El i køkken

I mit køkken har jeg ovn og kogeplader monteret i et 360v stik, som tilhører en sikringsgruppe på 16A.(med 3 sikringer).

Jeg vil gerne installere en opvaskemaskine(220V). Er det muligt at tage strøm fra samme stik som ovn og kogeplader. Eller vil det overbelaste sikringerne?.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan godt tage 220v (den ene fase) ud af 380 v. (Du forbinder en blå og en rød + evt. jord (gul/grøn)). Men det er ikke dine volt men dine W du skal regne på (eller prøv - tænd for begge, og holder den sikring, som du har forbundet ind på - så er det jo ok). (Men du må ikke selv).
Gerhard

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Hej
For det første er det 380 V der er tale om, for det andet er det ikke utænkeligt at din ovn bruger én fase og at dine kogeplader bruger de andre to. Så man kan godt sige at det bedste er ikke at bruge en af faserne til en opvaskemaskine. Hvis du f.eks. bruger den fase til din opvaskemaskine som din ovn er tilsluttet til vil du aldrig nogen sinde kunne bruge ovn og opvaskemaskine samtidigt (så ryger sikringen p.g.a. overbelastning). Du kan godt gøre det men så skal du være klar over denne konsekvens (at du ikke kan bruge dem samtidigt). Den pæneste løsning (og dyreste) ville være at få en elektriker til at trække en 3 fase gruppe til din opvaskemaskine (hvis han skal trække alligevel kan han lige så godt trække 3 faser). Den billigste løsning ville være at bruge fasen som ovnen er tilsluttet til og lade være med at bruge ovn og opvaskemaskinen samtidigt.
Hej

For det aller-første er det 400V der er tale om... det er efterhånden en del år siden netspændingen var på 380V. :-)
Mange tak for svarene. Det er vist korrekt at mine kogeplader bruger 2 faser.

Så må jeg have en elektriker til at trække et ekstra kabel.
Aaaah, det er ikke bare et ekstra kabel, det er en hel gruppe (sikret med en separat sikring), så det kan godt blive lidt dyrt (slag på tasken 5-10.000 Kroner). Så måske er det bedst bare at bruge ovnens fase ?
Annonce
Så må man vel heller ikke kalde det 220 V mere ?
Prøv nu lige at høre her...

Man kan IKKE sige et fast pris på det...

Er det et 1-plans hus med loftrum, er det meget let at lave pænt....også sætte en ny gruppe i.....Koster max 1500,- hvis det er meget let.....

Er det mindre let og der skal afsættes kanal hele vejen ude fra tavlen, koster det LIDT mere....nok nærmere 3000,-

Men som sagt, det hele afhænger af hvordan boligen er..

DESUDEN... en opvasker bruger ca. 2000w når den varmer, (Gør den altså ikke hele tiden) (Ca. 8A) og afhængig af komfur, bruger det altså ikke 16A konstant...

Umiddelbart ville jeg prøve at koble det på en af faserne, evt. kunne du måle hvilken en af faserne der er mest belastet og med hvad, med et tangamperameter..

Få fat i din lokale elektriker, så kan han hurtigt fortælle dig, hvad der er billigst for dig selv.
Hej.
Jeg har i min tid som elektriker set mange køkken installationer, og det er de færeste hvor der er to kraftgrupper i køkkenet, min erfaring er at der sagtens kan køre både et komfur og en opvaskemaskine på en 16a. gruppe.

mvh.

Venlig hilsen
Kris
Kan der også sagtens....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis