3 gode spørgsmål / gulvvarme

Hej,

Jeg skal lægge gulvvarme i et ældre hus, i stue plan, hvor der er kælder under - og i den forbindelse har jeg brug for lidt hjælp?

1) Skal man udskifte indskuds-ler med isoleringsmateriale. Hvis ja kan man så nøjes med at udskifte halvdelen?

2) Er det rigtigt at en Shunt pumpe skal placeres højere end gulvvarme rørene. Jeg ville gerne placere Shunt pumpen i kælderen. Men det skulle kunne give problemer med udluftning?

3) Det tredje er det nemme - for det hat jeg glemt....sad

Håber på lidt hjælp!
Hilsen
Anders
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for din hurtige tilbagemelding.

Det er trægulv.
Jeg er lidt i tvivl om, om autoudlufteren skal side på Shuntpumpen, eller om de skal side på varmeslangen, i stue etagene?

Jeg har fundet en Shuntpumpe med udlufter fra vvs-el grossisten!

ps. ved du noget om det med indskudsler - skal det udskiftes med isolering?

Hilsen
Anders

Citat fra PeterR

Har du trægulv.

Nej udluftningen skal bare sidde højest (brug autoudluftere).

Se evt.

http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=45040&highlight=nedefra

Du skal bare være opmærksom på pumpens løftehøjde.
Jeg har selv fjernet alt ler, udskiftet det til isolering. Sådan så der ikke er luft imellem varmeplader og isoleringen.

Udlufteren skal sidde på et højt sted, og da dit system sidder nede, kan det ikke du hvis du satser på at udlufteren skal virke.

Jeg skal have 2 strenge mere på, på første sal, jeg skal have et par autoudluftere på i skunken. Da systemet sidder i stueplan.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Jeg har min shunt siddende i kælderen og har en lang streng i stueetagen, den er luftet ud ved at køre så hurtigt pumpen kan med kun denne kreds og termostanten i shunten fuld åben

Alternativt kan luften "trykkes" ud med en haveslange og vandværkstryk i den ene ende og en kontraventil og kuglehane i den anden ende - evt. samtidigt med at man alligevel trykprøver nye kredse

Med venlig hilsen

Fladder
Jeg er helt enig med dig i at den optimale løsning er at fordeleren med udluftere, sidder højere end gulvene - det kunne bare ikke lade sig gøre her, og højde forskellen er ikke så stor (1,4 meter)

Med venlig hilsen

Fladder
Tak for gode svar - vil vil sætte den i kælderen - og bruge krafterne på udluftning.
/Anders
Citat fra Fladder

Jeg er helt enig med dig i at den optimale løsning er at fordeleren med udluftere, sidder højere end gulvene - det kunne bare ikke lade sig gøre her, og højde forskellen er ikke så stor (1,4 meter)
Hejsa derude

Jeg har lige et hurtigt spørgsmål til jer derude. Jeg har ca 70m2 gulvarme jeg skal have lagt fordelt på 4 kredse. Jeg monterer en shunt og fordeler højere end gulvet så udluftningsmæssigt burde det kunne virke.

Nu kommer gulvmedalje spørgsmålet:! rolleyes rolleyes

Jeg vil gerne føre frem/retur under gulvene (trægulve)indtil jeg når de ønskede områder og så føre dem op og fordele dem i de fræste riller, men laver jeg så en luftlomme når både frem&retur faktisk ligger lavere end selve gulvfladen?

Jeg har spekuleret en del på det, men jeg kan ikke finde ud af om mit problem kun er teoretisk eller om det virker i praksis.

Med fuld knald på pumpen burde man vel kunne trække luften rundt, og med en højdeforskel på max 20cm er det så et reelt problem når shunten alligevel kommer til at sidde højere, men auto udlufter på??
Gulvslanger skal føres i DHM thermogulv

Min stue er ca 45 kvm. Det er desværre over grænsen for hvad der er tilrådeligt for en streng, men hvor meget betyder det? Det ville være det nememste at få lov til at lave det i en streng, men hvis det bliver noget skidt må jeg jo dele den. Huset er topisoleret så virkningsgraden er nok knap så vigtig på de sidste 10 kvm

Mvh
Kasper
sorry...har startet ny tråd. Jeg ville ikke hijacke denne :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis