Mærkeligt radiator problem.

Hej.

Jeg bor i en 2 værelses lejlighed hvor radiatorerne i stuen og soveværelset hænger i loftet.

I opgangen er vores fjernvarme anlæg og jeg kan se min lejlighed er den første på systemet og rørene videre ind til min nabo som har en 3 værelses lejlighed.

Frem og tilbageløbs rørene løber frit i lejligheden ca. 20 cm fra loftet. Det er sat fast med nyere loftophæng som er betrukket med gummi. Alle væg gennemføringer er også i orden så rørende støder ikke direkte på noget nogen steder.

På badeværelset sidder der en alm. radiator som fungere 100% optimalt.

Mine problemer er at jeg har en rislen i mine to loftsradiator! det lyder næsten som om der ligger metalsplinter i bunden af radiatoren som bliver skudt fra den ene til den anden ende, skiftevis fra stue radiatoren til soveværelsesradiatoren. Lyden kan også fremkaldes ved at åbne for termostaten og lukke igen, lige i det man lukket vil denne rislen komme.

Den sidste radiator på mit system er den i soveværelset og den har samme problem med rislen! Derudover tager den meget lang tid om at blive varm så her den sidste måneds tid har den været lukket. Den har også et meget irriterende problem hvor den tikker, en svag tikken som kører op og ned i tempo.

Jeg har prøvet at udlufte alle radiator rigtige mange gange, men der kommer kun vand ud. Jeg har også prøvet at skrue fuld op for varmen på alle radiatoren i flere timer, stoppe cirkulations pumpe og udlufte.

Den eneste måde det har lykkes mig at stoppe dette problem er ved at lukke på hovedet røret til returvandet, dette er jo bare ikke en løsningen da det sætter alle radiatoren ud af funktion, ink. Min nabos.

Jeg har vedlagt et billede som viser rørenes placering i lejligheden. Rød= indløb & Blå = returløb.

Mvh Lasse.
Hej. Jeg bor i en 2 værelses lejlighed hvor... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Sulfo tricket har jeg hørt om før, men hvor hældte han sulfoen på? igennem skruen til udluftning?

Mht. hældningen så har jeg løftet radiatoren ca. 1,5 cm højere op i den ende luftskruen sidder så der ligger problemet heller ikke.
Lidt uden for emnet, men hvad er det denne sulfo bevirker ?

Hilsen
Allan
Citat fra Allan Fischer

Lidt uden for emnet, men hvad er det denne sulfo bevirker ?

Hilsen
Allan


Det skulle modvirke bobledannelsen. Ved ikke om det passer, men er da forsøget værd.

På den anden side virker det vel kun på centralvarme anlæg hvor det er det samme vand der løber igennem rørene. Jeg har fjernvarme.
Bobledannelse - er det ikke sulfo man bruger til at lave sæbebobler med ?

Jeg har selv spekuleret lidt videre og overvejet om det kan have noget at gøre med at fjerne overfladespænding i vandet ?

Hilsen
Allan
Annonce
Citat fra Allan Fischer

Bobledannelse - er det ikke sulfo man bruger til at lave sæbebobler med ?

Jeg har selv spekuleret lidt videre og overvejet om det kan have noget at gøre med at fjerne overfladespænding i vandet ?

Hilsen
Allan


Det kan være, men igen hvordan får man på fyldt sulfo eller afspændingsmiddel i en radiator? og bliver det der, eller forsvinder det første gang man har åbent for radiatoren.
Luften vil altid søge opad, så det tyder på at problemet ligger i rørene. Er der ikke udluftningsmulighed på rørene - et eller andet sted?

Mvh. Christian

Der er ingen form for udluftning på rørene. Rislen stopper hvis jeg lukker på termostaten til returvand, men i denne tid bliver det ret koldt i længden smile
Hvis der er en udluftningsventil sidder den for enden at røret, dvs inde hos din nabo.

Mvh. Christian

Citat fra Kassereren

Hvis der er en udluftningsventil sidder den for enden at røret, dvs inde hos din nabo.


Min nabo har heller ingen udluftning på rørene.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis