpap??

Skal jeg bruge icopal som nok er den dyrer pap, eller findes der alternativer der er lige så gode?
Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis