Mærkeligt radiator problem.

Hej.

Jeg bor i en 2 værelses lejlighed hvor radiatorerne i stuen og soveværelset hænger i loftet.

I opgangen er vores fjernvarme anlæg og jeg kan se min lejlighed er den første på systemet og rørene videre ind til min nabo som har en 3 værelses lejlighed.

Frem og tilbageløbs rørene løber frit i lejligheden ca. 20 cm fra loftet. Det er sat fast med nyere loftophæng som er betrukket med gummi. Alle væg gennemføringer er også i orden så rørende støder ikke direkte på noget nogen steder.

På badeværelset sidder der en alm. radiator som fungere 100% optimalt.

Mine problemer er at jeg har en rislen i mine to loftsradiator! det lyder næsten som om der ligger metalsplinter i bunden af radiatoren som bliver skudt fra den ene til den anden ende, skiftevis fra stue radiatoren til soveværelsesradiatoren. Lyden kan også fremkaldes ved at åbne for termostaten og lukke igen, lige i det man lukket vil denne rislen komme.

Den sidste radiator på mit system er den i soveværelset og den har samme problem med rislen! Derudover tager den meget lang tid om at blive varm så her den sidste måneds tid har den været lukket. Den har også et meget irriterende problem hvor den tikker, en svag tikken som kører op og ned i tempo.

Jeg har prøvet at udlufte alle radiator rigtige mange gange, men der kommer kun vand ud. Jeg har også prøvet at skrue fuld op for varmen på alle radiatoren i flere timer, stoppe cirkulations pumpe og udlufte.

Den eneste måde det har lykkes mig at stoppe dette problem er ved at lukke på hovedet røret til returvandet, dette er jo bare ikke en løsningen da det sætter alle radiatoren ud af funktion, ink. Min nabos.

Jeg har vedlagt et billede som viser rørenes placering i lejligheden. Rød= indløb & Blå = returløb.

Mvh Lasse.
25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Lasse
Uden og se dit anlæg kunne det lyde som en crik.pumpe der er ved at stå af

hilsen martin

Mvh

Martin

 Aut. Vvs-indstalltør

Citat fra vvsmartin

Hej Lasse
Uden og se dit anlæg kunne det lyde som en crik.pumpe der er ved at stå af

hilsen martin


Hej Martin

Og tak for dit hurtige svar. Det kan være! men mine naboer har ikke samme problemer som mig?

Jeg har vedlagt 2 billede af systemet. Kan det ikke passe cirk. pumpen er den jeg har linket til med den røde pil.
Hej den hvor du har sat en pil er cirk til det varme vand (som jeg lige kan se det) og den har ikke noget og gører med varmen i radiatore

sider der ander pumper???
har du fået lavet noget på dit varmeanlæg fornyliget??

Mvh

Martin

 Aut. Vvs-indstalltør

Citat fra vvsmartin

Hej den hvor du har sat en pil er cirk til det varme vand (som jeg lige kan se det) og den har ikke noget og gører med varmen i radiatore

sider der ander pumper???
har du fået lavet noget på dit varmeanlæg fornyliget??


Det er den eneste pumpe der sidder (synligt) på anlæget. Jeg ved ikke hvad der er i sølvboxen hvor der står APV på?

I det år jeg har haft lejligheden har der ikke været lavet noget ved anlæget.
Ville lige tilføje at hvis jeg lukker helt på både indløbs termostaten og tilbageløbs termostaten og åbner for udluftskruen så kommer den rilselyden meget højt og i 6 - 7 sek. indtil der ikke er mere tryg.
Annonce
Kan værre driff tryket er for højt. skidt i anlæget. radiatorventil er faldet sammen osv osv eller måske bare en lille ting

har været ude på et anlæg som dit hvor det et rør igemmen en væg hvor røret glid frem og tilbage i gummibøsningen og det lammede

Mvh

Martin

 Aut. Vvs-indstalltør

Lige en opfølgning.

Jeg har fundet ud af at hvis jeg åbner for radiatoren så risler den ikke, men når den er varm nok og ikke længere lukker vand ind går der ca. 10 min så starter rislen igen.

Hvis jeg åbner for radiatoren og lukker igen kommer rislen igen i de sekunder hvor den stopper med at lukke vand ind.

Eftersom der ikke er luft i systemet, kan det så være skidt? I så fald hvordan kommer man så af med det?

Mht. klukke lyden så tror jeg det er rørene den er galt med, i går da jeg skulle sove begyndte det nemlig igen, og der prøvede jeg at skubbe lidt op/ned frem/tilbage på radiatoren og det fik klukke lyden til at stoppe i 5 min.
Hvis radiatoren ikke hviler ordentligt på ophængene og i stedet hænger mere i rørene, kan det fremkalde sådan en lyd.
Trods rigtig meget hjælp fra VVSmartin (stor tak herfra.) Så har jeg stadig mine problemer. Jeg har nu gået alle væg gennemføringer igennem og alle rør kan glide frit. Jeg har også fået renset snavs samleren.

Risle lyden er kommet efter det blev koldt uden for (begyndte ca. start december)
Hvis jeg lukker for termostaterne og tager trykket af radiatoren ved at åbne for udluftningsventilen, kan jeg hører rislelydene rigtig kraftigt indtil trykket er helt af. Derefter er rislelydene væk, men de kommer igen så snart jeg åbner for ventilerne igen.

Den radiator som står tættest på gulv har aldrig haft problemet, det er kun de 2 som hænger i loftet. Hvis nu der er luft i systemet, vil luften så søge til det højeste punkt i radiatoren eller i radiator rørene som sidder højere oppe end radiatoren.?
Hej LSP

Det kan ikke tænkes at dine radiatorer sidder med en forkert hældning således at en evt. luftlomme samler sig i den modsatte ende af lradiatoren end hvor uftskruen sidder ?

Hilsen
Allan
I mit forrige hus havde jeg et ligende problem med en radiator der støjede pga en luftlomme jeg ikke kunne få ud. Min VVS'er løste problemet ved at hælde lidt sulfo-sæbe i radiator vandet.
Det virkede fantastisk for mig, men ved selvfølgeligt ikke om det er samme problem du har.

Mvh
Henrik
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis